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중급 영어학습자의 독해지도에 관한 이론적 연구

Title
중급 영어학습자의 독해지도에 관한 이론적 연구
Other Titles
(A) Study on Teaching Reading Comprehension Skills to EFL Students at the Intermediate Level
Authors
조재경
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어학습자독해지도중급
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
영어 교수법 분야에서 연구가들이 독해에 관심을 갖기 시작한 것은 청각-언어 교수법 (audio- lingual method) 의 한계가 분명해지기 시작한 1960년대 말부터였다. 현재 우리나라 영어교육의 목표도 대화능력의 기본이 되는 듣기와 말하기 능력을 강조하고 있다. 하지만 실제로 원어인과 접할 기회가 적은 EFL 학습자의 상황을 고려해 볼 때 독해능력은 매우 중요하다 하겠다. 뿐만 아니라 더우기 경제, 문화, 통신등의 발달로 국제간의 교류가 활발해짐에 따라 서적 및 정기간행물들을 통해 외국의 정보를 신속히 받아들이기 위해서도 독해능력을 더욱 계발할 필요가 있다. 독해과정에 있어 학습자는 언어적 지식과 배경지식 (background knowledge)을 이용한다. 그러므로 독해과정에 있어 언어적 지식과 배경지식은 독해변인으로 작용하게 된다. 대체로 언어적 지식은 어휘지식(lexical knowledge)과 통사지식(syntactic knowledge) 그리고 텍스트에 관한 지식(textual knowledge)을 포함한다. 본 논문에서는 이 각각의 독해변인을 고찰해 봄으로써 독해력 향상 지도방안을 모색해 보고자 한다. 어휘지식면에 있어서는 문맥단서나 단어분석에 의해 모르는 단어의 의미를 유추해 내는 방안을 살펴보고 통사지식면에 있어서는 초급과 달리 중급 학습자의 독해자료에 특징적으로 나타나는 문어형태(written form)를 강조해 교수 할 것을 논한다. 텍스트에 관한 지식면에서는 텍스트의 중요한 요소인 결속성(cohesion)을 학습자에게 인식시킴으로써 대의파악에 도움을 줄 수 있다는 점을 논한다. 마지막으로 배경지식면에 있어서는 언어적 요인 외에 독해에 영향을 미치는 문화적 요소나 텍스트의 구조 등에도 주의를 기울여 지도할 것을 강조한다. 전통적인 독해지도에서는 어휘지식과 통사지식이 주로 강조되었다. 그러므로 문장단위의 독해는 가능하나, 전체의 대의를 파악해야 하는 텍스트 단위의 독해에 어려움을 겪는 경우가 많았다. 그러므로 중급 학습자의 독해력 향상을 위한 지도에 있어서는 어휘·통사적인 면을 강조하는 과거의 문장단위의 독해를 벗어나 텍스트 단위의 지도해야 하며 이를 위해서는 무엇보다도 먼저 교사가 어휘·통사 지식 뿐 아니라 텍스트 지식의 중요성을 인식하는 일이 필요하며 언어적 지식의 결함을 보충해 주는 배경지식의 중요성을 간과해서도 안될 것이다.;The purpose of this study is to examine theories for developing reading comprehension skills of EFL students and to present the teaching method applying to the theories. The growing intrest in reading can be traced back to the time when the limitations of the audio-lingual method were becoming obvious. In the audio-lingual method, reading is de-emphasized because it is thought that reading skills develop simply as a by-product of spoken language training. But considering the environment of EFL students who hardly have the opportunity of conversing with English native speakers, but need to read periodicals or journals in English for information, the reading skills of the EFL students are very important and need improvement. Students use not only linguistic knowledge but background knowledge in reading. Consequently linguistic knowledge and background knowledge can be considered reading variables. In general, linguistic knowledge involves lexical, syntactic, and textual knowledge. This thesis is develped within the framework of these reading variables. First in the section of lexical and syntactic knowledge, word recognition through context clues and word analysis is explained, and teaching characteristic forms of written language is proposed. In the part of textual knowledge, teaching various features of textual cohesion is emphasized. In the section of background knowledge, teaching text structure is suggested. In the traditional method of teaching reading skills, lexical and syntactic knowledge are fully emphasized, but textual and background knowledge are often neglected. But reading comprehension requires all this knowledge. In fact it is textual knowledge that is essential in understanding the meaning of text not sentences. Moreover, backgroud knowledge compensates for linguistic deficiencies. Therefore, in order to improve reading comprehension skills of EFL intermediate students, teachers should recognize the importance of textual and background knowledge besides lexical and syntactic knowledge. And they should make an effort to devise a teaching method in which all these areas can be taught.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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