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G.P. Teleman, R. Schumann, G.Bizet, S. Barber의 성악곡에 대한 연구

Title
G.P. Teleman, R. Schumann, G.Bizet, S. Barber의 성악곡에 대한 연구
Other Titles
STUDY ON THE VOCAL MUSIC OF G.P. TELEMANN, R. SCHUMANN, G.BIZET, S. BARBER
Authors
엄윤진
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
TelemanSchumannBizetBarber성악곡졸업연주회연주곡목
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
본 연구자는 1989년 10월 19일 (목)에 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 프로그램을 중심으로 바로크 시대부터 20세기 까지의 성악곡에 나타난 특징을 살펴봄으로써 실제 연구시 곡에 대한 이해를 돕고자 한다. 1. 후기 바로크시대의 작곡자인 Georg Philipp Telemann(1681∼1767)의 작품 "Ihr Vo¨lker, ho¨rt"는 루터 교회력의 현현절을^(1)) 기념하기 위한 교회 cantata로 flute과 basso continuo 반주에 의해 연주되는 solo cantata이다. 형식은 da capo aria와 recitativo, da capo aria로 구성되어 있다. 선율선의 melismatic한 화려함과 곡의 치밀한 구성은 이곡의 특징이다. 2. 후기 낭만시대에 독일 작곡가인 Robert Sehumann(1810∼1856)의 가곡 Op.98, a의 No.1 No.3 No.5 No.9는 9개의 미뇽의 노래중 5곡으로 Schumann 가곡의 낭만적 특징이 잘 나타나 있다. 서정적인 가사내용으로 되어 있으며 섬세한 피아노 연주가 멜로디와 이중주의 효과를 내고 있다. 3. 프랑스의 부르죠아 멜로디 작곡가인 Georges Bizet(1838∼1875)의 멜로디 48곡중 Absence, Pastorale, Tarentelle는 모두 유절형식으로 이루어져 있고 가사 내용은 사랑을 주제로 했다. 오페라와 같은 극적인 효과와 반면에 단순한 선율을 사용하였다. 4. 20세기 미국 작곡가로 성악 작품에 인기를 누렸던 Samuel Barber(1910∼1981)의 작품 Despite and Still은 그의 말기 작품으로 대위법적 양식을 사용하였고 반음계 수법과 중심음은 존재하는 무조의 성격으로 작곡하였다. 위 곡들을 통하여 각곡의 특징을 알아 봄으로 작곡자의 고유한 작곡 방법과 시대적 음악 특성을 알아 보았다.;The wirter's graduation recital on Oct. 19 (Thursday), 1989 to complete the graduate school course. This study is to investigate the characteristics and structures of various vocal works from the Baroque period to the 20th century based upon the graduation recital program. The ultimate purpose of this study is to be a help for performing understanding of music. Georg Philipp Telemann (1681-1767) was one of the most famous composers in the Baroque period who produced many works. In this study, his church cantata "Ihr Vo"lker, ho"rt" has been analyzed for investigating the characteristics of Baroque music. The melodies of Robert Schumann (1810-1856) such as Op. 98a No 1.3.5. and 9. have been also analyzed for the purpose of seeing the general characteristics of his songs. Georges Bizet (1838-1875) was the composor who exerted great influence on the development of French song. Therefore, the characteristics of three of his vocal works have been investigated. Samues Barber (1910-1981) was an American composer of the 20th century and his vocal work Op. 41, "Despite and Still" has been examined. Through such study, the writer realized that the composing method of a composer varies with the period as it changes, and that each nation has each different musical peculiarity.
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