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상담자의 자기관여 반응과 내담자의 성취동기가 상담 효율성에 미치는 영향

Title
상담자의 자기관여 반응과 내담자의 성취동기가 상담 효율성에 미치는 영향
Other Titles
(A) STUDY ON COUNSELOR SELF-INVOLVING RESPONSE AND CLIENT'S NEED FOR ACHIEVEMENT IN RELATION TO COUNSELING OUTCOME
Authors
한보란
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
상담자삼담 효율성내담자성취동기자기관여 반응
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜성
Abstract
상담자의 언어반응과 내담자의 지각은 상담회기평가, 상담자평가, 더 나아가서는 상담의 효율성 평가에 있어서 주요 요인이 된다. 본 연구는 상담자의 언어반응중 긍정적 자기관여 반응과 부정적 자기관여 반응, 그리고 이러한 상담자 반응을 지각하는데 상호작용할 것으로 생각되는 내담자의 성취동기중 성공욕구와 실패공포간의 관계를 알아 보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 본 연구에서는 첫째, 상담자의 반응 내용을 인위적으로 만든 각 조건이 상담회기 평가, 상담자 평가에서 차이가 있는지를 살펴보았다. 둘째, 성공욕구가 큰 집단과 실패공포가 큰 집단간의 평가에서의 차이와 상담자 반응내용이 조작된 각 조건하에서 차이가 있는지를 살펴보았다. 본 연구에서는 우선 성공욕구가 높은 집단 40명, 실패공포가 높은 집단 40명의 피험자를 선정하였다. 그리고 각각을 상담자의 긍정적 자기관여 조건과 부정적 자기관여 조건에 20명씩 무선 할당하여 모의상담(analogue) 상황에서 상담회기 평가 질문지, 상담자 평가 척도를 평정하게 하였다. 본 연구에서 나온 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담회기 평가에 있어서 피험자들은 부정적 자기관여 조건보다 긍정적 자기관여 조건 일 때, 더 깊게, 순조롭게 또 긍정적인 정서쪽으로 평가하였다. 둘째, 상담자 평가에 있어서도 부정적 자기관여 조건보다 긍정적 자기관여 조건일때, 더 성실하고 전문적이며, 일반적 호감도를 갖는 것으로 평가하였다. 셋째, 상담회기 평가와 상담자 평가의 깊이 차원과 긍정적 정서 차원, 일반적 호감도 차원에서, 성공욕구가 높은 사람들이 실패공포가 큰 사람들보다 더 유의하게 높게 평가하였다. 넷째, 상담자 평가의 성실성 차원에선, 성공욕구/실패공포와 긍정적 자기관여/부정적 자기관여 사이에 상호작용 효과가 있었다. 본 연구결과 상담자의 긍정적 자기관여 반응이 부정적 자기관여 반응과 비교할때 훨씬 효율적인 상담자의 언어반응임이 밝혀졌고, 성공욕구가 높은 사람은 긍정적 성취와 관련된 자극에 더 민감하게 반응한다는 이론을 상담과 관련지어서 입증하였다.;The present study is to examine counselor response and its perception by clients in relation to counseling outcome. The First purpose of the present study was to examine the relationship of counselor response and counseling outcome. The second purpose was to examine the hypothesis that client's level of need for achievement mediate the relationship of counselor response and counseling outcome. For the purposes two kinds of counselor self-involving responses were manipulated. They were "positive self-involving response" and "negative self-involving response". And 80 female college students were preselected by achievement motivation scale. They were divided into two groups, which were high need for achievement and high fear for failure. The subjects who have high need for achievement were randomly assigned to one of two conditions-positive self-involving condition and negative self-involving condition. The subjects who have high fear for failure were either. In the experiment, the subjects listened to one of the audio-taped counseling sessions and then evaluated the session. The measures to evaluate the counseling session were: the Session Evaluation Questionnair and Counselor Rating Form. The results of this study are summarized as follows: First, counselor positive self-involving response is related with positive outcome on depth, smoothness and positivity factors. Second, counselor positive self-involving response have pisitive effect on evaluating counselor's trustworthiness, expertness and attractiveness. Third, the subjects who have high need for achievement evaluated the session deeper and more positive. Also client's high need for achievement have an important effect on evaluating counselor's attractiveness. Fourth, in evaluating counselor's trustworthiness, client's need for achievement was correlated with counselor self-involving responses. The most significant finding of this study was that counselor self-involving response has an important effect on counseling session outcome. It is concluded that client's need for achievement is one of variables to mediate between counselor responses and counseling outcome.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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