View : 623 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor류희영-
dc.contributor.author김현희-
dc.creator김현희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:42Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:42Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017098-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196896-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017098-
dc.description.abstractConsidering from the viewpoint of art history, form and substance have had interdependent relationship with each other and decided the characteristics of the painting of each age. Especially, as the present age is the age that formalism and substantial esthetics are running parallel with each other, this equal relationship between form and substance makes the features of the paintings varified. Arts since 1945 has trended toward Abstrac Expressionism, Colorfield painting, Minimalism, Conceptual Art etc which seek after restoration to the original existing form of plane, color form and so on. Also it has been developed with such several 'ism'forming the stream containing. Neo Dada following Dada, Pop Art, Neo Realism, New Figuration, and Neo Expressionism etc which search for connecting actual world with art through things or forms, putting the first primary on the substantial esthetics. In addition, the paintings of 1980s which have recently gathered strength, are progressing diversely with a polycentric and eclectic aspects, and as the problem of 'expression' in art being recognized as the substantial element of formative-language, it becomes to show subjective and symbolical tendencies. My works have a polycentric tendency and also are searching for that of expressionism, occurred from rejecting and opposing strongly against the conceptual and phenomenologic art. In this study and work-producing process, I intended to explain the theory of B. Croce which has been regarded as the most representative theory among which thought art as expression. And I intended to investigate what meaning has the symbol which has been recognized as non-imitative field, by giving meaning to what I intended to express. And next, as for the mathodogical phase, regarding expression as a means to self-realization of inner beings through action, I produce works connecting it with the producing-method of New Expressionism. And also I was to explain the expression by intiutive, symbolical and flexible brushwork and dynamic lines through Hartung and Cy Twombly. In this study and work-producing process, I hope my works to be seen as the balanced product between form and substance, and take it as an opportunity of developing future working activity on the basis of objective analysis of my work-producing process and technique of expression, and it has also become a momentum to objectively recognize the present position in which this individual is stood within the pictorial circumstances nowadays.;미술사적인 의미에서 볼때 '형식'과 '내용'은 서로 보완적 관계를 가지며 그 시대의 회화 성격을 결정지어 왔다. 특히 현대는 형식주의와 내용미학이 서로 병행하는 시기로 형식과 내용의 대등한 관계는 회화의 성격을 다원화 시키게 되었다. 1945년 이후의 미술은 형식주의 회화의 기본요소인 평면, 색, 형태등의 원초적 존재 형태로의 환원을 추구하는 추상표현주의, 색면추상, 미니멀니즘, 개념미술등의 경향과 내용미학을 위주로 사물이나 형상을 통해 현실세계와 예술과의 연결을 모색한 다다이후의 네오다다, 팝아트, 신사실주의, 신표현주의등 여러사조의 회화가 조류를 형성하여 발전해봤다. 또한 최근 80년대의 회화는 다원적이고 절충적인 양상을 띠고 다양하게 전개되고 있으며, 예술에 있어 표현의 문제가 조형언어의 본질적 요소로 인식됨에 따라 주관적, 상징적 경향을 나타내게 되었다. 본인의 작품은 형식과 내용의 조화라는 의미에서 다원적 성향을 띠며 특히 관념적이고 현상학적인 예술에 대한 강한 거부와 반동으로 일어난 표현주의적 성향을 추구하고 있다. 본 작품제작연구에서, 내용적인 면에서는 현대미술에 있어 중요한 요소를 표현성이라 보고 예술을 표현인 것으로 전개시키고 있는 이론중에 가장 대표적인 것으로 간주되는 B. Croce의 이론과 연관지어 예술에 있어 표현의 의미를 설명하고자 한다. 또한 본인이 표현하고자 하는것에 의미를 부여함으로써 이미지를 형상화하고 비모방적 영역으로 인지된 시각적 기호에 대하여 고찰해 보고자 한다. 다음으로 방법적인 면에서 본인작품의 선의 표현성과 직접성을 분석하기 위해 Cy Twombly의 작품에 근거하여 설명해 보고자 하며, 이미지 표현기법으로써 표현주의 원리에 입각한 표현방법으로 Anselm Kiefer의 격렬한 표현법과 다양한 재료에 의한 작품과 연결하여 고찰해 보았다. 본인은 이러한 작품제작연구가 형식과 내용이 균제된 제작과정으로 보여지길 바라며, 본인의 작품제작과정 및 표현기법의 객관적 분석을 토대로 앞으로의 작업활동에서 발전의 기회로 삼고자 한다. 또한 본 연구를 통하여 현대미술의 다원화속에서 현위치를 객관적으로 인식하는 계기가 되고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구문제의 진술과 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 2 C. 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 본론 = 5 A. 내용적 연구 = 5 a) 예술에서 표현의 의미 = 5 b) 이미지의 형상화 = 7 B. 방법적 연구 = 9 a) 선, 기호의 표현성과 직접성 = 9 b) 이미지 재현과그 표현기법 = 11 C. 본인작품분석 = 15 Ⅲ. 결론 = 31 참고문헌 = 32 ABSTRACT = 34-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent886699 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject시각적 기호-
dc.subjectSign-
dc.subject표현성-
dc.subject서양화-
dc.title시각적 기호 (Sign)에 의한 표현성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON EXPRESSION BY OPTICAL SIGN-
dc.format.page42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE