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유아들의 생활환경에 따른 운동능력 발달에 관한 연구

Title
유아들의 생활환경에 따른 운동능력 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Coordination Development in Early Childhood in Reference with the Living Conditions
Authors
김명서
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아생활환경운동능력조정력협응력유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남석
Abstract
본 연구는 유아기의 운동능력 중 가장 빨리 발달되고, 운동지각의 수준에서 평가되는 조정력 (coordination)의 발달양상과 환경적 요인인 생활조건과의 관계를 알아내어, 조정력 발달에 영향을 미치는 환경적 요인을 밝힘으로써 조정력의 효과적인 발달을 위한 기초자료를 얻고자 하는데 목적이 있다. 위의 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 연령에 따른 운동능력 성취율의 변화 2. 운동능력 성취율의 남·녀 비교 3. 성취 가능한 운동능력 내용의 변화 4. 조정력에 대한 요인분석 5. 조정력 요인의 발달 6. 조정력 발달과 생활환경과의 관계 본 연구는 만4세이상-만7세까지로 새마을 유아원에 다니는 남자 246명 여자 253명을 연구대상으로 하였다. 유아들의 생활환경과 조정력 발달을 알아보기 위한 80개 문항을 작성하여 이러한 내용의 설문지를 유아의 보호자 판단으로 답을 하게 하였다. 수거된 자료를 SPSS 프로그램을 사용하여 성별 및 연령에 따른 차이는 t-검정을 실시하였고, 조정력 구성요인에 대해서는 요인분석을 실시하였으며 조정력에 영향을 미치는 생활조건에 대해서는 변량분석 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 1. 46종의 기본적 운동패턴과 지적활동패턴은 각 항목별로 연령이 증가해감에 따라서 성취율이 증가하였다. 2. 남·녀 사이에 성취율의 차이가 많이 나타나기 시작한 연령은 5-6세였으며, 성취율의 차이가 많이 나타난 원인은 유아의 놀이 환경에서 오는 것이라 추측된다. 3. 연령별 성취율의 증가하는 패턴은 거의 선형에 가까왔으며 전체적으로 남자보다 여자의 성취율이 크게 나타났다. 4. 환경조건에 따른 조정력 발달의 차이점을 알아보기 위한 분석에서는 유아 자신들의 체육활동에 대한 적극성, 가족전체가 체육활동을 하는 환경적 요인 및 걷기 시작한 연령 등의 변인과 관계가 있으며 어머니가 유아와 함께 하루에 놀아주는 시간들의 변인이 조정력 발달과 관계가 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study were to investigate the structure of coordination in early childhood and the development patterns of the extracted ability areas of coordination and also the relationships between development of coordination and the living conditions. The specific problems of this study are as follows; 1. How do the structure of coordination and Its development patterns in early childhood change its? 2. Is there the difference of development of coordination in reference with sex? 3. How does the coordination development change its in reference with the living conditions an early childhood? 4. What Is the living condition contributed to the development of coordination if it is developed in reference were the living condition? The questionnaire technique was employed to obtain the data for this study, and 499 young children in eluding 246 boys and 253 girls, ranging in age from 4 through 7 were surveyed. These samples were extracted from the kindergartens of four different living condition (city area, mining district, agricultural district, sea village) The questionnaire were filled out by the children's parents. In this questionnaire, in order to determine the coordination ability of children, 40 items of motor activity patterns and 6 of mental activity patterns were checked in the former "capable" or "not capable" The conclusions of this study was as follows; 1. The degree of capability in 46 items of motor activity and mental activity patterns was increased with age. 2. The age which the degree of capability difference between male and female of the degree of capability begun to show was 5-6 years of age. It is presumed that the cause of difference of capability could be that of the play conditions. 3. The increasing tendency of number capable activity patterns was found linear. Totally the degree of capability of female appeared to be more than that of male. 4. The variables mostly effected upon the development of coordination according to the living condition were appeared to be children's positiveness on physical activity, environmented factors of home and the age to start to walk.
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