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중학교 영어 읽기지도에 관한 연구

Title
중학교 영어 읽기지도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Teaching Reading in Middle School
Authors
조혜숙
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어읽기지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
최근에 영어 듣기·말하기에 대한 관심이 높아 연구가 활발하나, 우리 나라의 교육여건으로는 활용하기 쉬운 읽기능력을 철저히 지도 하는 것이 바람직하다고 본다. 본 연구의 목적은 중학교 읽기교육의 목표에 맞는 읽기지도 방법 및 활동을 제시·적용하고, 현재 실시되고 있는 읽기지도의 문제점을 논의하여 효과적인 읽기지도 방안을 모색하는 데 있다. 연구방법은 문헌조사를 통해 읽기의 정의 및 과정, 단계별·종류별 읽기지도를 살펴보았고, 바람직한 지도방법을 교과서 본문을 예로 들어 제시·적용했으며, 설문조사를 통하여 일선교사들의 읽기지도의 실태를 알아 보고 그 결과를 논의하였다. 읽기지도에 나타난 문제점은 다음과 같다. 첫째, 적절한 연습문제가 제시되지 않은 채 예습을 요구한다. 둘째, 읽기 전 적절한 활동이 부족하다. 세째, 내용파악보다는 음독에 치우치는 경향이 있다. 네째, 내용파악의 방법으로 대부분 교사나 학생의 번역에 의존하고 있다. 다섯째, 시청각자료의 사용이 다양하지 못하다. 여섯째, 과외독서 지도가 활발하지 못하다. 바람직한 읽기지도 방만으로는 다음과 같은 것을 제시하였다. 첫째, 음독지도는 음소를 식별하여 옳게 발음할 수 있고, 의미에 맞게 끊어 읽도록 한다. 둘째, 문답식 방법으로 내용이해를 확인하는 동시에 적절한 언어사용법 을 지도한다. 세째, Communicative Approach를 시도하여 언어의 네 기능-읽기, 듣기, 말하기, 쓰기-을 유기적으로 지도함으로써 정보의 전이가 이루어지도록 한다. 넷째, 의미단위 .활용으로 직독직해의 습관을 길러 주고, 상급학년에서는 문장의 뜻 이해에서, 문단의 뜻 이해로, 나아가서는 글 전체의 대의파악에 중점을 두어 지도한다. 다섯째, 전반적인 읽기능력의 향상을 위하여 다양한 독서를 경험할 수 있는 과외독서 지도에 힘쓴다.;How to develop the listening and speaking skills of students has been in the center of attention in the last few years. However, in Korea where students rarely have the opportunity to use English orally, the reading skills which they will need in their further studies and their work, and can be easily maintained, once developed, should be subject to more study and concern from the early stages of learning. This study is intended to understand the processes involved in developing reading stills, to find out the problems of leaching reading in Korean middle school and to seek ways to improve teaching English reading. First of all, theoretical aspects of leading and teaching reading have been concisely summarized. What is reading? What is involved in the process of reading? How can rending be taught effectively in each level? To find out the problems and realities of teaching reading in the classroom, questionnaires have been used. Middle school teachers of English in Seoul have been asked about how they teach reading and the result has been discussed. Finally, the overall conclusions tie drawn concerning the possible improvements in the methods used for teaching reading on the basis of the theoretical background and the data obtained from the questionnaires. I have exemplified this by making suggestions and showing the ways the reading passages in the middle school textbooks can possibly be exploited. The conclusions are as follows : 1. In teaching reading aloud, teachers should teach students to pronounce each word correctly by discriminating between English phonemes and to take sense groups together. 2. Questioning can be effectively used both to test the comprehension of the text and to give practice in the correct use of English. 3. A variety of communicative activities, such as information transfer, should be provided. This will help integrate the four language skills of listening, speaking, reading and writing. 4. Teachers need to cultivate in students' reading habits the direct comprehension from the text without resort to the translation into Korean. In higher levels, more stress should be laid on the overall understanding of the text than on the separate study of a sentence. 5. Side reading can help to stimulate students' interest and provide them with various reading experiences which will lead to the improvement of their overall reading ability.
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