View : 45 Download: 0

1980년대 한국 현대무용에 나타난 표현주의적 요소에 관한 고찰

Title
1980년대 한국 현대무용에 나타난 표현주의적 요소에 관한 고찰
Other Titles
(A) Study on the Elements of Expressionism in the Korean Modern Dance of the Nineteen-eighties : Focusing on the Comparison with the Early Expressionism Dance
Authors
潘朱恩
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 무용과
Keywords
현대무용표현주의 무용1980년대
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
The purpose of the study is to investigate the elements of expressionism in the Korean modern dance of the nineteen-eighties It is not easy to clarify what the essential elements comprising modern dance language is and what the correct mode of expression is, since the modern dance which has to express the truth of contemporary life is of variety in its contents and formal techniques. In fact, there are no criteria to distinguish one sub-genre of the Korean modern dance from the other, and the contents of it are very diverse, and they use various modes of expression in formal techniques. In Chapter Ⅰ, I have suggested the problems and described the method of research to seek for the correct mode of expression for the modern dance. In Chapter Ⅱ, I have described the early Expressionism in Europe under the assumpt on that the property of a dance varies in the contents and form according to the period and situation. Because it is necessary to clarify the essence of the Korean modern dance. However, the Expressionism is a trend of arts in history, and only suggests the central idea and spirit. The contents, and forms which realized the idea and spirit have been undergone changes with the stream of ported. I have arranged the Expressionism dividing into four sections, i. e. 1. Basic Idea 2. Music 3. Stage Arts 4. Dance Language. In Chapter Ⅲ, I have looked at the various aspects in the Korean modern dance in the viewpoint that they are another expressional elements froms those of the historical Expressionism. I have tried to approach the gestion what the essence of the Korean modern dance is. I have analyzed the expressional properties of the Korean modern dance of the nineteen-eighties, their meanings and their validities, dividing into five sections, i. e. 1. Basic Ideal, 2, Music, 3. Stage Arts, 4, Dance Language, 5. The relation to the other arts through referring the essays and aesthetic theory. Through this work, I could infer what the problems of the Korean modern dance are and what the key to solve them is. Although all the expressional elements of the Korean modern dance are valuable as methodological approaches, they must function as the essence of dance language. When these expressional elements function organically as the essence of the dance language, the Korean modern dance should be correctly positioned as an 'our creative model of arts'.;本 論文의 주요 目標는 1980年代 韓國 現代舞踊의 本質을 糾明해 보고자 함에 있다. 同時代的(contemporary)삶의 진실을 表現해 내야하는 오늘날의 現代무용이 그 內容과 형식에 있어서 매우 다양하여 어떠한 것이 현대무용 言語를 이루는 본질적 要索이며, 어떠한 것이 올바른 表現樣式인가 하는것을 말하기 쉽지 않다. 현대무용에서 다루는 內容도 폭이 넓으며 쟝르간의 區分 基準이 모호할 뿐 아니라 內容과 형식적 기교에서 조차 아주 다양한 표현방법을 사용하고 있기 때문이다. 序論에서는 현대무용에 필요한 올바른 표현양식을 찾아보기 위해서 問題提起와 방법적 과정을 서술하였다. Ⅱ章에서는 현대무용의 속성이 시대와 狀況에 따라 그것의 내용과 형식이 달라진다는 전제아래 서구의 초기 表現主義(Expressionism)를 정리 하였다. 왜냐하면 현재 한국 현대무용의 본질을 규명하는데는 이 표현주의 무용이론을 정확히 이해하는것이 필수적이기 때문이다. 초기 表現主義도 단지 역사상에 나타난 하나의 藝術潮流로서, 중심된 主義와 精神만을 제시하였을 뿐 그것을 구체적으로 실현 시키는 내용과 형식은 시대의 흐름에 따라 다분히 流動的이다. 表現主義를 1. 기본이념 2. 음악 3. 무대미술 4. 무용언어 라는 항목으로 나누어 정리 하였다. Ⅲ章에서는 1980년대 한국현대무용에 나타나는 제 樣態들을 역사상에 나타난 表現主義(Expressionism)와는 다른 表現主義的(expressional) 요소란 관점에서 살펴 보았다. 그렇게 함으로서 오늘날 현대무용의 본질은 무엇이어야 하는가 라는 문제에 접근해 보았다. 따라서 1. 기본이념 2. 음악 3. 무대미술 4. 무용언어 5. 타 예술과의 관계라는 항목으로 세분하여 1980년대 한국 현대 무용에 나타난 표현주의적 特性들의 意義나 타당성을 각종 評論文과 美學原論을 活用하여 分析해 보았다. 이러한 과정을 통하여 우리의 오늘날의 한국 현대무용의 당면 문제와 그것의 해결 방안을 올바르게 제시할 수 있을 것이며, 이러한 표현주의적 要素들이 무용언어의 본질로서 유기적 기능을 발휘할 때 한국 현대무용은 "우리의 독창적 藝術樣式"으로 정립될 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE