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Heinrich Schuetz의 종교성악곡 연구

Title
Heinrich Schuetz의 종교성악곡 연구
Other Titles
(A) STUDY OF HEINRICH SCHU"TZ'S SACRED VOCAL MUSIC : CENTERING AROUND AN ANALYSIS OF , SWV 478
Authors
김은주
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Schuetz종교성악곡Die Sieben WorteSWV 478
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
Heinrich Schu"tz (1585-1672), as a German composer who was active in music from the late Renaissance to the early Baroque Period, concentrated of writing sacred vocal music throughout his life. The purpose of this study is to focus on how Schu"tz combine Stile antico of G. Gabrieli (about 1557-1612) and Stile moderno of C. Monteverdi (1567-1643), and German music,: 1n other words to focus on how he made texts coincide with music, thus creating his own composition style by employing techniques such as Polychoral style, Monody, Figurenlehre (the doctrine of figures) and Stile concitato. This thesis includes the origin of protestant church music, Schu"tz's life and his composition style, first as a study of his sacred vocal music of this importance. It also contains a detailed analysis of SWV 478, a work which belongs to the Oratorio passion, for the purpose of concrete study. As the study of Schu"tz has not been made much, the thesis was made only in a general and a comprehensive range. This study of Schu"tz's sacred vocal music lead to the following conclusions: First, Schu"tz not only introduced most of the techniques of writing used in Italy in his days, but also recreated characteristic German music, allowing his achievements to provide a momentum for the domination of music to be transferred from Italy to Germany. Second, Schu"tz, as a faithful Christian, devoted all his talent to writing sacred vocal music with texts from the German Bible, laying a cornerstone for the Protestant church music as well as German music.;Heinrich Schu″tz (1585-1672)는 르네상스 말기로부터 초기 바로크에 이르는 시기에 활동한 독일의 작곡가로서 전 생애를 통하여 종교 성악곡을 작곡하는데 전념했다. 본 연구의 목적은 Schu″tz가 G.Gabrieli (1557년경-1612)의 stileantico 기법으로 부터 C.Monteverdi (1567-1643)의 영향을 독일음악에 결합시킨 방법, 즉 대위법과 복합창양식, 음형론(Figureniehre), Monody나 Stile Concitato등의 작곡기법을 적절히 사용하여 어떻게 가사와 음악을 일치시켜서 그 자신의 독창적인 음악을 낳게 되었는가에 촛점을 둔다. 본 논문에서는 이와같은 의의를 가진 Schu″tz의 종교성악곡을 연구하기 위하여 우선 protestant교회음악의 발생과 Schu″tz의 생애와 작품경향을 살펴보고, 보다 구채적인 연구를 위하여 그의 Oratorio Passion에 속하는 작품인 SWV 478을 분석 하였다. 아직은 음악계에서 Schu″tz에 대한 연구가 미진한 상태이므로 본 논문에서는 연구의 범위를 일반적이고 포괄적으로 제한했다. 이상과 같은 과정을 통하여 Schu″tz의 종교 성악곡을 연구한 결과 다음과 같은 결론에 도달했다. 첫째, Schu″tz는 그 당대에 이탈리아에서 사용되던 대부분의 음악기법을 독일음악에 도입하여, 독일 고유의 음악으로 재창조하였고 이러한 업적은 음악사에 있어서 그 주된 흐름을 이탈리아에서 독일로 이끌어 온 중요한 요인이 되었다. 둘째, Schu″tz는 그의 인생을 통하여 신실한 신앙인으로서, 그의 재능을 독일어 성경에 기초한 종교 성악곡을 작곡하는데 헌신하여 비단 독일뿐 아니라 전 Protestant교회음악의 초석이 되었다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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