View : 924 Download: 0

L. v. Beethoven Piano Sonata op. 57과 J. Brahms Klavierstucke op. 118에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven Piano Sonata op. 57과 J. Brahms Klavierstucke op. 118에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on L. v. Beethoven's piano sonata op. 57 and J. Brahms' Klavierstucke op. 118
Authors
우숙영
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. BeethovenPiano SonataJ. BrahmsKlavierstucke
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
이 논문은 본 연구자의 석사과정 이수를 위한 독주회의 곡목 중에서 L.v.Beethoven Piano Sonata op.57과 J.Brahms Klavierstu¨cke op.118을 분석한 것이다. Beethoven Sonata op.57은 "열정"으로 불리며 제2기를 대표하는 작품이다. 이 작품은 당시의 음악적인 기법들, 즉, 악장간의 대조, 주제의 대조 동기의 대조와 경과음, 보조음, 전타음등의 비화성음의 사용과 분산화음의 사용, Alberti Bass의 사용등을 유감없이 활용했다. 또한 하이든과 모짜르트가 해결하지 못했던 고전주의형식에서 각악장 간의 연관관계에 있어서의 지속성문제를 해결 했다. 즉, 1악장의 동기들이 2악장, 3악장 주선율의 발생동기가되어 변화, 발전됨으로써 각 악장간의 유대관계가 긴밀해지고 이로써 지속성을 유지하였다. Brahms Klavierstu¨cke op.118은 그 시대에 만연했던 성격소품 6개가 묶여진 곡이다. 이 작품은 단순3부분 형식이 주로 쓰였고 단조를 많이 사용했다. 선율은 3도, 6도,옥타브중복을 많이 사용했으며 분산화음형태의 반주를 많이 사용했다. 경과음, 보조음, 오르간포인트 등의 비 화성음들을 자유롭게 사용했고 리듬에 있어서는 2:3 혹은 3:2의 교차리듬과 붓점음표, 당김음들을 사용하였다. 대위법적기법으로는 모방에 의한 카논과 성부교환, 그리고 동시에나 나타나는 두개의 선율등을 사용했다. 또한 베이스에 오스티나토를 사용했다. 흔히 사용하는 단조에서 장조로의 변화 보다는 장조에서 단조로의 진행이 많이 보여 이로인한 단조의 종지가 많다. 가끔은 피카르디 3도를 사용하여 분위기에 변화를 주기도 했다. Brahms는 이작품에서 당시에 많이 사용됐던 묘사적인 제목들을 쓰지 않고 단순하게 일반화 되어있는 Intermezzo, Ballade, Romanze 등의 제목들을 사용했다.;The purpose of this thesis is to develop students' abilities he proper and desirable performance to the following two works, by analysis. Sonata op.57 called APPASIONATA, represents Beethoven's Period Ⅱ. APPASIONATA is contained with contemporary musical techniques such as the contrast of movements, themes, motives and the Non-harmonic tone of Passing tone, Neighbouring tone, Appoggiatura and Arpeggio, Alberti Bass. Moreover he solved the problems of Continuity on relations between movements, which was involved in classical formality and was not done until1 the times of Haydn and Mozart. In the APPASIONATA, by that the 1st movement's motive becoming a generation motives of 2nd and 3rd movement's main melodic line, is and developed, relations of movements take an intimacy. Then Continuity between movements was kept. Brahms' Klavierstu¨cke op.118 is a work combined with. 6 character pieces prevailed at that times, Ternary form was mainly used here, a lot of minor keys. Frequent doubling of melodic line in octaves, 3rd or 6th melodic line appear, and accompaniment have many Arpeggios. Non-harmonic tones as Passing tone, Neighbouring tone and Organ point were taken freely. For the aspect of rhythm, Cross rhythm of 2 against 3 or 3 against 2, Dotted rhythm and syncopation were used. The elements of Contrapuntal character used here are Canon-by-limitation, Voice-change, and Ostinato in bass. The change from major to minor appears more than minor to major, make the almost end-parts minor keys. Occasional use of Picardy third gives change to mood. Instead of descriptive title generalized in that times, Brahms simply titled his works as Intermezzo, Ballad, Romanze...
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE