View : 22 Download: 0

기독교 교육과 교회 성장의 관계 연구

Title
기독교 교육과 교회 성장의 관계 연구
Other Titles
(The) Reserch of relationship between christian education and church growth
Authors
박정주
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
기독교교육교회성장
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박원기
Abstract
본 논문에서는 기독교 교육의 중요성을 인식하고 교회 성장에 미치는 영향과의 관계를 살펴봄으로써 기독교 교육을 통한 바른 교회 성장과 함께 건전한 신앙 교육을 육성하기 위해서는 교육적인 목회가 절대적으로 필요하다는 것을 제시하고자 한다. 그러기 위해서 우선적으로 기독교 교육을 이해하기 위한 기본적인 사항들을 4가지 차원에서 살펴 보았는데 첫째는 교육 철학과 신학사조에 의해 역사적으로 기독교 교육의 목적이 달라짐을 정의하여 보고, 둘째는 일반 교육 과정을 통해 되어진 기독교 교육의 교육과정을 이해하여 기독교 복음의 계시된 진리를 수행하는 장으로서 의미를 부여해 보고, 셋째는 복음에 의해서 변화된 인간과 세계가 만나는 자리, 즉 장이해를 폭넓게 살펴보아 그 가운데 본 논문의 교육의 촛점이 되는 교회 현장을 이론적으로 살펴 보고자 한다. 기독교 교육의 현장으로서 교회는 세상의 복잡한 구조속에서 하나님의 입으로서의 말씀을 선포(케리그마;Kerygma)해야 할 사명이 있고, 교육(디다케;Didache)을 통하여 세상 구조속에서 행동으로 나타나야 한다는 것이 기본 입장이다. 성서에서도 그리스도의 몸된 교회의 구성원들은 하나님의 백성으로 부르심을 받아 세상을 구원하라는 하나님이 주신 사명을 실천하기 위하여 흩어져야 한다고 하였다. 여기에 오늘의 교회 교육의 사명이 있는 것이다. 교회는 그 자체만을 위해서 존재하는 것이 아니라 세상을 위해서 있는 것이라고 볼 수 있다. 그렇다면 교회가 하는 기독교 교육은 세상을 위한 복음이 되어야할 것이다. 즉 공동체 구성원들로 하여금 기독교의 복음의 진수를 정확히 가르치고 효율적으로 이해하게 하여 삶의 현장에서 소금과 빛의 역할을 하기 위하여 교회는 교육을 해야 하는 것이다. 교육이 있는 곳에 성장이 따르고, 성장하는 곳은 곧 교육을 하는 곳이어야 한다. 교회 성장의 이론을 보면 모두 교육을 강조하였고, 성서에서도 교육이 교회성장의 근본적인 요소임과 동시에 초대 교회 성장 요인은 바로 기독교 교육임을 발견하면서 스마트(James D. Smart)가 말한대로 기독교 교육의 목적은 가르침을 통한 하나님의 자녀가 제자직을 수행하며, 사회속에서 사람들에게 예수 그리스도를 통한 영원한 구원의 은총과 희망을 확실히 증거하는 사람들을 양육하여 지상에 있는 교회가 그리스도의 몸이 되어 구속 사업을 계속하는 것이라고 볼 수 있다. 따라서 교회의 교육적 사명은 교육을 통하여 공동체 구성원들이 처해있는 곳. 즉 가정이나 학교나 직장이나 어느 곳에서든지 그리스도의 복음을 전하도록 하는 내용을 가르쳐야 한다. 그러기 위해서 교회에서 행해지는 교육은 교육적 목회라는 차원에서 행해져야 할 것임을 제언해 본다.;This thesis presentes that the educational pastoral is absolutely necessary to bring up the sound religious education with the church growth through the Christian education, by means of researching the importance of the Christian education and its influence on the church growth. There are three fundamental items for understanding Christian education as follows. First, giving a definition that the object of the Christian education varies with the education philosophy and the trend of theology. Second, understanding the Chistian educational process formed by the general educational process and giving a meaning to it as a field performing the truth of the Christian Gospel. Third, trying to research the context that the world meetes the person changed by Gospel, and then investigate the field of church to be the actual educational spot theoretically and broadly. The church as a field of the Christian education, has a responsibility to proclaim the Word of God (Kerygma) and to reduce it to practice by the education in the complex structure of the world. According to the Bible, members of the church who form the body of Christ should receive His calling as His people and scatter in order to practice His command saving the world. As the church does not exist for itself but for the world so does the Christian education in the church. In other words, the church should teach the essence of the Christian Gospel correctly and effectively, and then make its members play a major role as a light and a salt in the world. All the church growth theories put stress on the importance of education while the Bible indicates that the Christian education is the basic point for the first church growth. According to James D. Smart's theory, the object of Christian education is to train the children of God to preach the hope and the grace of salvation received from God, and to make people in the world bring up the Christ's disciple and to make the church continue these activities. Therefore the educational mission of church is to teach the contents making preach the Gospel wherever the community, namely, home, school, working place is formed by Didache. In order to carry out that mission, th church education should be handled in the dimension of educational pastoral.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE