View : 832 Download: 0

유아발달에 미치는 효과로서 본 두가지 교수방법

Title
유아발달에 미치는 효과로서 본 두가지 교수방법
Other Titles
Two Types of Teaching Methods in Perspective of Effects on Child Development
Authors
홍용희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아발달유아교육교수방법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 두 가지 교수방법에 따른 유치원 프로그램의 유형을 분석하고, 유아발달에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 두 가지 교수방법에 따른 프로그램 유형에는 유의한 차이가 있을 것인가? 2. 두 가지 교수방법 간에는 유아의 인지발달 증진에 있어서 유의한 차이가 있을 것인가? 3. 두 가지 교수방법 간에는 유아의 사회·정서발달증진에 있어서 유의한 차이가 있을 것인가? 4. 두 가지 교수방법 간에는 유아의 창의성 발달에 있어서 유의한 차이가 있을 것인가? 연구대상 유아는 만 5세의 남·여 유아 39명으로 성, 연령, 부모의 교육정도, 입원 전 경험 및 사전검사 결과 등을 고려하여 실험집단Ⅰ과 실험집단Ⅱ로 나누었다. 유치원의 일과를 계획하고 운영하는 데 있어서 실험집단Ⅰ이는 유아-교사가 공동 주도하는 교수방법을 실험집단Ⅱ에는 교사가 주도하는 교수방법을 적용하였다. 측정도구는 관찰, I,Q.검사, 사회·정서발달 평정척도, 창의적 사고력 검사 등이 사용되었다. 자료처리는 chi-square검증과 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 두 교수방법간에는 활동의 종류에 있어서 유의한 차이가 있었다.( P<.001 ) 실험집단Ⅰ은 자유활동과 선택활동의 비율이 높았으며 실험집단Ⅱ는 단일활동의 비율이 높았다. 2. 두 교수방법간에는 상호작용의 유형 및 유아행동에 있어서 유의한 차이가 있었다. (P<.001) 실험집단Ⅰ은 유아-유아간 상호작용과 유아-교사간 상호작용이 비슷한 정도로 높게 나타났으며 유아가 활동을 주도하는 비율이 높았다. 실험집단Ⅱ는 유아-교사간상호작용이 가장 높았고 유아가 활동을 주도하는 비율이 낮았다. 3. 두 교수방법간에는 교사의 역할에 있어서 유의한 차이가 있었다. (P<.001) 실험집단Ⅰ은 다양한 크기의 집단과 균형 있는 상호작용을 하며 개별적 대화의 비율이 높았다. 실험집단Ⅱ는 대집단과의 비율이 높았고 시범·설명, 강화가 실험집단Ⅰ보다 많았다. 4. 두 교수방법간에는 인지발달 증진에 있어서 유의한 차이가 있었으며 (p<.05) 실험집단Ⅰ의 유아들이 보다 높게 발달하였다. 5. 두 교수방법간에는 사회·정서발달의 하위변인들에 있어서 유의한 차이가 있었다. (P<.001) 실험집단Ⅰ의 유아들은 동료와의 상호작용, 성취동기가 높게 증진되었다. 6. 두 교수방법간에는 창의적 사고력 하위검사의 측정요인중 독창성에 있어 유의한 차이가 있었다. (P<.01) 실험집단Ⅰ의 유아들은 독창성에서 높은 점수를 받았다.;The purpose of this study was to analyze the program models as two teaching methods in the kindergarten and to investigate the effects on children's development. The research questions for this study are as follows: 1. Is there any significant difference in the program model according to the two teaching methods? 2. Is there any significant difference in cognitive development according to the two teaching methods? 3. Is there any significant difference in socio-emothional development according to the two teaching methods? 4. Is there any significant difference in creativity development according to the two teaching methods? The subjects were 39 children, aged 5, and assigned to each of two equal-quality groups, Experimental GroupⅠ and Experimental GroupⅡ, with reference to sex, age, the education status of parents, pre-kindergarten experience, and the results of pretest score. Children and teacher of GroupⅠ take the initiative the planning and administering in daily schedule, whereas teacher takes the initiative in GroupⅡ. The tools were the observational sheet, I.Q. Test, Socio-Emotional Development Rating Scale, and the Creative Thinking Test. The data were analyzed using chi-square test and t-test. The major findings of the study were as follows: 1. There was a significant difference in the types of activities between the two teaching methods. (P<.001) The percentage of free and optional activity were higher in GroupⅠ, and single activity was higher in GroupⅡ. 2. There were significant differences according to the two teaching methods in interaction type and children's behavior. (P<.001) Child-child interaction and Child-teacher interaction were frequently observed at the similar level, and the frequency of children's initating behavior was higher in GroupⅠ. Child-teacher interaction was most frequently observed in GroupⅡ and Children's initating behavior was low. 3. There were significant differences according to the two teaching methods in terms of teacher's role. (P<.001) In GroupⅠ, various size of groups were observed in teacher-Child interaction, and individual conversation was much more than GroupⅡ. Large group was highly observed, and demonstration, explanation, and reinforcement were highly used in GroupⅡ. 4. There was a significant difference in cognitive development according to the two teaching methods. (P< .05) GroupⅠ children highly developed. 5. There were significant differences in the subordinate variables of socio-emotional development according to the two teaching methods. (P<.001) The interaction with peer and the motivation of achievement were highly improved in GroupⅠ children. 6. There were significant differences in originality which was one factor of the subordinate test of creative thinking according to the two teaching methods. (P<.01) GroupⅠ made the significant gains.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE