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H. Purcell의 「The Fairy Queen」에 대한 연구

Title
H. Purcell의 「The Fairy Queen」에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON "THE FAIRY QUEEN" BY HENRY PURCELL
Authors
서정년
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
H. PurcellThe Fairy Queen헨리 퍼셀
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
영국 opera의 기원은 Masque에서 시작되었다. 이 Masque는 처음에는 왕후와 귀족을 위한 것이었으나 1635년경부터는 무대에 상영되어 크게 유행했다. 17세기 영국에서 사용된 opera라는 말은 서곡, 간주곡, 그리고 긴 발레음악 등을 포함하는 일반 연극을 의미하는 말이다. 17세기 전반에는 청교도가 우세하여 opera는 배척 당하고 있다가 17세기 후반에 단서음을 사용한 opera가 생겨났다. 이것을 완성시킨 사람이 영국의 opera의 대표자격인 H. Purcell이다. 그 당시 opera의 불모지였던 영국의 극음악에 큰 공헌을 한 작곡자로서 그의 유일한 opera 「Dido & Aeneas」를 빼면 Purcell의 극음악은 모든 연극에 수반되는 작품들이다. Purcell의 이런 종류의 유명한 opera로는 다섯 작품이 있는데 여기에서 음악이 차지하는 비중은 매우 크다. Purcell은 opera를 쓰는데 있어 감정을 나타내는 서창 (recitatives)과 강한 효과를 주는 대사와 웅장한 합창 (choruses)과 효과적인 춤 (ballet) 을 잘 조화시켜 최대의 극적인 효과를 올리고 있다. 본 논문에서는 그중 Shakespeare의 「A Midsummer Night's Dream (한여름 밤의 꿈) 」을 각색한 「The Fairy Queen (요정의 여왕)」의 음악적 구성과 작곡 기법을 고찰하였다. 「The Fairy Queen」의 작곡의 짜임새는 대위법적으로 된 곡보다는 화성적으로 처리된 곡이 많다. 그러나 화성적인 곡에서도 음형들의 부분적인 모방을 사용하고 있어 이 시대 음악의 특징인 대위법적 양식을 잘 나타내고 있다. 조성은 1차 관계조를 중심으로 움직이며 특히 가락단음계의 사용으로 인한 서율간의 잦은 대사 진행가 반음계적 진행 같은 대담한 하성 진행은 Purcell음악의 특징으로 보여진다. 선율은 주로 동기의 반복, 모방, 변형, 그리고 분산화음적 선율 등으로 전개되며, 당시로서는 잘 사용하지 않은 장·단7도 도약진행의 사용 및 다양한 길이로 이루어지는 주제선율 또한 특징으로 볼 술 있다. 그리고 word painting을 사용하여 가사가 가지는 뜻을 최대한 살려 선율에 배치하여 내용을 풍부히 해준다. 가사의 처리 ( setting ) 는 Syllabic한 곡이 많다. 그외에 붓점 리듬, 당김은 등의 쓰임으로 인한 불규칙한 리듬의 사용, 다양한 유형의 ground bass를 살펴보면 당시의 음악 양식에서 크게 벗어남 없이 자신의 음악적 독창성을 표현하고자 하였던 Purcell 음악의 한 단면을 볼 수 있다.;Opera in England had its beginnings in Masque. The Masque, though originally employed as a from of entertainment for the king and members of the nobility, was widely performed on the stage from about 1635. The term "opera" in seventeenth-century England referred to general dramas which included music for the prelude, interludes, and long ballets. For the first half of the seventeenth century, opera had been ostracized chiefly due to the predominating influence of the puritans, but a monophonic from of opera evolved in the latter part of the century. The person who best mastered this from was Henry Purcell, one of the representatives of English opera. He was a composer who greatly contributed to the dramatic music of England, which at that time was a wasteland of opera. Exceptfor his only true opera "Dido and Aeneas" all of his dramatic music was intended to accompany drama. Among his five well-known "operas" of this kind, the music is seen to have had great gravity. Purcell made maximum dramatic effects in opera, harmonizing emotional recitatives with dramatic dialogues of strong effect, grand choruses and effective ballets. For this study, the masque "The Fairy Queen", an adaptation of Shakespeare's "A Midsummer Night's Dream" was chosen, and the study is mainly with respect to its musical construction and compositional technique. Each song in "The Fairy Queen" is composed rather more homophonically than contrapuntally. Even in harmonious Songs, however, partial imitation of figures is employed, so that the contrapuntal mode, a musical characteristic of that time, is well shown. Tonality moves with priority given to the first relative key, and especially frequent false relations caused by using the melodic minor scale for the melody and bold Chromatic chordal progressions are considered to be the characteristics unique to his music. Another characteristic is that melodies are developed chiefly by repetition, imitation, transformation and repetitive transformation of motives, and melodies built on broken chords are expressed effectively. Also, major and minor seventh degree skip motion -a method scarcely used at that time-is used. Melodic themes are made up of phrases of various lengths. Words are most affected by the employment of word painting assigned to the melody to have the content abundantly clear, and as for the setting of the words, most songs are in syllabic style. On the other hadn, when we see his employment of irregular rhythms caused by the use of dotted-note and syncopation, and his employment of ground bass, we can see a slice of his musical efforts by which he tried to express his own musical originality without great deviation from the musical mode of that time.
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