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졸업연주회 프로그램을 중심으로 한 J. S. Bach, W. A. Mozart, G. Mahler, M. Ravel, H. Pfitzner, U. Giordano의 성악 작품에 대한 연구

Title
졸업연주회 프로그램을 중심으로 한 J. S. Bach, W. A. Mozart, G. Mahler, M. Ravel, H. Pfitzner, U. Giordano의 성악 작품에 대한 연구
Other Titles
Studies of Vocal Music of Bach, Mozrt, Mahler, Ravel, Pfitzner and Giordano
Authors
한진아
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
졸업연주회J. S. BachW. A. MozartG. MahlerM. RavelH. PfitznerU. Giodano성악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규순
Abstract
본인은 1989년 9월 27일에 석사과정 이수를 위한 졸업연주회를 가졌다. 본 논문은 본인의 졸업연주회 프로그램을 중심으로 바로크시대부터 20세기 전반에 걸친 성악곡들의 특징을 연구하여 그것의 이해를 도와 연주를 돕고자 하는 것을 목적으로 한다. Johann Sebastian Bach (1685∼1750)는 바로크시대를 대표하는 천재 작곡가이다. 본 논문에서는 Canntata No. 21과 No. 36에 나오는 아리아를 다루었다. 바하의 아리아는 그가 신을 경외하는 마음이 잘 나타나있다. Wolfgang Amadeus Mozart (1756∼1791)는 음악사상 최대의 작곡가중 한 사람이다. 그의 Concerto aria K. 505는 개인의 감정이 가사의 친밀함과 형식의 높은 수준으로 완숙하게 조화된 곡이다. Gustav Manler (1860∼1911)에서는 그의 4개의 4개의 가곡을 통해 후기낭만시대의 대표적 작곡가인 그의 특징을 알아보았다. 그는 반주와 성악선율의 조화로 극의 심리적 분위기를 묘사한다. Maurice Ravel (1875~1937)의 프로그램에서는 의 5곡을 연구하였다. 그는 프랑스의 고전주의의 전통과 인상주의를 혼합하여 그의 독특한 양식을 창조하였다. Hans Pfitzner (1869∼1949)는 독일의 마지막 낭만주의자라 불리우는 작곡자이다. 그의 2개의 가곡은 연속적인 선율 진행이나 레시타티브의 사용이 오페라적인 면모를 느끼게한다. Umberto Giordano (1867∼1948)의 오페라 는 그의 성공적인 오페라이다. 3막의 오페라 'La mamma morta'는 극적이며 반음계적 전조를 사용하였다.;The writer gave a graduate voice ricital on September 27, 1989 for the M.M, degree in voice performance. This thesis aims to investigate the backgrounds and characteristcs of the performed songs. Johann Sebastian Bach(1685-1750) was the greatest master of the German Baroque period, He left about 250 sacred and secular cantatas, Arias from the cantata No.21 and No.36 are both Da Capo arias. In these arias are included violin and-oboe obligato. These works of Bach shows a great mercy and love of God. Wolfgang Amadeus Mozrt (1756-1791) was a representative composer of the classical period, He developed concert arias to a high level by using his special talent and accepting the trend of his time. Concert aria K.505 utilizes various harmonic progressions, These harmonic progressions are simply that of dominant: to tonic. Gustav Mahler(1860-1911) was the greatest composer of the late Romanticism. He used romantic poems, folksongs and his won words for his vocal music. To express the natural words, he freely used preludes and varied rhythms. In "Ich ging nit Lust durch einen grunen wald", "Phantasie" and "Scheiden und Meiden"", he shows lyricism well. Maurice Ravel (1875-1937) was the most important figure in the realm of French's "Neo-Clssicism". 'Five Greek Folk Song' were the selected songs from the French folk songs, In these collection, he dominant chord, and church modes which show a chord color. Hans Pfitznerfb869-1949) was a German composer. He was lived in the Romantic era and as well in the twentieth century. Though Pfitzner's music is founded on the harmonic usage of the Romantic period, he was always an exponent [of an individual style. In "Venus Mazer" he used tone-painting method, and "Sonst" is quite operatic in style. Umberto Giordano(l867-1948) was an Italian coomposer of opera. His writing is of an efficiency and understanding that borders on genius, He was a man of much respected for good qualities of character, and he has taken his place rightly and humbly among many other masters of opera. Aria "La mamma morta: which is an Act Ⅲ, has employed a syncopation and dramatic melody line.
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