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Johannes Brahms의 Piano Sonata op. 5의 분석적 고찰

Title
Johannes Brahms의 Piano Sonata op. 5의 분석적 고찰
Other Titles
Analytic study on J. Brahms Piano Sonata Op. 5, F. Minor
Authors
권미경
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
BrahmsPiano Sonata브람스피아노 소나타
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
Johannes Brahms(1833∼1897)는 고전주의의 양식을 토대로 낭만적인 정서를 표현하려고 했던 신고전주의 작곡가이다. 그는 전통적인 협식과 뚜렷한 구성, 그리고 주선율을 각 악장마다 연관시켜 나타냈었다. 또 한편으로는 복합리듬(Polyrhythm), 헤미올라(Hemiola) 등 다양한 리듬형태와 박자, 속도, 액센트의 변화등으로 그의 음악적인 기법들을 확대시켜 나갔다. 본 논문은 Brahms의 피아노음악에 나타난 특징적 요소들을 살펴본 후 그의 피아노 소나타중에서 작품5의 제3번을 분석하여 그의 작곡기법과 음악적 특성을 살펴 보았다. op.5는 Brahm의 세개의 피아노 소나타중 세번째곡으로 전5악장으로 구성되어 있다. 제1악장은 소나타 형식, 제2, 3악장은 복합3부형식, 4악장은 2부형식, 5악장은 론도 형식으로 이루어져 있다. 선율은 제1악장에서 제시된 주제의 주요음형들이 전 악장을 통해 응용되고 반진행, 병진행, 반복진행, 반음계적인 순차 상·하행선율이 자주 나타난다. 화성은 변화음, 네아폴리탄6화음, 그리고 분산화음등, 비화성음 등을 각 악장에서 볼 수 있다. 리듬은 점음표와 당김음(Syncopation)등이 사용되고 복합리듬과 헤미올라(Hemiola) 등이 보인다. 또 캐논 기법과 모방진행, 동형진현등 대위법적인 기법이 사용되기도 했다. 이상과 같이 피아노 소나타 op.5를 분석, 종합해 볼 때, 이 곡은 각 악장의 구성과 선율과의 연관성, 화성, 음계, 리듬등에서 Brahms의 음악적 특성을 찾을 수 있다.;Johannes Brahms (1833-1897) was a composer of Neoclassicism, who mixed his lyrical and romantic sentiments with the form of classcism. He enlarged his musical techniques with traditional forms and evident structures, emphasis of main melody in correlation with each movement, a variety of rhythmical forms such as polyrhythm and Hemiola, and variation of meter, tempo, and accent. In this thesis, distinct elements in the piano music of Brahms are studied and "Sonata No.3(op.5)" is analysed for to study his technique of composition and musical characters. Op.5, No.3 is the third of three piano sonatas of Brahms, and consists of 5 movemnts ; the 1st movement is taking the sonata form, the 2nd and 3rd ones are compound ternary, the 4the one taking two part form, and the 5th one taking Rondo form. The main figures of thematic melodies presented in the 1st movement are used variously all through the whole movements. Contrary motion, parallel motion, sequence, cromatic, and conjunct motion are appeared many times. In the progression of harmony alteration chord, Neapolitan 6th arpeggio, and non-harmonic are seen. Also his rhythms are presented with a variety of forms such as dotted notes, syncopation, polyrhythm, Hemiola, and so on. Canon, imitation, sequnce, contrapunctal technique are used together. On close study of distinct qualities of "Piano Sonata N0.3(op.5)" it is considered as a good example to search a number of musical characters of Brahms in the respect of structure, relation of melody, harmony, scale, and rhythm.
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