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스키 활강 행동의 심리적 촉진 및 방해요인 분석

Title
스키 활강 행동의 심리적 촉진 및 방해요인 분석
Other Titles
Psychological Factors that Facilitate and Debilitate Skiing Behavior
Authors
박인경
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부  체육학전공
Keywords
스키 활강 행동심리적 촉진방해요인스키
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
과거와는 달리 동계 계절 스포츠며, 모험 스포츠의 일종인 스키는 널리 대중화되고 있다. 그러나 스키를 즐기는 사람들이 모두 스키에 흥미를 느끼고 지속적으로 행하는 것은 아니다. 본 연구는 이러한 점에서 연구를 문제를 얻어 일반 스키어들의 심리 상태를 파악하고자 한다. 많은 선행연구들이 운동 수행 시 심리적 촉진요인과 방해요인을 찾는 연구가 있으나 일반인을 대상으로 운동 수행 시 심리적 요인을 분석한 연구는 미비하며, 스키 종목을 이용한 연구 또한 미비한 실정이다. 그러나 일반인과 선수는 운동이나 스포츠를 하는 목적이나 목표에도 차이가 있으므로 같은 심리상태를 갖는다고 볼 수 있다. 따라서 일반인을 대상으로 종목에 따른 운동 수행 시 심리상태를 파악할 수 있는 연구가 필요하다. 이와 같은 자료를 지도자들이 숙지한다면 일반인의 운동 수행을 더 촉진시키는 데 공헌할 것이다. 이에 본 연구는 일반인을 대상으로 스키를 수행하는 데 있어 심리적으로 촉진시키는 요인과 적극적 시도를 방해하는 요인들을 알아보고 연령, 성별, 참여빈도, 기술수준, 동기, 부상경험여부에 따라서 그 요인들도 차이가 있는지를 밝히는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 조사 1에서는 일반인들이 느껴는 스키 활강 행동의 심리적 촉진요인과 방해요인에 대한 구조를 알아보는 개방형 설문지와 인터뷰를 120명에게 실시하였다. 조사2에서는 개방형 설문지와 인터뷰를 통해 얻은 내용들을 구조화하여 예비 설문지를 제작하고 이를 139명에게 배포하였다. 회수된 예비 설문지는 문항의 신뢰도와 요인분석을 실사하여 문항을 다시 수정·보완하였다. 조사3에서는 조사2의 연구결과에서 얻은 내용을 토대로 본 설문지를 제작하여 배포하였다. 회수된 478부의 설문지를 각 요인별 신뢰도와 타당도 (교차 타당도)검사를 실시하였으며 요인구조를 알기 위해 탐색적 요인분석을 실시하였다. 조사1을 통해서 일반인의 스키 활강 행동의 심리적 촉진요인으로 기술요인, 타인요인, 속도·스릴요인, 스키 자체적 요인, 환경적 요인 순으로 나타났다. 또한 일반인의 스키 활강 행동의 심리적 방해요인으로는 사고요인, 기술요인, 환경적 요인, 타인요인, 장비요인 순으로 나타났다. 조사2에서 원자료를 바탕으로 설문 문항을 제작한 결과 촉진요인은 총 27문항, 방해요인은 총 26문항으로 나타났다. 이 문항은 기술 통계치와 신뢰도에서 적합하게 나왔으며 요인분석을 통해 요인들이 잘 나타나는 지를 확인하였다. 조사3에서는 조사2를 통해 심리적 촉진요인이 19문항, 방해요인은 17문항으로 총 36문항으로 이루어진 본 설문지를 제작하였다. 이 설문지를 통해 심리적 촉진요인은 3개요인(스키 자체 요인, 환경 요인, 타인 요인)으로 나타났으며, 심리적 방해요인은 3개요인(사고 위험 요인, 환경 요인, 기술 요인)으로 나타났다. 본 연구의 결과 선수인 대상으로 실시한 다른 연구에서는 가장 중요하게 나오던 기술요인이 나타나지 않았다. 이는 선수와 일반인에게 차이가 있음을 나타낸다고 할 수 있다. 따라서 일반인을 지도하기 위해서는 일반인의 심리를 잘 파악하는 것이 선행되어야 한다. 이에 본 연구와 같이 일반인을 대상으로 종목별 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.;The purpose of the present study is to identify factors that psychologically promote skiing activities as well as factors that disturb active trials for general people, and to determine whether the factors vary according to age, gender, the frequency of participations, the level of skills, motive and injury experience. For this purpose, this study1 compose an open questionnaire survey and interviews on 120 subjects to investigate what psychologically promoting and disturbing factors general people feel when they skiing down. In the study2, data gathered from the open questionnaire survey and interviews were structured into a questionnaire, which was distributed to 139 subjects. Using recovered questionnaires, the researcher performed a reliability analysis and a factor analysis, and based on the results, modified and complemented questions in the questionnaire. In the study3, a new questionnaire was made based on data gathered in the study2, and distributed. Using recovered 478 questionnaires, the researcher performed a reliability test and a validity (cross validity) test by factor, and also performed an exploratory factor analysis to find the factor structure. Results from the study1 are as follows. Psychological promoting factors for general people's skiing-down appeared to be skills, companions, speed, thrill, ski and environment in order of influence. In addition, psychological disturbing factors for general people's skiing-down appeared to be accidents, skills, environment, companions and skiing gear in order of influence. Results from the study2 are as follows. When questions were made on the basis of raw data, there were 27 questions about promoting factors and 26 questions about disturbing factors. These questions were proved to be adequate in terms of descriptive statistics and reliability, and a factor analysis was performed to determine if factors would be properly derived. Results from the study3 are as follows. The number of questions obtained from the second step were 19 about promoting factors and 17 about disturbing factors. From the survey using the questionnaire three psychological promoting factors (skiing itself, environment, companions) and three psychological disturbing factors (risk of accidents, environment, skills) were derived.
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