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「傳說」의 音樂構造에 대한 分析

Title
「傳說」의 音樂構造에 대한 分析
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF THE MUSICAL STRUCTURE OF THE LEGEND
Authors
石馨淳
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악구조전설LEGEND
Publisher
이화여자대학교 대학교
Degree
Master
Advisors
황병기
Abstract
본 논문은 대학원 졸업 연주회 곡목인 황병기 작곡 <전설>의 음악적 구조를 고찰하고, 그 작품에 내재된 새로운 기법과 국악의 전통적인 기법을 밝히는 것을 목적으로 한다. 연구 방법은 형식, 리듬, 선법, 화음형태 및 선율구조를 각 장별로 고찰하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 제1장 <그리움>은 모두 4부분으로 이루어졌으며, 제 1부분은 화음 위주의 진행으로 도입부에 해당하고, 제2부분과 제3부분은 선율적 진행의 발전부에 해당한다. 제4부분은 종결부로서 화음 위주의 진행으로, 정적이며 안정된 분위기로 제1장을 마감하고 있다. 제2장 <이야기>는 3부분으로 구성되어있으며 전3부분을 통해 ♩□, □♩의 특징적인 리듬 형태들이 나타나면서 곡이 전개된다. 제3장 <놀이>는 박자 변화가 매우 빈번하게 이루어지는 악장으로 리듬 역시 매우 불규칙하다. 선율형태는 음역이 넓은 도약 진행과 같은음의 반복 위주로 진행되고 있으며, 도약과 반복은 서로 대조를 이루며 사용되고 있다. 제4장 <춤>은 모두 18마디로 이루어진 짧은 곡으로, 선율의 진행과 곡의 내용상 3부분으로 나눌 수 있다. 장단은 중중모리로 구성되어 있는데, 전 5악장중 유일하게 장구 장단을 특별히 제시하지 않고 중중모리 장단을 즉흥으로 연주하도록 하고 있다. 제5장 <설레임>은 전반부와 후반부로 나누어지며, ♩=52로 시작하여 ♩=160, 다시 ♩=52로 돌아오는, 빠르기가 아주 대조적인 곡이다. 전반적으로 <전설>은 제 1장, 3장, 5장이 주로 현대적 기법을 사용하고 있는 반면 제2장, 4장은 국악의 전통적인 리듬과 기법을 사용하고 있는 것을 알 수 있다. 즉, <전설>은 곡의 구성에 있어서 현대적 기법과 전통적인 기법을 조화있게 사용한 곡이라 하겠다.;The Legend composed by Byungki Hwang which has been chosen for the graduation concert was observed in this study in respect to its musical structure to illuminate the new techniques and traditional techniques of national classical music internalized in it. Each genre has been examined classified by form, rhythm, melodies, chordal form and melody structure; and following results were acquired. The first movement, titled 'yearning', consists of four parts: the first part comes under the introduction as chiefly chordal progress; the second and third parts become the development of melodic progress; and, the fourth part as the conclusion of mainly chordai progress brings the first movement to an end with calm and stable atmosphere. The second movement, 'narration', is composed of three parts, all of which are developed with characteristic forms of rhythm: ♩□, □♩. The third.movement, 'play,' exhibits very frequent changes in time, and, also shows very irregular characteristics in rhythm. melody follows the forms of the great-compass-skip and the samenote-repetitive progress, and the skip and repetition is contrasted each other when used. The fourth movement, 'dance,' is a short song made of eighteen phrases, and it may be divisible into three parts by the progress of melody and the content of the song. Beat is composed of Chungchungmori; among all the five movement, only this one uniquely has the beat of Chungchungmori improvised without special presentation of the Changgu beat. And, the fifth movement, 'flutter,' is divided into the first half and latter half parts, and begins with ♩= 52, passes with ♩= 160, and returns to ♩= 52: dramatically contrasted in tempo. Generally, the Legend employs chiefly modernistic techniques in the 1st, 3rd and 5th movements, while traditional rhythms and techniques of national classical music are used in the 2nd and 4th movements. That is, it may be said a song harmoniously used together the modern and traditional techniques in its composition.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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