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動的空間構成을 위한 服飾 디자인

Title
動的空間構成을 위한 服飾 디자인
Other Titles
(A) SURVEY ON FASHION DESIGN FOR DYNAMIC SPATIAL CONSTRUCTION : Fashion formation by kineticism
Authors
崔仁順
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
동적공간구성복식 디자인kineticism복식조형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배천범
Abstract
현대는 과학문명과 기계기술이 눈부시게 발전함으로 해서, '동적환경의 확장'이라는 새로운 시대적 조류를 형성하였다. 따라서 예술과 과학의 相互浸透는 조형예술에 있어서 '靜態에서 動態에로의 이동' 이라는 양상으로 확산, 전개되고 있다. 이에 현대 복식조형 역시 일률적인 형태나 신체의 억압에서 벗어나 인체와의 유기적인 관련속에서 자유로운 공간구성의 창조적 시도가 계속되고 있으며, 시대정신을 반영하는 인간의식의 내적표현으로서 인식되고 있다. 본 논문은 표현으로서의 기능을 하는 복식조형의 미적가치에 대한 타당성과 현대 조형예술 일반에 걸친 특성과의 관계를 살펴 봄에 있어서 조형예술에 과학기술을 도입하여 물리적인 동태성을 추구하는 키네틱 아트(Kinetic Art)와 움직임이 전제되는 복식조형을 비교, 분석하여 그 창조적 가능성을 탐색하고자 한다. 키네틱 아트는 작품구성에 있어 4가지 유형으로 분류할 수 있는데 이 분류방법을 복식조형에 적용하여 분류해 볼 수 있다. 이는 物理的 力動性의 추구라는 관점에 나오는 서로 다른 형식의 표현이며, 끊임없이 시도되고 있는 과학기술의 도입은 미래의 현실속에서 實用化할 수 있을 것이다. 본 작품은 총 9점이며, 이 중 실물제작은 6점으로서 공단을 기본소재로 하여 빛과 움직임의 요소를 적극 도입하기 위한 혼합재료를 사용하였고, 기타 3점은 일러스트레이션으로 복식자체의 可變性을 추구하였다. 본 작품은 다음과 같은 조형의지에 의해 구성되었다. 1. 드랩(Drap), 프리츠(Pleats), 슬릿(Slit)을 이용한 키네틱 실루엣을 중심으로 한 복식자체의 동태성 추구. 2. 인체의 인위적 행위에 의해 이루어지는 3차원적 복식조형의 변화성 추구. 3. Line의 강렬한 대비로 인한 율동감의 2차원적인 지각현상 유도. 4. 물리적 요소인 빛의 도입 시도; 빛의 효과는 어두운 상태나 보색燈을 사용해야 한다는 제한이 있으나 시지각의 강한 집중현상을 유도한다는 점에서 시도할 만한 가치가 있다고 보았다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 본 작품은 미적 기능을 하는 복식조형에 4차원적인 역동적 현상을 추구하고자 시도되었다.;Today's scientific culture and mechanical technigue are making the new current times of dynamic environmental enlargement. Arts and science have becoming to influence on the formative arts which are changing etatical situation into dynamic situation. Modern fashion formation is trying the creation on spatial construction freely in the relation to the human's body getting out of body's suppression on uniform ehape of fashion, and considered as the inner expression on human consciousness which reflects the spirit of the times. This study is to survey the general characteristics on modern formative arts and the propriety on value of beauty of fashion formation performing the expressional function, analyse the relationship between the kinetic art which is pursuing the nature of physical movement due to the introduction of scientific technique in the formative arts and the fashion formation which is pursuing dynamic characteristics based on movement, and provide the possibility on originality of fashion formation. Kinetic art can be classify into 4types in the process of making works, which can be introduced into the fashion formation, kinetic art and fashion formation have the commonview of physical movement. 6works were consisted of the woven wilk as the basic material and the mixed material in order to introduce the elements ofmovement and light. 3works to pursue the variableness of fashion itself for the illustration. These works were constructed at follows ; 1. Pursuing the dynamic situation of fashion focusing on the kinetic silhouette by means of drape, pleats, and slit. 2. Pursuing the variableness of the tree-dimensional fashion formation by human's acting. 3. Inducing the perception of the two-Gimensional movement by the distinct contrast. 4. Trying the inducement of light as the physical element. Though the iducement of light have the restrictions which must used be a complementary colour in the dark, I thought, it would be worthy of trying the inducement of light in the view of inducement of strong concentration of vision and perception. Consequently, works wsre tried to pursue the forudimensional dynamic situation in fashion formation performing the function of beauty.
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