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Be´la Barto´k의 "피아노 조곡 Op.14의" 연구

Title
Be´la Barto´k의 "피아노 조곡 Op.14의" 연구
Other Titles
(A) Study on Be´la Barto´k's Piano Suite Op. 14
Authors
진성미
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Be´la Barto´k피아노 조곡Piano Suite
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백의현
Abstract
Be´la Barto´k(1881-1945) is one of the most important nationalist composers of the twentieth century. He succeeded in fusing western musical technique and is personal, original style to folk music which was founded through his scientific and systematic study. In techniques of Barto´k's composition, the Axis System means expansion for comprehension of harmony and tonality, and Golden Section widens through variety of musical language dimension from intervallic structures to tiny details of rhythm and meter. Particularly, Golden Section is understood as a rationalization of the Hungarian Pentatony and ultimately as a musical expression of the laws governing natural growth. "Suite Op. 14" was composed in 1916. This piece is applied to the principle of the Axis System and Golden Section on the whole or partly. The first movement has traditional tonality of B^(♭) major, including the harmony relationships of the Axis System. The second movement is established Diatonic system in augmented triads which are constituted by major thirds. The third movement is made out analysis of the Axis System in harnonic part except ostinato passage which is built up melodic construction. The fourth movement shows Chromatic System in major-minor chords and chords in fourths. Finally, "Suite Op.14" indicates that traditional technique is mixed with techniques of Barto´k's composition, and reveals prepared procedure which "Music for strings, Percussion and Celesta (1936)" and "Sonata for 2 Pianos and Percussion (1937)", in which the Axis system and Golden Section are totally adopted, are composed.;Be´la Barto´k(1881∼1945)은 20세기에 있어서 가장 중요한 민족주의 작곡가로 그는 과학적이고 체계적인 연구를 통하여 얻어낸 민속음악을 서양음악의 기법 및 그의 개인적이면서도 독창적인 양식과 융합하였다. 그의 작곡기법에서, 중심축 씨스템(Axis System)은 화성 및 조성의 이해에 대한 확장을 의미하며 황금분할(Golden Section)은 형식의 의미를 음정구조로부터 리듬과 박자의 사소한 세부에까지 다양한 음악언어의 차원으로 넓혔다. 특히 황금분할(Golden Section)의 원리는 헝가리 5음조직(Pentatony)의 합리화이며 긍극적으로는 자연성장의 법칙에 대한 음악적 표현으로써 이해된다. "피아노 조곡 Op.14"는 1916년의 작품으로 중심축 씨스템(Axis System)과 황금분할(Golden Section)의 원리가 전체적으로 혹은 부분적으로 적용되고 있다. 제1곡은 B^(b)장조의 조성을 가지면서도 중심축 씨스템(Axis System)의 화성체계를 포함하며 제2곡은 장3도에 의해 구성되는 증3화음에서 온음계적 체계를 볼 수 있다. 제 3곡은 선율적인 ostinato의 음형 부분을 제외한 화성적인 부분에서 중심축 씨스템(Axis system)의 분석으로 이해되어지며 제4곡은 장·단화음 및 4도화음에서 반음계적 체계를 보인다. 이상에서 "조곡 Op.14"는 전통기법이 Barto´k의 작곡기법과 함께 사용되며 중심축 씨스템(Axis System)과 황금분할(Golden Se-ction)이 완전히 적용되는 "Music for Strings, Percussion and Celesta(1936)" 나 "Sonata for 2 Pianos and Percussion(1937)"이 작곡되기까지의 준비과정을 보여주는 곡이라고 할 수 있다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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