View : 897 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이연경-
dc.contributor.author박은경-
dc.creator박은경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016495-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196902-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016495-
dc.description.abstract음악의 아버지라고 불리우는 Johann Sebastian Bach(1685-1750)는 위대한 작곡가로서 건반악기를 위한 많은 작품을 남기고 있다. 그러므로 오늘날 Piano교육에 있어서 Bach의 작품은 예술적, 기술적인 면에서 필수적으로 학습하고 있다. 그러나 대개 Piano를 배우기 시작해서 약 2-3년 전후로 Bach의 작품을 접하게 되는 이 학습이 바로크음악에 대한 이론적인 배경과 기초지식 없이 바로 대위법적 작품을 학습하고 있다. 특히 이전까지 학습해온 작품들이 고전과 낭만초기의 Homophonic음악에 익숙해온 학생들에게 있어서 이와 완전히 양식이 다른 Polyphonic음악은 자칫 지루하고 어려운 악곡으로 인상지워지고 있다. 또한 악곡선정에 있어서도 주로 초기부터 제한된 Invention위주의 학습을 함으로써 악곡의 종류와 성격 등에서 학생의 흥미를 잃기 쉽다. 따라서 본 연구의 목적은 바로크음악을 학습하는데 있어서, J. S. Bach의 Klavier작품을 처음으로 접하는 학생에게 종래의 제한된 Invention위주의 교육 이전에 초기부터 보다 다양하고, 난이도면에서 쉬운 Klavier소품을 중심으로 소개하여 바로크건반음악에 대한 올바른 이해와 본인의 지도방안에 대한 시도를 하려는데 있다. 그러므로 본 연구에서는 관계문헌을 통하여, 바로크건반음악과 J. S. Bach의 klavier 소품의 종류와 일반적인 특징, 그리고 연주상의 해석등에 관해서 알아보고, 특히 그의 klavier 소품중에서 Invention이 전에 Bach의 음악을 처음 접하는 학생들에게 효과적인 zwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger에 수록된 각 악곡의 일반적인 구성과 함께, 그중 prelude No. 8을 중심으로 그 이론적인 분석과 함께, 실제로 이 곡을 통하여 초보단계에서 다루어 볼 수 있는 학습내용을 포함하고 있다. J.S. Bach의 Zwolf kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger중 No. 8에 관한 이론적인 분석을 토대로한 학습을 통하여 학습자는 바로크 음악에 대한 올바른 이해와 연주상 표현을 할 수 있으며, 특히 대위법적지법, 주제전개같은 이론분석적인 면에 있어서 단계적으로 학습을 함으로써, 오늘날의 piano교육에 있어서 J. S. Bach의 작품이 갖는 진정한 교육적 의도와 예술적 가치를 인식할 수 있다. 이와같이 Bach의 작품을 처음으로 학습할 때, 제한된 작품에 치우치지 않고, 쉬우며 다양한 소품들을 중심으로 폭넓게 학습함으로써, 악곡을 올바르게 이해하고 표현할 수 있으며, 나아가서 보다 Bach기 음악에 친숙해질 수 있을 것이다.;J.S. Bach, so called the father of music, leaved many works for keyboard instrument as a great composer. Therefore in today's piano education, Bach's works are necessarily studied as works of having high level artistic, technical value. But this study, which is usually contacted with about two or three years before and after when started to learn piano, is directly studied contrapuntal works without theoretical background and basic knowledge of Baroque music. Especially the polyphonic music, which is perfectly different from the homophonic music, is apt to be looked as boring and difficult musical composition to the students who are familiar with the homophonic music of classicism and the early stage of romanticism studied before. Also in selecting a musical composition, students are apt to lose interests in the kinds of composition and character by studying limited education which oriented for invention initially. Therefore this study placed its purposes on the attempt of my guiding plan and the correct understanding of Klavier-music of Baroque by introducing centering on the musical sketch with Klavier, which have somewhat easy and various aspects from the opening part escaped from the education of putting first the traditional limited invention for the students who first meet with the Klavier-works by J. S. Bach, in learning the Baroque music. So in this study, the types of short pieces of music with Klavier by J. S. Bach, the general characters of them, and the interpretation of performance were investigated through the reference literatures. Especially along with the general constructions in each musical piece contained in Zwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger, which is effective to enter in Baroque music before invention, the theorectical analysis, the interpretation of performance, and besides the guiding plan were suggested centering on prelude No.8 among them. Students can correctly understand the Baroque music and make performancial express by theoretical analysis and musical interpretation of J.S. Bach's Zwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger No.8. Especially through contrapuntal technique, theme development and stepwise education, students can perceive true educational intention and artistic value which J. S. Bach's works have in today's piano education. Thus when we learn for the first time the works by Bach, we can understand and express the musical pieces correctly and moreover be familiar with the music of Bach, by treating the easy and various pieces of music widely without making too much of limited works.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. J.S. Bach의 건반음악 = 4 A. 바로크 건반음악의 특징 = 5 B. Klavier소품의 종류와 일반적인 특징 = 9 C. Klavier작품연주상의 문제점 = 15 Ⅲ. J.S. Bach의 Zwolf kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger의 분석 = 21 A. No. 1 = 23 B. NO. 4 = 27 C. No. 6 = 34 D. No. 7 = 38 E. No. 8 = 42 Ⅳ. 결론 = 47 참고문헌 = 50 ABSTRACT = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1565585 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectJ. S. Bach-
dc.subject초보 Piano 학습교재-
dc.subjectZwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger-
dc.subject.ddc700-
dc.titleJ. S. Bach의 Zwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger에 관한 소고-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초보 Piano 학습교재를 위하여-
dc.title.translated(A) Study on Zwolf Kleine Praludien oder Ubungen fur Anfanger by J. S. Bach-
dc.format.page60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE