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영어와 국어의 초분절음소 대조분석

Title
영어와 국어의 초분절음소 대조분석
Other Titles
(A) Contrastive Analysis of Suprasegmental Phonemes of English and Korean
Authors
金英實
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어국어초분절음소
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
영어와 국어는 동족어가 아니기 때문에 있어서 차이점으로 인한 영어학습의 난점인 예상된다. 한국 학생들은 특히 영어의 초분절 음소(suprasegmental phonemes)를 이해하고 표현하는 데에 어려움을 느끼는 것이 사실이다. 본 연구는 영어와 국어의 음성체계(sound pattern)중에서 초분절 음소를 대조분석하여 그 유사점과 차이점을 파악하여, 영어학습시의 난점을 예측하며 보다 효과적인 교수방법을 제시하고자 하는 데에 그 목적이 있다. 연구방법에 있어 대조분석 가설(contrastive analysis hypothesis)을 이론적 배경으로 하고, 두 인어의 초분절 음소(강세, 음도, 내개연접, 말미연접, 음장)가 기술되어 있는 문헌을 기초로 하여, 1) 국어의 초분절 음소를 각각 기술한다. 2) 영어의 초분절 음소를 각각 기술한다. 3) 두 언어의 각각의 초분절 음소를 대조분석한다. 4) 대조분석의 차이점에서 오는 영어학습상의 난점을 예상하고 이에 대한 효과적인 영어교수방법을 모색한다. 대조분석의 궁극적 목적은 어려움의 예측과 오류의 방지이다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 내린다. 첫째, 영어의 강세 유형은 국어에서 보다 훨씬 복잡하며 의미의 식별에 큰 역할을 하므로 이런 차이로 인한 영어 학습의 어려움이 예상된다. 영어의 제 2강세, 제 3강세는 국어에는 사용되지 않는다. 또한 국어에는 없는 전위강세는 학습자들에게는 새로운 것이기 때문에 많은 연습이 필요로 된다. 둘째, 영어는 강세-박자의 리듬을 가진 언어이고 국어는 음절-박자의 리듬을 가진 언어로 한국인은 강세 박자 대신에 음절 박자를 사용하는 경향이 있어 영어를 딱딱 끊어서 듣고 발음하는 오류를 범하기 쉽다. 이는 영어 듣기와 말하기에 큰 장애가 되는 요소로 리듬이 중요한 항목으로 교수되어야 한다. 세째, 음도와 말미연접으로 이루어지는 음조형은 보통 서술문에서 국어는/ 221#!, 영어는/ 231 #/이 된다. 이 차이에 따른 대조적인 연습이 필요하다. 특히 영어의 WH-question, 선택의문문, 부가의문문은 특이한 음조를 이루므로 학습자의 주의가 요구된다. 네째, 내개연접은 두 언어에서 모두 음운적 특징을 갖지만 영어에서는 내개연접으로 인한 음성적 변화가 ,다양하게 일어나 내재연접의 유무를 알려주는 주요한 신호가 되므로 발음의 상대적 차이를 학습하여야 한다. 또한 영어의 모음의 길이는 음운적 특징이 되지 않지만 국어에서는 음운적이다. 영어의 모음의 길이는 음질의 차이를 동반하며, 음성적 환경에 따라 달라지기 때문이다.;Since the English language and the Korean language do not belong to the same language family, the difference of the sound patterns between the two languages may cause a difficulty in learning English as a second language for Korean students. It is true that Korean students experience difficulties and make errors for comprehending and producing suprasegmental phonemes of English such as stress, pitch levels, and junctures. This study is intended to develop an effective teaching method, and materials for suprasegmental phonemes, using the contrastive analysis of suprasegmental phonemes of English and Korean, and predict difficulties of the troublesome spots. In the procedures of this study, a contrastive analysis hypothesis is used as a theoretical background, then books and papers related in suprasegmental phonemes are examined for the description of suprasegmental phonemes of English and Korean. The process is as follows: (1) Description of suprasegmentals of Korean (2) Description of suprasegmentals of English (3) Comparison and Contrast of suprasegmentals (4) Predicting difficulties out of the differences and proposing effective teaching materials for these items. The ultimate goal of contrastive analysis is predicting difficulties and minimizing errors in learning a foreign language. Through this study, I conclude with some points for teaching and learning suprasegmental phonemes as follows. First, since the stress pattern of English is rather complex than that of Korean and plays an important role in differentiating the meaning, this contrast may cause the difficulty in learning English. Korean does not employ the secondary and tertiary stress of English. In addition, the shifting stress pattern is new to Korean students, thus a lot of drills are needed. Secondly, since Korean is a language of syllable-timed rhythm while English is a language of stress- timed rhythm, for Korean students stress- timed rhythm may be stubstituted for syllable- timed rhythm. They feel great difficulty in listening to and speaking the English rhythm. Therefore, the rhythm of English becomes an important item in learning spoken English. Thirdly, the pitch levels and terminal junctures consist of an intonation contour. The intonation contour of the declarative sentense is /221#/ in Korean and /231#/ in English. The intomation contour of English is peculiar, in contrast to Korean, expecially in WH-question, altenative question, and tag question. Thus, Korean students must do much practice in English speaking in terms of intonation. Fourthly, internal open juncture is phonemic in both languages. But in English this brings phonetic change and becomes a cue for presence of it. The duration is not phonemic in English but phonemic in Korean. The duration of English accompanies sound changes and is subjected to the phonetic environments.
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