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食堂 作法에 관한 무용학적 고찰

Title
食堂 作法에 관한 무용학적 고찰
Other Titles
Study on "Sikdang Jackbup" in the view of Dancing
Authors
이미아
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
식당 작법무용학의식무용불교 의식무
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김매자
Abstract
The existence of Budhism in Korea means not only the role of spiritual culture but also greater role in term of action art. It was realized through the ceremonial dance of Budhism. The very ceremonial dance of Budhism is "JACKBUP" and it constitutes a part of traditional dancing as its major reference of analysis. Among these things, "SIKDANGJACKBUP" can be said to be total general portion of it and is considered to be food serving ceremonial dancing. The meaning of "SIKDANGJACKBUP" is to provide the total starved devils with Budha's merit and virture by means of serving the food for them. Such "SIKDANGJACKBUP" consists of 20 members of "JAEBEE" including "DANGJWA" mass people, 10 musical instruments, including "MOKEO" as well as 5 kinds of tools, including "PALJUNGDOJOODAE" and 4 kinds of dancing with "BUMPAE". The 4 kinds of dancing consist of "TAJOOCHOOM", "BUPKOCHOOM", "BARACHOOM" and "NABICHOOM" which formed a portion of total "SIKDANGJACKBUP". These dancings are symbolizing "Zenic" contents in term of mainly expressing magic formula as basic food service in Budhism. "TAJOOCHOOM" is an expression of the awareness of "PALJOUNGDO" and "BUPKOCHOOM" is aimed as rescuing all kinds of souls as well as devils in the hell and "BARACHOOM" is aimed at preventing the trasspassing by the devils as well as praising the Budha. Moreover, "NABICHOOM" is originally named as "CHAPBOCKMOO" which is some dancing aimed at calling up the devils to make them have repentance and confession so that they may be obedient to the Budha. "SIKDANGJACKBUP" with such structure, contains more stress of ceremonial purposefulness rather than the religious purposefulness and it has characteristics as ceremonial dancing that the rules and promises are relatively not reliable, and it has extensiveness of the contents, unlimitedness of the participating personnels, non-direction and non-orientation of superior and inferior, and variety of expression mode and structual characteristics. As characteristics of the dancing, we can acknowledge the repetition of simple actions as well as the use of tools. In addition we can find the flexibleness of actions and the actions with minuteness. In conclusion, "SIKDANGJACKBUP" is considered to be precious ceremonial dancing which contains historic value as well as instructive lesson and its characteristics as dancing can be defined to be status-characteristics, religious beauty of temperance, complex of miscellaneous elements and dramatic solemnity. Accordingly, based upon renewed analysis through such value and characteristics. I would like to contribute, though little, toward development of Korean dancing in view of following study. In closing, I would like to explain that this thesis was mainly based upon literatures research as well as through my interviews held with a priest, Park Song Am who has been designated as human cultural property No. 50 and my maximum efforts were concentrated on confirmation of any discrepancy from the existing research reports.;한국에 있어서 불교의 위치는 정신문화적 위치에 그치지 않고 행위 예술의 차원에서도 커다란 위치를 차지하고 있다. 그것은 佛敎 儀式舞를 통해서이다. 佛談 儀式舞는 곧 "作法"을 의미하는 것으로서 이는 韓國 傳統舞誦의 엄연한 한 쟝르이며 중요한 분석들을 제공하고 있다. 그 가가운데 食黨 作法의 의미는 부처님의 功德으로 공양하게 되는 은혜를 다시 餓鬼 에게 慈悲를 베품으로써 餓鬼衆生을 제도하여 ㅁ은한다는 것이다. 이 같은 食堂 作法은 當座를 포함한 20여명의 재비와 大衆으로 참여 인원이 구성되며 木魚를 비롯한 10종류의 악기와 八正道注坮를 비롯한 5종류의 기구 打注춤, 바라춤, 나비춤과 梵唄로써 구성되어 있다. 4종류의 춤은 "雲板三下呼"로 시작되는 전체 食堂 作法의 한 부분을 이루고 있다. 이들 춤은 佛家에서 身業供着이라고 하며 주로 眞實을 표현하는 것으로 禪的 내용을 상징하고 있다. "打柱춤"은 八正道의 깨달음을 표현하는 것이고 "法鼓춤"은 모든 영혼과 지옥중생까지 제도하고자하는 뜻이며 "바라춤"은 잡귀가 침범하지 못하게 하면서 여러 佛神을 찬미하는 것이다. .그리고 "나비춤"은 원래 "着服舞"라고 하며 일체의 소생하지 못한 神을 불러 참회시켜 부처님께 귀의하게하는 춤이다. 이러한 구성으로 된 食堂 作法은 完敎的 目的性보다는 儀武的 目的性이 강하다는 점과 엄격한 규율과 약속이 상대적으로 약하다는 儀儀式舞로서의 特徵을 갖고 있으며 內容的 寬大性, 참여 인원의 無制限性, 主와 從의 無區別性, 無方位性, 表現 樣式의 多樣性이라는 內容과 構成上 特徵을 갖고 있는 것으로 분석된다. 또한 춤사위의 特徵으로서는 단순동작의 반복성, 도구의 사용성, 춤사우의 長短의 유연성, 靜中動의 움직임이 있는 것 등이 발견 된다. 결론으로 食堂 作法은 오랜 歷史的이란 價値를 지닌 귀중한 儀式舞踊이라는 사실이 rbad되어지며, 그것이 춤을서의 특수성은 身分의 특수성, 完敎的 節制美와 多樣한 要所들의 混在性, 劇的인 莊嚴性으로 일단 규명되어 진다. 따라서 이와 같은 價値와 特殊性을 통해서 새로운 분석들의 토대를 삼고, 다음 연구의 과제를 인식하여 한국 무용학에 一助하고자 한다. 끝으로 本 논문은 문헌 연구를 중심으로 하여 인간 문화재 제50호이신 박송암 스님과의 면접조사를 통해 이루어 졌으며 기존 연구와의 차이점 유무확인을 통해 정확한 정리가 가능하도록 최대한의 노력을 경주하였다.
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