View : 855 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성두영-
dc.contributor.author한은영-
dc.creator한은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:54Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:54Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016335-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197013-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016335-
dc.description.abstractAnton von Webern은 20세기 초기에서 현재에 이르기까지 현대 서양음악 발달에 큰 영향을 끼친 작곡가이다. 그는 Arnold Schoenberg의 12음기법을 자신의 독특한 스타일로 발전시켜 음악 표현의 범위를 개척하였다. 그의 12음기법 사용은 그 당시 관점에서 혁신적이라 할 수 있는 대위법의 취급과 전통적인 조성의 결합을 전적으로 배제한다는 성격을 가지고 있다. 필연적으로 Webern의 지배적인 원칙은 그가 불필요하다고 여기는 모든 요소를 갖는 형식에 대한 극도의 농축성과 간결성이다. 이러한 원칙의 결과로 그의 대부분의 작품은 압축된 동기구조와 절제된 구성을 갖는 매우 짧은 길이의 곡으로 특징지워진다. Webern은 주로 성악작품을 즐겨 썼고 Schoenberg의 영향으로 음색과 악기편성에 많은 관심을 두었으나 Sprechstimme양식은 전혀 쓰지 않았다. Webern은 1924년에 새로운 전환기를 맞이하는데 그의 작품 "Three traditional Rhymes" op.17에서 12음기법을 처음으로 사용한 것이다. Soprano와 Violin, Viola, Clarinet, Bass Clarinet으로 구성된 op.17은 Webern이 무조음악에서 음열음악으로 들어 선 과도기적인 작품으로 매우 중요하다. 그는 이 작품에서 Schoenberg의 12음기법을 전적으로 수용하지 않고 12음열을 토대로 하되 Webern자신의 음악양식과 조화시키고 있다. op.17은 모두 3개의 곡으로 되어있고 구원을 위한 기도의 내용을 가사로 하고 있다. 12음기법 취급방법은 Schoenberg가 제시한 4가지 형태를 쓰지 않고 단일음형만을 사용하며 음의 순서도 1곡과 3곡에서 작곡가의 의도대로 불규칙한 변형을 보이기도 한다. 또한 3개의 곡은 공통된 음정구조를 가진 각기 다른 tone-row를 가지며 형식은 3부분 형식으로 되어있다. 제 1곡은 무조적인 성격이 강하게 나타나며 12음이 화성적인 기능을 위해서 수직적으로 쓰인다. 제 2곡은 12음이 일정하게 나타나며 대조되는 선율의 그룹을 볼 수 있다. 제 3곡은 성악선율에서만 12음이 완전하게 나타나고 기악부는 부분적으로 음형을 반복하는 보완적인 기능을 가진다. 선율윤곽은 장7도와 단9도를 항상 포함하며 이러한 음정들은 옥타브 아래 위로 도약하여 사용된다. 선율은 주유 휴지로 구분되는 짧은 악구들로 구성된다. 박자변화는 어느 곡에서도 나타나지 않으며 리듬은 그 이전보다 훨씬 규칙적이다. 강약법은 P와 f의 첨예한 대립이 존재하고 대위법의 사용은 풍부하고 자유스럽게 나타난다. 특수기법으로는 기악부 전체에서 Staccato가 특징적으로 사용되며 현악기에서는 Pizzicato와 Harmonics가 효과적으로 쓰였다. 이상으로 이 곡에서 나타나는 Webern의 음악양식은 음열기법의 기본적인 요소가 되었으며 완숙한 후기 음열 작품으로의 가능성을 내포하고 있음을 알 수 있다.;Anton Von Webern is known as one of the great musical composer who had contributed to the development of the modern Western music in the era of 20th centry. He pioneered the utilization of twelve tone technique to develop new scope of the musical expressions in his own style. The employment of his tweleve tone technique could be conceptualized in terms of total abnegation of the combination with the contrpuntal treatment which was considered new concept in those years, and the traditional tonal. As a result Webern's governing principles could have contributed to the form of concentration and conciseness over unnecessary factors in his musical expression. And so most of his works could become very short music with compressed motivic organization and texture. Wbern had mainly composed the vocal work, influenced by Schoenberg strongly. But it could be said special character that he had not adopted the style of Sprechstimme. In the year of 1924, Webern composed his great work, "Three Traditional Rhymes" op. 17, utilizing twelve tone method for the first time in his life. His work op. 17 has the importance as the music of tradsitional period from Antonal Music to Senial music, organized with Soprano, and violin, viola, clarinet, bass clarinet. He had not accepted totally the twelve tone method of Schoenberg but harmonized just twelve tone-row with his own musical style. op 17 is consisted of three songs with words for praying to the God for the salvation. His twelve tone method applied the irregular alteration flexibly by the intention of the composer in the first and third movement utilizing only the original tone-row, without four aspects sugested by Schoenberg. And also above-mentioned Three songs has its own tone-row which is common structrue internal forming three different parts. In the first song there had expressed strong atonal character, utilizing 12 tone for the function of chordal. In the second song, twelve tone had been expressed constantly in contrast with the melody group. But in the third Song, twelve tone was completely expressed in the part of soprano melody but in the part of instrument it has only the supplementary function to melody line in the form of repeatedness. The melody feature involves the major 7th and minor 9th with intervals as the spring to the maximum extent. The melody line is consisted with the short phrase categorized as the rest. Meter change had not been shown up in any music of his own and the rhythem become more regular forms, than ever before. And it shows the existence of contrast between p and f in the dynamics and abandant and free contrapuntal treatment. Also it utilized the staccato throughout the music in the part of instrument as the special effect and pizzicato and harmonics in the part of string for the purpose of changing the timbre. As studied in the above, it could be noticed that the musical style of Webern as shown in the music was the basic factor of the serialism and implys the possibility to be developed to the maturity of late serial composition.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = 1 Ⅰ. 서론 = 3 1. 작품 분석의 동기 = 5 2. 분석방법 = 6 Ⅱ. Webern의 음악양식 = 7 1. Webern의 생애와 작품세계 = 7 2. 음열기법 = 9 Ⅲ. "Three Traditional Rhymes" OP. 분석 = 12 1. 형식 = 12 1) 음열 = 12 2) 형식 = 15 2. 선율 = 37 3. 박자, 리듬, 구성 = 44 1) 박자 = 44 2) 리듬 = 44 3) 구성 = 49 Ⅳ. 결론 = 52 참고문헌 = 54 부록 = 56 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1701667 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectAnton von Webern-
dc.subjectThree Traditional Rhymes-
dc.subject음악-
dc.titleAnton von Webern의 "Three Traditional Rhymes" op. 17 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Research on Webern's Vocal Work op. 17-
dc.format.page63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE