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Maurice Bejart의 안무성향에 대한 연구

Title
Maurice Bejart의 안무성향에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the Choreographic Disposition of Maurice Bejart
Authors
서예원
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Bejart안무안무성향
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍정희
Abstract
무용의 전역사를 통하여 알 수 있듯이 발레는 그 이전 시대의 구습을 탈피하려는 노력을 통해 발전과 개혁을 거듭해 왔다. 이러한 경향은 특히 20세기에 두드러지는데 이는 미술, 연극, 음악 등의 타예술과 그 맥을 같이 하고 있다. 20세기의 발레는 이전의 엄격한 고전적 방식에서 벗어난 자연스러운 움직임을 사용하여 현대적 경향을 띠게 되었고 타분야의 현대 예술과 같이 실험적 시도를 통해 발전하였다. 이러한 상황에서 등장한 모리스 베자르(Maurice Be´jart)는 일반 대중을 위한 대중적 발레를 지향하며 자신의 독특한 안무 세계를 구축하였다. 그는 자신의 작품에서 존재, 인종, 문화 등의 요소를 하나로 통합하는 인류애, 삶과 죽음, 신과 인간의 사랑, 유머 등의 강한 주제의식을 상징과 환영을 통해 나타내었다. 또한 이러한 주제들을 노래와 대사와 무용을 종합적으로 이용한 토탈 스펙타클(Total Spectacle)의 형식으로 표현하였으며 육체의 선과 움직임이 절대적으로 순결해야 한다는 의미에서 네오 바로크(Neo-Baroque) 스타일을 사용하였다. 베자르의 안무는 음악적 스타일, 테마, 움직임에 있어서 동양적인 것과 서양적인 것을, 현대적인 것과 고전적인 것, 그리고 자연적인 것을 다양하게 융합한 것이었다. 이것은 그 이전과는 전혀 다른 새로운 형식의 발레를 만들어 냈고, 고루한 클래식 발레에 흥미를 잃은 많은 관객들에게 신선한 자극을 주었다. 어떠한 발레도 베자르에게는 하나의 실험이었다. 그는 그 누구도 감히 생각지 못했던 형식을 실험하고 그같은 실험을 통해 각질화된 기존의 발레에 충격을 주었던 것이다. 또한 끊임없이 새로운 것을 추구하는 그의 전위 정신은 무용에 대한 새로운 접근 방식을 제시하여 준다.;According to its history, ballet has been progressing and innovating with an effort to make better its old-fashioned customs. This tendency showed marked improvement especially in the 20th century, which concurred in accodance with that of other arts such as paintings, music, drama, literature and so on. The 20th century ballet acquired its modernity after it employed the unartificial (natural and spontaneous) movements contrary to the artificial (strict and factitious) movements of the classic baller and, as well as other 20th century arts, attributed its prosperity to the experimental attempts. Under these circumstances Maurice Be´jart, a representative avant-garde choreographer in the 20th century, has built his own style in pursuit of popular ballet for the general public. He dealt with the subjects of humanism-unifying different existence, races and cultures-, life, death, God's and man's love, and humor, etc., all of which were expressed through symbols and illusions with his strong sensibility, and performed by means of ‘Total Spectacle’consisting of songs, words and dances simultaneously. Moreover, in the sense that the line and the movements of human body should be absolutely pure (simple and obvious), he developed ‘Neo-Baroque’style which rejects and/or reduces something cumbersome in ballet like excessive gestures, costumes and stage settings. His choreography contained both eastern and western, and both classic and modern, disposition in musical style and themes and movements, which all helped him to produce a new ballet different from old one, and stimulated the public who had become tired of the obstinate classic ballet. Every ballet was an experiment to Be´jart. He experimented a new concept of ballet of which nobody dared to dream so that he could give a shock to the existing boring life. It can be readily said that the avant-garde attitude he has shown to us presents something very important that we, who concern ballet, are eagerly searching for.
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