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형상을 통한 회화표현의 양의성에 관한 연구

Title
형상을 통한 회화표현의 양의성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON BOTHSIGNIFICATION OF EXPPESSION PAINTING BY FIGURE
Authors
이항아
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
형상회화양의성서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이수재
Abstract
회화의 방향성은 '형식'과 '내용'이 두 측면이 상호보완적인 관계에 있다. 따라서 형식이냐, 내용이냐라는 두 측면을 나누어서 회화사를 생각하기는 무척 힘든 일이다. 왜냐하면 항상 이 양자의 입장에서 어느 쪽이든지 한 쪽은 그 시대의 상황에 따라서 표면화되어 주류를 이루기는 하지만, 그 나머지 한 쪽이 완전히 침체되어 사라져 버리는 것은 아니기 때문이다. 즉 이 두 입장은 주기적인 양상으로서 계속 수레바퀴처럼 돌고 있는 것이다. 이러한 관점에서 본은 형식과 내용의 적절한 조화를 유지하여 작업에 임하려 하는 바이다. 1960년대 이후 현재까지 형상을 내포하는 주류는 팝아트, 신사실주의, 신구상주의, 신표현주의와 함께 추상표현주의, 색면추상, 미니멀니즘 그리고 개념미술 등으로 매우 다양한 양상이 전개되었다. 그러므로 본인의 작업과정에서는 이미 우리들이 회화사에서 축적되어 보여지는 양상에서 선택하여 형식과 내용을 균형있게 받아들이려는 절충양식을 시도하고 있다. 이처럼 여러 가지 이즘(ism)들은 그때 그때의 시대에 따라서 형식과 내용에 있어서 병행하여 표면화되고 있다. 즉 80년대 후반에 이르러서 미니멀리즘에 대한 형식주의에 한계를 느끼면서 이미지 재현에 관한 의미를 재확인하려는 입장들이 속출하고 있다. 현재 이러한 태도는 회화로의 복귀현상을 보인다고 미술 평론가들은 이모 저모로 판단과 정의를 시도하고 있는 과정이며, 모색 기간이다. 그러므로 본인은 다양하고 불안정한 이 시대에서 '나'와 '세계'와의 관계에서 일어나는 현상을 양의성의 개념으로 인식하고, 이것을 본인의 내용면에 담고자 한다. 즉 현실의 모든 상황에서는 언제나 상반되고 모순된 양자가 동시에 공존하고 있음을 의미한다. 그러한 것을 가시적인 것과 비가시적인 것의 대치로서 표현하려고 하며, 이러한 의미를 삶의 과정을 통하여 보다 더 밀착된 세계와의 관계로 이끌어 주고 있는 메를로 - 퐁띠 (Maurice Merleau - Ponty : 1908-1961)의 지각론에서 접근하여 그 의미를 밝히고자 한다. 본인의 화면은 이러한 내용을 이미지 재현의 방식으로써 암시적인 표현을 의도하고 있다. 더불어 서정적 추상표현의 방식을 절충하여 화면을 전개하고자 한다. 따라서 본인의 작업과정에 대한 이해를 돕고자 데이비드살르 (David Salle : 1952- )의 작품과 프란켈텔러 (Helan Frankenthaler : 1928- )의 작품과 상호 비교 분석하였다. 이러한 연구를 통하여 본인은 형식과 내용이 균제된 제작과정으로 보여 지길 바라며, 또 이런 과정에서 제기되어질 방향과 문제를 구체적인 전망을 갖고 전개하고자 하는 바이다.;The directional tendency of pictorial art is revealed to be consisted of the interdependent elements involving the both sides of 'form' and 'substance', and it has been leading the pictorial history up to the present through the aspects of being at high tide and ebb tide every once in a while. Therefore, it is an extraemely hard task to contemplate the pictorial history as dividing in into the two sides of being either the form or the substance. Because it is not the fact by all means that the rest of one side would be completely stagnated as to be faded away, although from the standpoint of the both sides, the either side would attain a main stream as it is brought to the fore depending on the situation of the times. That is, these two positions have been continuously revolving around as if they were wagon wheels as the sort of cyclic aspects. Judging from this point of view, this individual intends to deal with the works by maintaining an appropriate harmony between the from and the substance. Throughout the period from the 1960th up to the present it has been developing an extremely diversified aspect of the main stream containing the figures such as 'pop art', neo-realism, new fiquration, neo-expressionism together with abstract expressionism, minimalism and conceptual art, etc. Thus, in the operational process undertaken by this individual it intends to symmetrically accommodate the from and the substance by selecting the one among these aspects viewed as having been already accumulated in our pictorial history. These various 'isms', depending on each time and each occasion, have been brought to the front in parallel with the from and the substance. Also, with the advent of the latter half of the 1980th, because of realizing the limit in formalism against minimalism, the position that intends to reconfirm the meaning for the reappearance of the image have occured in succession since then. These kinds of attitudes are claimed to have shown its reinstated phenomena toward the painting as judged and defined by fine art critics in every facet during the course they were still beating around the bushes. Such being the case, realizing that the phenomena occured in the relationship between 'I' and 'the world' under the diversified and insecured times are constituted by the principle of duality, these would be contained in the phase of substance by this individual. The expression of duality in the operational process of this individual, are intended to disclose through confronting the visible thing with the invisible thing, and it is further aimed at approaching to the perceptional theory by 'Maurice Merleau-Ponty' who is leading the meaning of such a duality as the relationship moreclosely linked with the world through the course of life in more comprehensive manner. As for the methodogical phase, the substance in which this individual would like to contain whould be expressed in a formular of reemerging the image, and furthermore the pictorial aspects have been under progress through blending the formular of lyrical abstract expression in concert with the above elements. Therefore, in order to help understanding the operational process undertaken by this individual a series of comparison and analysis have been conducted respectively between the by 'David Salle' and the works by 'Helen Frankenthaler'. With the course of these studies the individual wishes to develop the directions and issues that should be brought up in the foresseable operational process as the balanced product of form and substance through concrete perspective for achieving the ultimate goal.
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