View : 579 Download: 0

사회교육을 위한 컴퓨터 통신시스템에 관한 연구

Title
사회교육을 위한 컴퓨터 통신시스템에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE COMPUTER TELE-COMMUNICATION SYSTEM FOR SOCIAL EDUCATION
Authors
조민주
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Keywords
사회교육컴퓨터통신시스템
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
현대사회는 급속히 변화, 발전하고 있으며 그에 따른 가치관의 변화, 기술, 지식 등의 발전속도는 더욱 빨라지고 있다. 이러한 사회의 변화에 효율적으로 대처하기 위한 사회교육의 중요성이 날로 커지고 있으며, 그 방법면에서 창조력과 개성있는 교육, 개인을 존중하는 교육으로서, 개개 학습자의 필요, 흥미, 동기, 능력, 배경 등에 따른 개별화된 학습지도가 더욱 요청된다. 그런 의미에서 컴퓨터 공학의 기술적 발달에 따라 사회교육을 위한 컴퓨터 통신망의 활용에 기대가 모아진다. 본 연구의 목적은 사회교육 활성화의 한 방안으로써 컴퓨터 통신시스템의 적용에 대한 문헌연구를 통하여 사회교육에 보다 효율적이고 다양한 교수를 제공할 수 있는 컴퓨터 통신시스템의 적용 가능성을 탐색하는데 있다. 본 연구에서는 이론적 배경과 사회교육에 컴퓨터 통신시스템의 적용에 관한 외국의 사례를 문헌을 통하여 연구고찰하며, 국내에서는 사회교육에 아직까지 정식으로 적용된 사례가 없어 현재 각종 생활정보를 서비스 해주고 있는 (주) 데이콤과 (주) 한국 PC통신의 담당자와의 면담과 정보 서비스를 받고 있는 사람들을 대상으로 의견조사를 실시한다. 연구내용은 다음과 같다. 1. 사회교육의 개념 및 특징과 목적 및 내용, 제방법 등에 관하여 연구한다. 2. 컴퓨터 통신시스템의 개념 및 기능적 특성, 형태 등에 관하여 연구한다. 3. 실제 컴퓨터 통신시스템을 활용하고 있는 외국의 사례를 고찰한다. 4. 국내에서 각종 생활정보 및 학습정보를 구축, 전송하고 있는 (주) 데이콤과 (주) 한국 PC통신의 사례를 고찰하고, 그 가입자들을 대상으로 의견조사를 한다. 이상의 연구문제를 고찰해 본 결과 다음과 같이 제언한다. 1. 우선, 성인의 교육욕구 충족을 위한 다각적 측면의 연구가 필요하다. 성인의 생물학적, 임상·의학적, 심리적, 행동과학적, 사회적 측면에서의 연구를 통해 성인을 이해하고 도움이 될 수 있도록 유도하는 계기를 마련하는 것이 중요하다. 2. 성인 학습자들에 대한 흥미와 태도, 가치관 등의 요구분석과 더불어 데이터 베이스 구축시 컴퓨터에 대한 성인의 선입견이나 특징을 고려하여 프로그램을 설계해야 한다. 3. 성인들이 학습의 흥미나 관심을 연속화하고 정착시키기 위해 컴퓨터 통신시스템을 활용한 교육에서도 필요에 따라서 수료증이나 자격증 같은 평가를 부여할 수 있는 가능성을 검토해 보아야 한다. 4. 현재 각종 생활정보 및 중·고등학교용 학습 프로그램을 데이터 베이스로 구축, 전송하고 있는 기관에서 양질의 사회교육 프로그램을 제작, 보급, 평가, 관리하는 전문적 체제를 마련하여 성인학습자가 자신이 원하는 학습내용을 원하는 시간에 원하는 분량만큼 학습할 수 있게 되어야 한다. 그러기 위해서는 급속한 컴퓨터 통신기술의 발달에 따른 하드웨어의 풍부한 기능을 잘 활용할 수 있는 질적으로 우수한 교육 프로그램의 개발이 시급하다. 도래하는 컴퓨터 통신기술의 발달을 충분히 활용하기 위해 우수한 소프트웨어의 개발이 무엇보다 중요한 오늘날의 과제가 될 것이다. 적절히 개발된 프로그램은 모든 사람들의 요구에 적절한 교육의 기회를 확대시킬 수 있으며, 시민들이 지역사회에서 완전하게 참가하고 풍요로운 생활을 누릴 수 있게 된다는 의미에서 매우 중요한 일이다. 프로그램의 개발을 위해서는 성인교육 관계 전문가와 기관 등의 협조가 요청된다. 5. 국가의 정책적, 재정적인 지원이 뒤따라야 한다. 사회교육 기관의 육성, 사회교육과 컴퓨터에 관한 전문요원의 양성, 교육자료의 개발, 경비의 보조 등 모든 국민에게 컴퓨터 통신시스템을 활용하여 평생을 통해 교육의 기회가 부여될 수 있도록 노력하여야 한다. 이상과 같은 점이 효과적으로 실행된다면 앞으로 컴퓨터 통신시스템을 활용한 사회교육이 활성화 되어질 것이다.;The modern society is rapidly changing and developing, and as a result, changes in values and the speed of development in technology and knowledge is developing all the more faster. The value of social education which is needed in coping effectively with the aforementioned social changes is becoming greater every day, and in terms of method, individualized learning guidance by each learner's need, interest, motivation, ability, environment, etc. As education with creativity, personality and respect for the individual is needed even more. Hence, as technological advances are made in the field of computer technology, there are greater expectations for the use of computer tele-communication networks for social education. The purpose of this study is to review the possibility of providing a more effective and diverse instruction in social education aimed for adults by contemplating through literature the possibility of computer tele-communication systems application as way to activate social education as its need is ever increasing in our present day. For this study, literature review is done to study the theoritical backgrounds and foreign case studies, and interviews with the person concerned as well as opinion survey is applied for domestic case study. The major findings of this study can be summarized that social education applied computer tele-communication system is valued superiorly the quality and efficiency, and is in trending development and diffusion in Europe and America. In Korea, various kinds of life information are provided via computer tele-communication system in the early step and superior educational programs will be developed and diffused in days to come. Several suggestions based on the above results are proposed as follows : 1. First, diversified research on the fulfillment of adult educational need is needed, with need analysis regarding the adult learner's interests, attitudes and values. 2. Educational program must be designed with consider to adult's preconception and characteristics toward computer. 3. For continuing and fixing adult learner's interest, it must be considered that confering a certificate of qualification. 4. The development of a high quality educational program needed to learn to fully utilize the many funcions computer offer as computer tele-communication technology os rapidly developing is urgently needed. And a system that social education programs through a computer tele-communication system can be built and managed by an expert in a professional social education institution must be provided. 5. Administrational and financial assistance must be supported. If mentioned above things carry out effectively, social education via computer tele-communication system can be active.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE