View : 445 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오세복-
dc.creator오세복-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015739-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196848-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015739-
dc.description.abstractAfter the world war Ⅱ, the Abstract expressionism and Informal Abstract art were appeared, and then the Colorfield Painting, Hard edge, Pop art, Op art, Mininal art, Earth art, Environmental art, Conceptual art, and hyper realism have been realized temporarily and partly. In the background of the various Arts in this Age, A new isms which put a stress on the establishment of the plasticity and individual expression have risen in the Abstract Arts. During the World War Ⅰ and Ⅱ, the aspect of the abstract arts were establishing the geometric abstraction with the intellectual inclination and lyric abstraction with the sensible inclination. Another Abstract art of the free moulding art have been required compared to the formal Abstract art. However this Abstract activity have come from the freedom of thought and Imagination. In this study, from the basic figuration expressed in the natural object, I have tried to express the lyric image after searching for the canvas as a whole systematically with the various method of expression. Theoretically, I have studied the Wassily Kandinsky's subjective attitude which is called outer expression from inner nature and The Franz Marc's expression in which he expressed the inner spiritual part which centered to nature. In method, I have reserched the works of Hans Hofmann and Georgia O'keeffe who expressed subjection in color and shape and analized my works. In this study, in the process of making my work, I have persued the research of moulding in the canvas and have comformed the basic viewpoint of the painting.;제2차 世界大戰後 일어난 추상표현주의와 앵포르멜 추상 이후의 美術의 史的인 상황은 색면파회화(Colorfield Painting), Hard edge, Pop Art) Op Art, Minimal Art, Earth Art, Environmental Art, Conceptual Art 그리고 최근의 하이퍼 리얼리즘에이르는 동시적이고, 산발적인 전개가 되어왔다. 이러한 現代의 狀況的 배경에서 抽象美術은 造形的 확립과 주관적 영역을 강조하는 새로운 ism을 낳았다. 抽象美術의 흐름은 1, 2차 세계대전을 거치면서 理知的 性向의 幾何學的 抽象과 感性的 性向의 서정적 抽象의 커다란 흐름을 形成해 왔다. 이러한 形式化된 抽象에 대하여 現代에 와서는 보다 자유로운 造形的 창조활동으로 또 다른 抽象美術이 요구되고 있다. 따라서 이러한 추상활동은 根本的으로 思考의 自由와 상상력의 自由에서 나오는 것이라고 생각한다. 이러한 관점에서 作品製作 硏究를 中心으로 한 本 論文에서는 자연대상에서 表出된 서정적 이미지를 통한 造形의 문제를 다양한 表現方法에 의하여 화면에서 追究하고자 하였다. 理論的 배경으로는 「內的 必然性의 外的表現」이라는 主觀的 態度에서 비롯된 Wassily Kandinsky와 自然의 內的 精神的 측면을 表現하는데, 自然에 中心을 둔 Franz Marc의 世界를 내용적인 면으로 연구하였으며, 方法的인 面에서는 自由로운 動作으로 對象을 변형시킨 Hans Hofmann( 1880 ~ 1966)과 형태와 색채면에서 주관적 표현을 한 Georgia O'keeffe(1887 ~)의 작품 연구와 함께 本人의 제작 방법을 고찰해 보았다. 本 연구를 통하여 作品 제작과정에 따르는 實題와 理論을 접근해 봄으로써, 회화 공간에 있어서의 作家의 의식반영과 함께 조형적 탐구와, 表現 方法의 가능성을 추구해 나가며, 회화적 가치관을 정립하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = v Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究問題의 陳述 = 1 B. 硏究의 目的 = 1 C. 硏究의 內容 = 2 D. 硏究의 方法 = 3 Ⅱ. 本論 = 5 A. 理論的 背景 = 5 1. 內容的인 面 = 5 2. 方法的인 面 = 8 B. 造形的 硏究 = 10 1. 形態 = 11 2. 色彩 = 12 C. 本人作品分析 = 16 Ⅲ. 結論 = 32 참고문헌 = 33 ABSTRACT = 34-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2666195 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject서정적 image-
dc.subjectimage-
dc.subject표현-
dc.title서정적 image를 통한 표현연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of the Expression by the Lyrical Image-
dc.format.pageⅵ, 35 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE