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현행 중학교 1학년 과학과(생물영역) 교사용 지도서에 대한 비교 분석 연구

Title
현행 중학교 1학년 과학과(생물영역) 교사용 지도서에 대한 비교 분석 연구
Other Titles
(An) Analytical study about differentiate on the new biology teacher's guide of the middle school in Korea
Authors
여옥자
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중학교과학과 지도서생물영역교사용 지도서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
The new and the former editions of the middle school biology teacher's guides were analized and compared-especially focused on systems and contents-each other. 1. The biology teacher's guides comprise elements and detailed expositions. The former is describing the general aspects of science and the latter is explaining the concrete guiding principles. Detailed expositions are consisted of four fields-geology, biology, chemistry, and physics. Biological field is more emphasized than the others. 2. New teacher's guides are more or less the same the former, but they have their own gualities. That is, structuralization of contents unfolding, pictures, reference data, detailed contents explanation, supplementation drills, evaluations, consultant literatures for students and teachers and audio-visual materials of each guide makes more efficient teaching guidelines. 3. The comparing contents, pictures and reference data for concrete contents analysis about each theme meets with a sesult that each guide has a unigue system. But as they were edited on the basis of the curriculum for the first graders in the middle school, contents and each theme of guides are much the same. 4. Every guides has various pictures, but there are some differences in the names and pictures. And some dissimilarities are found in expressions of experimental results, the size and the unit of a cell caliverwort, a hairmoss, etc, and contents and reference data, 5. Most of reference data are coincident with objects of guides, but diverse data have nothing in common some guides don't draw a line of demarcation between contents and reference data. 6. Plant's names appear about 90 times in each new guide and abut 82 times in the former. Animals' names in 'the life of animals' appear about 106 times and about 82 times in the former.;본 연구는 1987년 5차 개정된 교육과정에 따라서 발행된 현행 중학교 1학년 교사용 과학 지도서 5종 5권의 내용과 종전의 국정교과서에 따른 교사용 지도서 1종 1권의 내용을 검토하여 체제면과 학습 내용면에 중점을 두어 상호 비교 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 우리 나라 중학교 교사용 과학 지도서는 크게 총론과 각론의 두 부분으로 되어 있으며, 과학에 대한 개괄적인 특징은 총론에서 다루고 구체적인 지도 방법은 각론에서 다루고 있다. 또한 각론은 지학, 생물, 화학, 물리 등의 4영역으로 나누어져 있으며 여러 관점의 분석 결과 생물 영역의 비중이 타 영역보다 높았다. 2. 현행 5종 지도서는 종전 지도서에 비해 큰 차이는 없으나 각 지도서 나름대로 특색있게 짜여졌다. 즉 학습 전개 방법의 구조화, 다양하고 많은 그림, 많은 내용의 참고 자료, 심도 깊은 학습 내용에 관한 내용 해설, 보충 및 선택학습, 보충 문제 및 평가학습문제의 도입, 그리고 학생과 교사를 위한 참고 문헌 및 시청각 자료 등이 각 지도서별로 다양하게 구성되어서 능률적인 학습지도가 이루어질 수 있다. 3. 학습 주제에 따른 구체적인 내용 분석을 하기 위하여 학습 전개 및 내용, 그림, 참고 자료, 연구 및 물음을 분석 비교한 결과 구성상의 체제면이 각 지도서마다 다양하게 나타났다. 반면에 지도서의 학습 내용 및 학습 주제는 중학교 1학년 생물 교육과정에 의해 편집되었으므로 거의 획일적인 내용이 다루어지고 있다. 4. 학습 내용 속의 그림을 분석해 보면 거의 모든 지도서에서 다양하게 다루고 있으나, 공통 내용을 가진 지도서끼리 분석해 본 결과 명칭, 그림자체 등에서 차이점이 있었다. 또 세모의 크기 중 단위의 통일성이 없었고, 크기에 대한 명확한 수치가 지도서간에 서로 틀렸으며, 실험 결과의 내용 표현에서도 차이가 있었다(우산이끼 솔이끼 등). 그리고 학습 내용과 참고 자료에서 서술상의 차이점으로 서로 다르게 표현한 것도 있었다. 5. 대부분의 참고 자료 내용은 각 지도서마다, 주어진 지도 목표에 충실하였으나, 그 내용이 매우 다양하여 공통성이 별로 없었으며 몇몇 지도서에서는 내용 해설면과 참고 자료의 내용면의 뚜렷한 구분이 없어 학습 내용이 곧 참고 자료가 되기도 하며 또 그 반대이기도 했다. 6. 현행 지도서와 종전 지도서에 나오는 식물과 동물의 이름을 기준에 따라 분류하여 분석·비교하면 현행 지도서에서 다룬 식물명의 평균 수는 90개이고 종전 지도서는 68개였으며, 동물의 생활 중 동물명의 평균 수는 106개로서 종전 지도서 82개보다 24개의 동물을 현행 지도서에서 더 다루었다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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