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A. Scriabin의 Etudes op.8분석 연구

Title
A. Scriabin의 Etudes op.8분석 연구
Other Titles
(A) Study of A. Scriabin's Etudes op.8(1895)
Authors
李慧淑
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ScriabinEtudes국민주의음악음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박문정
Abstract
19세기말과 20세기초에 활약했던 러시아의 작곡가이자 피아니스트였던 Alexander Scriabin (1872∼1915)은 그의 독자적인 음악어법 즉, 신비화음의 확립으로 전통적인 장단조 조성을 벗어나는데 기여했으며 또한 러시아의 국민주의 음악의 근대화에 공헌하였다. 그는 「Three Sonatas for Pianoforte」Opp. 6, 19, 23 ; 「Allegro Appassionata」Op. 4 ; 「Concert Allegro」Op. 18 ; 「Fantasy」Op. 28 ; 「Etudes」Op. 8 ; 「Impromptus」Opp. 7, 10, 12, 14 ; 「Masurkas」Opp. 3, 25 ; 「Preludes」Opp. 11, 13, 15, 16, 17, 22, 27 ; 「Nocturnes」, 「Waltz」, 그외 다른소품등 400여개의 피아노 작품을 작곡하였는데 초기작품에서는 F. Chopin, F. Liszt, R. Wagner의 영향을 보이나 그러한 모방적 경향은 1903년 이후 그의 스타일을 완성하면서 사라진다. 그리고 제6번 소나타(1911)이후의 작품들, 특별히 관현악 작품「Prometheus」(1911)는 그의 신비주의 음악을 대표한다. 본 논문에서는 그의 초기「Etude」Op. 8을 Etude의 어왼 및 발전과 Scriabin의 피아노음악을 배경으로 살펴봄으로 그의 뛰어난 피아니스트로서의 면모와 신비화음의 확립이라는 후기 화성어법으로의 변모하는 과정을 살펴보고자 하였다. 그의 Op. 8의 12곡은 10번을 제외한 나머지 연습곡이 ABA의 3부분 형식을 취하며, 반복과 동형진행이다. 또한 넓은 음역에서의 옥타브나 분산화음, 3도, legato, staccato등 음형의 변화와 첫잇단음표, 다섯잇단음표, 당김음 리듬, 교체프레이즈서법, 교차리듬, 복리듬의 사용, 복합박자, pppp에서 fff의 폭넓은 강약법의 사용으로 각각의 곡이 개성적인 특징을 보인다. 화성에서는 으뜸화음과 지속음의 사용으로 주조성을 강조하기도 하지만 이명동음, 관계조, 나란한조, 딸림조로의 전조와 반음계적 전조, 특별히 Ne-apolitan Sixth와 French Sixth로의 특징적인 전조구, 변성화음등으로 조성변화가 잦고 계류음, 경과음, 선행음, 전타음등 많은 비화성음을 사용하고 있다. 결과적으로 그의 독특한 피아니스틱한서법과 화성어법의 진전을 꾀한 이 연습곡은 Scriabin후기 작품을 특징지우는 신비주의적 음악으로의 방향에 대한 예시를 보여줌과 동시에 Chopin으로부터 시작된 연주회용 Etude의 전통을 따르며 19세기말과 20세기초반기 Etude발전에 기여한 작품이라고 할 수 있다.;The Russian composer A. Scriabin (1872-1915) was an outstanding pianist also and wrote predominantly piano music. He began his career as a composer by writing nocturnes, preludes, etudes, mazurkas in the manner of Chopin. Soon Scriabin had interest in Liszt and Wagner, s works for the chromaticism and the French impressionism. Scriabin belonged to the Russian modernist movements and he began to seek how to realize an ideal of total personal freedom. In his period in Brussels, he achieved his distinctive musical style, mysticism. The works of his late period, rejects tonality and the pull of the tonic, and triadic harmony which were supplanted by the use of a six-note chord consisting of perfect and altered fourths (c-f^(#)-b^(b)-e-a-d). The mystic chord completely dominates the Promethe´e Symphony of 1911 and is also piano sonata No. 7 and afterwards. The early works for the piano which are full of romantic lyricism and tonality, exhibit the innovative quality of his late works, especially Etude Op. 8. Therefore, in this thesis, Scriabin's Etude Op. 8 which is frequently played in the concert hall has been examined for the study of the aspect of Scriabin as a pianist and revaluate the artistic value of this etude. The Etude Op.8 consists of 12 etudes i n the manner of Chopin and all of them are constructed in 3 part form (ABA) except No. 10. And the most characteristic feature of the Etudes are frequently use of repetition and sequence. Also the purpose of an Etude is as follows: such as octave and arpeggio extensions of the left hand; conflicting rhythm (3:4 2:3); a consecutive use of 3rds and 6ths; asymmetrical periods and phrases; legato melody with staccato accompointment; the stretch of the hands toward 9th, 10th, or 11th; accented octave motion; interlocked chords; wide dynamic ranges (PPPP-fff), etc. In harmony each etude has clear tonal center but freely modulates by enharmonic, chromatic and diatonic modulations. Especially, Nepolitan sixth and French sixth are used for the color change. Also the suspension, anticipation, appoggiatura are frequently used in No. 11. In conclusion, in this etude Op.8, Scriabin already have exibited his wish for freedom in tonality and sense for color which is fully manifested in his late works at the same time presents the original purpose of an etude, the various technical problems are also presented in these etudes. Thus this Etude Op.8 makes great contribution to the modern piano literature.
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