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二重構造를 통한 暗示的 空間硏究

Title
二重構造를 통한 暗示的 空間硏究
Other Titles
(A) Study on Connotative Space through Dual Structure
Authors
諸유成
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
이중구조암시적 공간서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The contemporary fine arts which rationalism and functional idea have been dominant has spread in diversified tides as it is extremely complicated and unintelligible. The modernism ranging from analytical cubism in the begining of this century and a far stronger movement of Russian constructivism to minimalism in the early stage of the 1960th and the 1970th has made an emphasis on the fine arts that is irrelevant to the tenacity for intrinsical attributes of material and natural appearances or the objects of the ordinary world, or being as a remunerative mode. Mainly because of a reaction against excessive formalism rather emphasizing on the structure than substance with aspiration for such a scientific acme of perfection, the intensification and the necessity for self-expression in parallel with the awareness of artist closely adhered to social reality have been bound to be poerfully felt, and thus a series of interests have emerged in the substance transcending the form by getting rid of the art that is excessively designed for its artistic sense or its conception. Therefore, these languages and concepts, delineation, political, social and cultural relations as well as moral problems together with the psychological and metaphysical interests have been positively drawn into the relevant works. In these circumstances a new consciousness of subjectivism in terms of the re-emerged representational painting appears to be a movement to regain an inherent figure of human being that is in the forfeit of material civilization in the modern society. This individual has attempted to overcome the sense of distance from reality arisen due to the realistic painting that assumes an aspect of excessive objectivity. Thus, a further attempt has been made to apprehend the relations between human being and the world through reemerging actual world based upon the existence of intrinsic human being. As for a substantial phase, on the basis of existential thinking, with accommodating the content of expressionistic painting that manifests the irrational inner world involving in misgiving, alienation and gnawing, etc., 'vincent van Gogh' who endeavored to express the emotion pursuing the inside of things and 'Jean Fautrier' who treated the problem of human being's existence under the uneasy and desperate situation were dealt with. In the meantime, while treating 'Anselm Kiefer' who combined a dual structure with a picture simultaneously in order to form an interdependent relationship with the real world, the thread of the works by this individual was attempted to be sought. With regard to the methodological aspect, the pictures of 'Giorgio de Chirico' who created an unrealistic space with the metamorphosed perspective representation have been compared with the pictures overlapped on the works by this individual. Also, by presenting the technique of 'Kiefer' who treated the pictures with rough expressive method and the works by 'jacques Monory' who treated the actual world of a blue color tone with psychological color expression, a comparison has been made with the characteristic of this individual. Through a series of studies on the works described above this individual has endeavoured to grope for a possibility with the expressive method through electic mode under the intention attempting to overcome the entanglement and the uneasiness of human being against the real world.;合理主義와 機能主義的인 사고가 지배적인 現代 美術은 매우 복잡하고 난해하며 다양한 조류로 전개되었다. 今世紀 초의 분석적 Cubism과 그보다 훨씬 강한 러시아 구성주의 운동으로부터 60년대와 70년대 초기의 Minimalism에 이르는 Modernism은 物質의 고유한 속성에 대한 집착, 그리고 자연적인 모습이나 日常的 세계의 object들과 무관하거나 유리된 양식으로서의 미술을 강조하였다. 이렇듯 과학적이고 완벽함을 동경하고 實體보다 構造에 강조를 두는 지나친 形式主義에 대한 반동으로 자기표현의 강화와 필요성, 그리고 社會現實과 밀착된 작가의식을 강하게 느끼고, 지나치게 예술을 위한, 아니 觀念을 위한 예술에서 벗어나 형식을 초월한 내용에 대한 관심이 나타났다. 그리하여 언어와 槪念 敍述性, 정치·사회·문화적 관계, 도덕적인 문제 및 心理學的이고 形而上學的인 관심들을 작품에 적극적으로 끌어들이고 있다. 이러한 상황속에서 재등장된 具象繪畵에 있어서의 主觀主義에 대한 새로운 인식은 현대사회의 물질 문명으로 상실되어 가는 인간의 本來的인 모습을 되찾으려는 움직임으로 보인다. 本人은 지나치게 客觀性을 띠는 寫實主義 회화로 인해 생기는 현실과의 거리감을 극복하고자 하였다. 그래서, 본래적 人間 實存을 바탕으로 현실세계를 再現하고 이를 통하여 인간과 세계와의 관계를 이해해 보고자 하였다. 내용적인 면에서는 실존적인 사고를 바탕으로 하여 불안, 소외, 고뇌등의 비합리적인 인간 내면세계를 표출한 表現主義회화의 내용을 수용하고, 사물의 내면을 추구하는 정서의 표현에 힘쓴 Vincent van Gogh(1853~1890)와 불안하고 절망적인 상황에서 인간실존의 문제를 다룬 Jean Fautrier(1898~1964)를 다루었고, 현실세계와의 相互補完的인 관계 형성을 위하여 二重的인 構造를 한 화면에 동시에 결합시킨 Anselm Kiefer(1945~ )를 다루면서 本人 作品의 脈을 찾아보았다. 방법적인 면에서는 변형된 透視法으로 비현실적인 空間을 창출한 Giorgio de Chirico(1888~1978)의 화면과 본인 작품에서의 중첩된 화면을 비교하였으며, 거친 표현법으로 화면을 다룬 Kiefer의 기법과 심리적 색채 표현으로 靑色調의 현실세계를 다룬 Jacques Monory(1934~ )의 작품을 본인의 특성과 비교하였다. 本人은 作品硏究를 통하여 현실세계에 대한 인간의 갈등과 불안을 극복해 보고자 하는 의도에서 折衷的 양식을 통한 표현적인 방법으로 가능성을 찾고자 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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