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서울시내 지역간 국민학교 과제학습에 관한 현황 분석

Title
서울시내 지역간 국민학교 과제학습에 관한 현황 분석
Other Titles
Analytical study on difference in homework of elementary school by regional groups in Seoul
Authors
노정자
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
서울시내지역국민학교과제학습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서정화
Abstract
지역간 교육의 격차 혹은 불평등 문제는 사회구조의 제 영역에 깊이 관련된 문제이며, 교육제도, 교육정책, 교육조건, 교육재정 등과 같은 비교적 교육의 외형적 문제 뿐 만 아니라 학생의 성적이나 교육과정, 교수방법 등과 같은 교육의 내적 문제에도 심각하게 관련되어 있다. 본 연구는 사회계층의 지역적 격차에 따라 현재 학교에서 제시되는 과제학습의 형태 및 질적 차이를 살펴보고, 과제학습에 대한 각 학교의 교사·학부모·아동들의 태도 및 기대의 차이를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설문지 조사와 함께 과제학습의 내용분석을 병행하여 실시하였다. 설문지는 서울시내 상·하층 지역을 각각 대표할 수 있는 4개 국민학교의 5학년 4학급을 선정하여 교사 213명, 아동 213명, 학부모 214명을 대상으로 실시하였다. 검사도구는 선행연구 및 문헌연구를 기초로 하여 초안을 작성한 후 전문가들의 검토를 받아 예비조사를 거쳐 정선, 완성 되었다. 설문지의 통계처리는 콤퓨터 SPSS 프로그램을 이용하여 전산처리하고 단순빈도분석과 CROSSTABS의 분석방법을 이용하여 설문지의 모든 문항에 대해 교사·아동 및 학부모의 대상집단 내의 지역변인별로 응답결과의 차이를 X^(2)검증하였다. 과제학습내용의 분석은 각 4개 학급에서 1989학년도 제 1학기 동안 제시된 과제학습장을 중심으로 각 학교 별로 분류·제시하고 지역변인별로 비교·분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 각 학교에서 제시된 과제학습은 상층지역의 학교가 하층지역의 학교보다 좀 더 계획적으로 구상되고, 아동의 사고력을 요하는 형태로 주어지고 있으며, 교사가 과제해결에 더욱 큰 도움을 주고 있는 것으로 나타났다. 그러나 지역에 관계없이 개인의 능력을 충분히 고려하지 못하고 일률적으로 과제가 제시되고 있다는 점이 공통적으로 나타나고 있다. 상층지역의 소재학교에서는 아동에 대해 큰 관심과 기대를 나타내고 있다. 즉, 과제학습을 처리해 주는 방식에 있어서 더욱 계획적이고 적극적인 지도를 수행하고 있는 것으로 나타났다. 이와같은 교사의 태도에 부응하여, 상층지역 소재학교의 아동이 대체로 과제학습을 더욱 잘 이행하고 있고 또 과제학습의 효과에 대해 기대가 큰 것으로 나타났다. 그러나 상·하층지역의 모든 아동들이 과제학습에 흥미를 느끼지 못한 채, 수행하는 것으로 나타났다. 학부모들 역시 상층지역의 학부모들이 자녀들의 과제학습에 더욱 관심을 표명하고 과제학습의 효과를 기대하고 있다. 상층지역의 학부모들이 과제학습내용의 질적 측면을 고려하는 것에 반해, 하층지역의 학부모들은 양적 측면에 관심을 가지고 있는 것으로 나타나고 있다. 학교의 교육환경을 살펴보면 상·하층지역 모두 학습자료가 제대로 갖추어져 있지 않았으나, 상층지역의 경우 하층지역에 비해 상대적으로 보아 학습자료가 많이 비치되어 아동에게 실제적 도움을 주고 있었으며, 가정에서도 역시 하층보다 상층지역의 가정이 공부할 수 있는 여건이 더욱 잘 조성된 것으로 나타났다. 이러한 연구결과들을 토대로 몇가지 제언·건의하면 다음과 같다. 지역간 학교의 과제학습 격차 해소와 과제학습의 효율적 운영을 위해서는 아동들의 흥미와 사고력 신장을 기초로 한 과제학습으로 계획, 조직, 제시되고 학습자료의 충분한 비치를 통해 자율적인 과제학습이 가능하도록 해야 한다. 특히 지역간 격차 해소를 위해서 하층지역 학교에 대한 적극적인 교육환경의 조성이 요구되며, 교사들의 교육적 의지와 실천을 통한 교수·학습의 질적 개선이 요구된다.;Educational difference or inequality by regional groups is highly related to every area of social structure, is profoundly reflected in not only comparatively eternal problems of condition, educational finance, etc., but internal problems of education like student record, educational process, teaching method, etc.. The object of this study is to view difference in system and quality of homework representing schools by regional groups based on social classed, to identify difference in teachers, parents' and children's attitudes and expectations toward homework. To accomplish the purpose of this study, the survey and the analysis of homework contents were performed. The subject for this survey were 213 teachers, 213 children and 214 parents selected from the 5th grade of 4 elementary schools representing each upper and low classes in Seoul. Questionnaire was selected carefully and made through a preliminary inquiry under the specialists' examinations after making the draft of questionnaire on the basis of a investigation precedent and a literature study. Statistical treatment or questionnaire was made of Computer SPSS Program, by using analysis of FREQUENCES and CROSSTABS, it verified difference in teachers', children's and parents' responses toward every item under the variables of region. Contents of homework were classified and represented by each school on the basis of homework-notebooks represented during 1st, term, 1989., in each 4 classroom, and were compared, analyzed under the variables of region. The major findings of this study are as follows: Homework of upper class than those of low class was expressed more concretely and needed operation of thinking power, and teachers helped solution of children's homework. But, regardless of regions, homeworks were given unformly without consideration of children ability. Schools in upper class expressed more expectation and concern toward children, that is, guided more plannly and positively in treatment of homework. Correspondence with this teachers attitude, it appeared that children of upper class generally better performed homework and more expected effect of homework. But Children of both classes performed homework without interest. In case or parents, those of upper class were much more interested in children's homework and expected effect of homework, too. Parents of upper class considered quality of homework contents, on the other hand, those of low class was concerned with quantity of those. In case of educational environment of schools, upper and low class were not commonly equipped with the learning materials, but schools of upper class were equipped many more learning materials, were of actual help to children. Houses of upper class were fulfilled the conditions of study better than those of low class. Based on the research findings, this research concluded as follows: To solve difference of homework between different region group, and to operate homework effectively, first, homework should be structured, represented on the basis of Children's interest and extension of thinking power, and be autonomous learning under fulfillment of many more learning materials. Specially, to solve difference between upper and low class, it needs fulfillment of much more educational environment (이후원문누락)
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