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S. Prokofiev의 피아노 소나타 제2번에 관한 연구

Title
S. Prokofiev의 피아노 소나타 제2번에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on S. Prokofiev's Piano Sonata No.2, Op.14
Authors
張美花
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Prokofiev피아노 소나타러시아음악음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤미재
Abstract
Sergey Prokofiev (1891-1953) is a great composer and pianist who made much contribution to the modern Russian music in the 20th century. In the early part of the century, Russia was in big chaos with the Revolution 'October' in 1917 and subsequent independence wars . These made him leave his home., He had spent about 18 years working in exile as composer and pianist before he returned home in 1936, He played an important role in enriching the music of his nation. Since he was a pianist, his uniqueness is well reflected in his piano works. In particular , he composed ten pieces of outstanding piano sonata ( the last one is incomplete) which brightened the keyboard music history of Russia, They are based on the music styles stated in his autography, The emerging musical vocabulary of the Russian composer is more than evident in the second sonata, Opus 1 4 in D Minor, which developed from a one-movement Sonatina, enlarged by a Scherzo and two additional movements (with the grotesque second, the romantic third and the mechanical fourth movement).His finest keyboard writing is exhibited in the second sonata. The trend of Russian music in the early 20th century and the life of Prokofiev are discussed, in this dissertation, and then, his piano sonata Opus 14 in D Minor is analysed to find out his keyboard writing., This analysis results in presenting the following characteristics as his writings of piano sonata No.2 in D Minor: 1. It has the four movement form. The first and the fourth movements are composed of the Sonata-Allegro form of the Classical Period, showing his classicism. 2. On the whole, a melodic type has angularity with disjunct and conjunct motions, was sometimes grotesque. In part , however, it has a lyric molody with the classical flowing outline. 3. For the main melodies, the diatonic scale, the whole-tone scale and the chromatic scale are employed in contrast, the modal scale is also used in itself. 4. The harmonic palette is enriched with biting dissonance, but does not break away from tonality, to this end, many additional tones and cross-relations are presented. 5. In terms of tonality, it is multi-tonal with a sudden modulation without a transition. It also has poly-tonal and poly-harmonic structures. Specially, he introduced a harmonic scheme that avoided the traditional tonic-dominant relationships, therefore, the tonic-supertonic relationships were adopted. 6. A system of chords built on seconds, thirds and fourths is found throughout the sonata and it is noteworthy that ninth chord is often used in the chords by thirds. In addition, altered chord such as Italian sixth and Neapolitan sixth are also shown. 7. The Sonata shows the atonal tendency with an enharmonic use of sharp or flat, and has many parellels of the 8th, 3rd, 6th, augumented or diminished 4th and 5th. 8. Authentic cadence is used in the first, the second and the fourth movement, but plagal cadence is employed in the third. 9. The most important element for its rhythm is 'Ostinato' which sustains a simple rhythmic pattern. Poly-metric, cross-rhythm, triplets are often set against eighth notes, syncopations are employed, and accents are placed on weak beats - all in order to heighten the contemporary rhythmic tension. 10. A regularly recurring of chords built on seconds or 'Ortinato' rhythmic pattern appeared for treating piano as a basically percussive instrument. In this early Piano Sonata of his, Prokofiev shows well the characteristics of his music style which he established before the Revolution in 1917, The study on this sonata Opus 14 demonstrates that he made a great contribution to flourishing the Russian music of the early 20th century as he harmonized a classicism with an innovative aspect, inheriting the Russian music.;Sergey Prokofiev (1891~1953)는 20세기 현대 러시아 음악에 공헌을 한 대표적인 작곡가이자 피아니스트이다. Prokofiev가 활동한 20세기 전반기에는 1917년의 10월 혁명과 독립전쟁등으로 러시아는 매우 혼란한 시기였다. 그로 인해, 그는 러시아를 떠나 약 18년간의 망명생활을 하여 작곡가와 피아니스트로서의 생활을 지속하였으나, 다시 고국에 돌아와, 소련 음악을 번영시키는데 중요한 역할을 하였다. 자신이 피아니스트였던 만큼 그의 독창성은 피아노 작품에 잘 나타나 있어, 특히, 그의 자서전에서 밝히고 있는 음악 양식의 특징을 근거로 하여 생애 전반에 걸쳐서 러시아 건반 음악사에 빛나는 10개의 피아노 소나타(마지막은 미완성)를 창조하였다. 그 중에서도 1악장으로 된 소나티네에서 발전된 곡인 소나타 제2번 d단조는 'grotesque'적인 2악장과 낭만적인 3악장, 기계적인 4악장을 첨가하여 1912년 작곡되었고, 이곡은 그의 건반악기 작법이 가장 훌륭하게 드러난 작품이다. 본 논문에서는 20세기 전반기 러시아 음악의 흐름과 Prokofiev의 생애를 살펴보고, 그의 피아노 소나타 제2번 Op.14를 분석하여 그가 사용한 여러가지 건반악기 작법을 알아 보았다. 그러한 피아노 소나타 제 2번에 나타나 있는 건반악기 작법들은 다음과 같다. 1. 형식적으로 4악장 형식을 취하여 1악장과 4악장으로 고전 시대의 소나타 알레그로 형식으로 짜여져 있음으로 그의 고전성을 나타내고 있다. 2. 이 곡의 선율들은 일반적으로 도약과 순차진행에 의한 모가 난 윤곽선을 지니고, 그러한 선율이 있는 반면, 고전적인 부드러운 윤곽선을 갖는 서정적인 선율의 특징을 지니기도 한다. 3. 주선율에서는 전음계적(diatonic) 선율, 온음계적(whole-tone) 선율과 반음계적(chromatic) 선율이 대조적으로 사용되며, 선법(modality)적인 선율 자체가 그대로 쓰여지는 경우도 있다. 4. 그의 화성은 불협화음을 특징으로 하지만, 조성의 범위를 벗어나지 않고, 이러한 음향을 위해서 부가음(additional tone)과 반음계적 착오 관계(cross-relation)들이 많이 사용되었다. 5. 전조가 없이 갑작스런 조바꿈을 하여 다조(multi-tonality)적이거나 복조(poly-tonality)적인 구성이 생기고, 복화음적 구성을 갖고, 제1악장과 제4악장에서의 제1주제와 제2주제는 2도관계의 조성을 갖는다. 6. 곡의 전반에 쓰여진 화음을 보면, 이탈리아 6도나 나폴리 6도같은 변화화음과 2도 구성화음, 3도 구성화음, 4도 구성화음을 사용하였는데, 특히, 3도 구성화음으로는 9화음까지 자주 사용되었다. 7. 올림표(#)이나 내림표(♭)의 이명동음적 사용으로 무조적인 경향을 보이고 8도, 3도, 6도, 증·감 4, 5도의 병행이 많이 나타난다. 8. 1악장, 2악장, 4악장의 끝부분은 정격종지를 사용하고 있지만, 3악장의 마지막 종지에서는 변격종지를 사용하였다. 9. 리듬은 단순한 리듬을 지속시키는 오스티나토를 기초로 하고, 복박자(poly-metric), 교차리듬(cross-rhythm)의 사용과 엑센트, 당김음(syncopation)에 의한 강박의 변화, 음표와 쉼표의 효과적인 사용등에 의해서 현대적 감각을 살리고 있다. 10. 2도 구성화음의 연타와 오스티나토 리듬에 의해서, 피아노의 타악기적 효과를 내고 있다. Prokofiev는 이 초기 피아노 소나타에서 1917년 혁명전에 확힙되었던 그의 음악 양식의 특징들을 잘 나타내었고, 이러한 곡을 연구함으로 Prokofiev가 러시아 피아노 음악을 계승하면서 고전적인 면과 혁신적인 면을 잘 조화시켜, 20세기 전반기의 러시아 음악을 번영시키는데 큰역할을 하였다는 것을 알게 되었다.
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