View : 421 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이규선-
dc.contributor.author韓知熙-
dc.creator韓知熙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000014965-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196852-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014965-
dc.description.abstract東洋畵라 하면 우선 材料로서 화선지와 먹, 붓을 생각하게 된다. 소위 墨暈이나 墨梁으로 불리는 번지기 기법과 墨色의 變化, 筆에 의한 線의 變化 등은 화선지와 붓에서만 나오는 특이한 방법이다. 이러한 表現 手段에 의해 墨과 線을 중심으로 하여 화선지에 스며들도록 하는 渲梁 방식의 그림이 水墨畵이며 이 水墨畵에 彩色을 가한 것이 水墨淡彩畵라 할 수 있다. 이러한 水墨淡彩畵는 墨線이외에 濃墨과 淡水를 混用하여 明暗의 광선처리와 입체감 및, 對象의 질감까지도 표현할 수 있다. 이와같은 傳統的 水墨淡彩畵의 特色은 현대에 까지 계승되고 있으며, 그러한 傳統을 愛容함으로써 새로운 기법의 가능성을 모색할 수 있고, 서구 문화와의 調和 또한 이룰 수 있으리라 생각된다. 이러한 맥락에서 본인은 傳統 水墨淡彩畵에 基底를 두고, 현대적인 관점에 따라 본인의 작품을 제작하고자 하였다. 그리고 그러한 실제 작업의 경험을 토대로 水墨談彩畵의 表現方法에 대해 硏究하고자 한다. 이를 위해, 첫째, 水墨淡彩畵의 歷史的 背景을 살펴보고, 둘째, 水墨淡彩畵가 갖는 墨法과 設彩의 特性, 表現要素에 대해 硏究하고, 세째 水墨淡彩畵의 現代的 受容을 고찰 한 후, 마지막으로 本人의 作品과 연관시켜 보려고 한다. 위와같은 과정을 통해, 傳統 水墨淡彩畵가 지니는 特性을 本人 나름대로 받아들여 새로운 表現方法을 모색해 보고자 하였다.;Chinese Drawing Paper, Chinese ink, and brush are used as primary materials in Oriental Paintings. Oriental painting has its so many special techniques, among which is the blurring of Chinese ink, color variations, and line variations through brush touch. It is by means of these techniques that Indian Ink Painting is possible, the work which used the device of soaking effect with Chinese Ink and lines, and Indian Ink and Light Coloring is the work of colored to Indian Ink Painting. Indian Ink and Light Coloring is an oriental method of expression which, taking advantage of the density and waters of Indian Ink as well as the line, can represent the brightness of light, volume, and even matrix of object. The characteristics of traditional Indian Ink and Light Coloring has been continued to the present days. Novel and modern techniques of Indian Ink and Light Coloring can by receiving the traditional devices. Then my work has produced according to modern techniques based on the traditional Indian Ink and Light Coloring. In this paper, the expression methods in Indian Ink and Light Coloring are studied as follows; first, its historical background: second, its characteristics of touch with Chinese Ink, of expression in coloring problem, and other elements of expression: third, its modern reception: and lastly my own work related to these points are researched. Through these studies, it is possible to give a help to my own unique techniques novel and at the same time traditional.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究 目的 = 1 B. 硏究 內容 = 1 C. 硏究 方法 = 2 Ⅱ. 理論的 基盤 = 3 A. 水墨淡彩畵의 槪念과 歷史的 背景 = 3 B. 水墨淡彩畵의 特性 = 4 C. 水墨淡彩畵의 表現要素 = 7 D. 現代 韓國畵에서 水墨淡彩畵의 受容 = 12 Ⅲ. 作品 解說 = 15 A. 本人 作品의 製作 方法과 意圖 = 15 B. 作品 解說 = 17 Ⅳ. 結論 = 36 參考文獻 = 37 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent17951735 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject수묵담채화-
dc.subject표현방법-
dc.subject동양화-
dc.title水墨淡彩畵에 있어서 表現方法 摸索-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on expression methods in Indian Ink and Light Color Picture-
dc.format.page47 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE