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라이프니쯔의 개별적 실체관에 대한 고찰

Title
라이프니쯔의 개별적 실체관에 대한 고찰
Other Titles
(A) Study on the Leibniz's individual substance
Authors
나영옥
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 철학과
Keywords
라이프니쯔실체관개별Leibniz
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김혜숙
Abstract
본 논문은 라이프니쯔의 개별적 실체의 개념을 주어-술어 논리에 의해서 설명하고, 충족이유의 원칙을 근거로 하며 의지의 자유를 설명하는데 그 목적이 있다. 라이프니쯔에 의하면, 개별적 개념은 그것에게 일어날 모든 것을 포함하고 있다는 의미에서 완전한 개념이라고 할 수 있다. 그리고 개별자의 명제는 최선의 것을 선택하고자 하는 신의 의지에 의존하게 됨으로, 우연성의 성격을 갖게 된다. 따라서 개별자의 존재나 존재 방식이 갖게 되는 우연성의 성격은 라이프니쯔가 실체의 자유를 설명하는 근거가 되었다. 이를 지지하기 위해, 필자는 먼저 라이프니쯔의 실체개념이 생겨나는 배경으로 데카르트와 스피노자의 실체개념을 간략하게 살펴보고, 라이프니쯔의 실체개념의 특성들을 세가지로 설명하였다. 그리고 Ⅲ장에서는 개별적 실체를 단순실체의 복합체로 보고, 이를 주어-술어 논리에 의해서 고찰하였으며, 이와함께 "두 개의 실체가 성질들에서 완전히 똑같고 숫적으로만 다르다는 것은 옳지 못하다 "는 라이프니쯔의 형이상학적 원리를 설명하였다. Ⅳ장은 개별적 명제의 우연성을 설명하기 위해 라이프니쯔가 들여오고 있는 충족이유의 원칙을 설명하였다. 충족이유의 원칙이 말하는 바는, 아무것도 이유없이 일어나지 않는다는 것으로 이 원칙은 진리에 대한, 그리고 존재에 대한 근본적 원칙이라고 할 수 있다. 따라서 일어난 모든 것에는 왜 그렇게 되었는지에 대한 이유가 주어지게 되었고 신의 행동에도 그의 목적에 적합한 것을 선택하는 이유를 가지고 있으며, 개별적 실체의 행동에도 숙고에 의하건, 충동에 의하건간에 그 행동을 결정하는 이유가 있게 됨을 보았다. 이때 이유란 어떤 선택에로 이끄는 경향성을 갖는 것을 말한다. 그런데 러브죠이는 이러한 충족이유의 원칙을 결정론으로 해석하고 있다. 즉, 그는 이 세계외의 다른 식의 세계는 있을 수 없다는 것이며, 또한 신이 우연적 명제에 대한 선험적 이유를 알고 있다는 것으로부터, 라이프니쯔의 형이상학은 세계 결정론이라고 보았다. 이에 필자는 신의 본성에 대한 고찰, 형이상학적 필연성과 인식론적 확실성의 구별등을 통해 위의 문제들을 해결하고자하였다. 이와같은 과정을 통해 필자는, 데카르트와 스피노자에 의해서 왜곡되어진 인간의 본성과 자유, 그리고 신의 본성에 대한 이해를 바르게 하고자 하였다.;The purpose of this paper is to explain Leibniz's notion of the individual substance through the Subject-Predicate Logic. Also, this paper tries to explain free will through the principle of sufficient reason. According to Leibniz, the individual notion is the complete notion because the individual notion includes once for all everything which will ever happen to him. And a proposition of the individual has character of contingency because the individual depends on the God's will which desires to chose the best. Therefore, character of contingency, which has existence or a form of existence of the individual, has become a base when Leibniz explains freedom of substance. To support my point, I examine the notion of substance of Descartes and Spinoza which arises from the notion of individual substance of Leibniz in the backgrounds. In addition, I explain a characteristic of the notion of individual substance of Leibniz in the three ways. In chapter Ⅲ, I, assuming that individual substance is collection of a simple substance, examine this by the Subject-Predicate Logic. Along with this, I explain Leibniz's metaphysical principle that it is not true that these should be two individuals entirely alike or differing solo numero. Chapter Ⅳ explains the principle of sufficient reason, which Leibniz introduces in order to explain a contingency of individual proposition. The principle of sufficient reason insists that noting happens without reason. This principle is regarded as a fundamental principle about truth and existence. Therefore, everything which has been happened is given the reason why it has been happened and not otherwise, Thus, God's choice has reasons which is appropriate for his purpose. Action of an individual substance has reason which decides that action, which may come from an imnpluse or careful consideration, Reason, in this manner, means tendency toward a certain choice. However, Lovejoy interprets this principle of sufficient reason as determinism. In other words, he insists that these can not be another possible world besides actual world. Likewise, he considers Leiniz's metaphysics as cosmical determinism that God knows a priori reason about a proposition of contingency. Now, I try to solve above mentioned problems through an observation of the nature of God and a distinction between the necessity of metaphysics and certainty of epistemology. Trough these processes, I try to right the comprehension of the nature of God and the men's nature and freedom which have been biased by Descartes and Spinoza.
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