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西北地方 初代基督敎人들에 있어서의 信仰과 民族의 문제

Title
西北地方 初代基督敎人들에 있어서의 信仰과 民族의 문제
Other Titles
Faith and the national problem of the early christians in the north-western districts
Authors
이승민
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
서북지방초대기독교인신앙민족
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김용복
Abstract
본 論文은 한국기독교사에 있어서 西北地方 기독교의 경이롭고 급속한 성장속도와 성장규모에 주목하면서 그것을 가능케한 요인을 당시의 사회·정치·경제적인 상황과 또한 西北地方만이 갖고 있는 특유의 地方史的 배경과 관련하여 고찰해 보았다. 서북지방은 중앙정계로부터 소외되어 있었기 때문에 양반계층이 不在했으며 그렇기 때문에 三南地方에 비해서 덜 폐쇄적·보수적이며 개방적이고 진취적이면서 어느정도 내적인 평등성을 확보하고 있었다. 이처럼 정권으로부터 차단된 데다가 밭이 논보다 많고 또 중국과 국경을 접하고 있는 地形的 조건으로 인하여 근대적 상공업계층이 일찍부터 형성되고 있었다. 서북인의 진취성·개방성과 유교윤리와의 일체감이 희박함, 10년 동안 2번 발생한 전쟁의 戰場化로 인한 폐허상황, 그리고 상인계층이 갖는 機動性, 移動性은 서북지방 기독교의 상대적 성장요인으로 작용하였다. 이같은 서북지방 기독교의 특징은 自發的·自主的이라는 것이며, 또한 聖書中心的·民族中心的이라는 것인데, 이는 동전의 앞 뒷면처럼 상호연관되는 것이다. 서북지방에서의 교회의 설립과 그 발전 확산과정은 거의 전적으로 서북기독교인의 손에 의한 것이었다. 그것은 民族存亡의 危機的 狀況 속에서 구국독립의 소망을 담고 진행된 것이었다. 이러한 서북지방 기독교(인)의 민족주의적 성격은 1905년 을사보호조약 체결 이후 급속히 증대된 抗日 民族運動의 대부분을 서북지방 기독교인이 담당했다는 데서도 여실히 드러난다. 이는 실로 정교분리·복음주의적 순수신앙을 강조하고 "민족의 문제에서 떠나 주님과의 개인적인 관계에 눈을 돌리기를" 바랐던 선교사들의 지배적인 입장에 명백히 배치되는 것이었다. 그들은 구국운동의 방편으로서 교육운동·경제운동·정치사회운동의 핵심적 지도력으로서 민족의 위기에 적극적으로 대처해 나갔다. 서북지방 기독교인들이 전래한 민족운동의 중요한 특징은 그것이 왕정복고가 아닌 主權在民의 共和政府 수립을 장차 새롭게 형성할 민족국가의 내용으로 설정하는 前向的·近代指向的이었다는 것이다. 비록 이같은 노력은 1910년 일제의 한반도 强占에 의해 무산되고 말지만 이같은 조직적·지속적 운동은 3·1운동의 入的·物的 토대로 작용하게 되며, 신앙의 역사참여전통을 수립하였던 것이다.;This thesis deals with the splendid, rapid growth and its scale and observes the facts that made it possible in relation with the social, political , economical situation and provincial background of the north-western districts. Because the north-western districts were alienated from the central government md because the aristocratic class were absent there, the north- western districts were lesser closed and conservative than the three southern districts and were more open and progressive that there was inner equality in those districts. Moreover, there were more rice(ferti1e)-field than dry-field and those districts were adjacent to the Chinese frontier. Owing to this topographical condition, the modern commerce-industry class was rising from the earlier than other districts. The progressive spirit and openness of the north-western, slight identity with confusian ethic, the ruin from two wars with in a decade, and mobility of merc hant class had served to the relative growth of the north-western Christianity, It can be indicated as the character of the north-western Christianity that on the one hand it had spontaneosity and indepence, on the other hand it was the bible-cintric md nation-centric. The establishment of the very first church and the development and the expansion of the churches in the north-western districts were made almost thoroughly by the north-western Christians, All this was originated from the political motif for the Independence under the nat onal crisis. This nationalistic character of the north-western Christianity (Christian) can be seen clearly by the fact that the north-western Christian played the major part on the National Movement increased rapidly after 1905's Protectorate Treaty. This was evidently opposed to the dominant standpoint of the missionaries who not only emphasized the separation of Church and State and the pure evangelical faith, but also wanted the Christians to convert their concern from the national problem to the individual relationship with tile Lord. The north-western Christians actively coped with the national crisis as crucial leaders of educational movement, economical movement, social-poltical movement which were the means of the Independence Movement. The significant character of Independence Movement developed by the north-western Christian was that it was a progressive and toward-Modern Movement which seeked not the reh,ilitation of the monarchy but a nation- state which seemed to anticipate the republic government whose sovereignity belongs to the people, Such efforts, however, were suppressedby the occupation of the Japanese Imperialism in 1910. Nevertheless, it is certain that the well-organized and constant movement by the north-western Christian functioned as the base for the human and material resources of 3.1 Independence Movement. At last, it came to establish the tradition which enable our faith to commit itself to the history.
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