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놀이감의 유형에 따른 유아의 사회적 행동에 관한 일 연구

Title
놀이감의 유형에 따른 유아의 사회적 행동에 관한 일 연구
Other Titles
(A) study on the effect of play materials on social behaviors in kindergarten boys and girls
Authors
황성희
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
놀이감유아사회적 행동유아 행동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
The purpose of this study is to find out how the children's social behavior is represented according to the types of the play materials. The following questions were proposed. 1. How are the children's social behaviors represented according to the play-materials. 2. How are the children's social behaviors represented according to the children's sex in each types of play-materials. The subjects were 40 children aged 5 years from D Kindergarten in Seoul. The methods applied here were observations on the children's social behaviors. When they interacted, using the play materials as agents in free-play. Each play-material was observed in 160 time per 10-second periods. The data was analysed by the frequency and percentage in each variable and x^(2) test was used to find out the differences between these variables. The results of this study were as follows: 1. The children's social behaviors according to the play-materials were significant (P<.001) each other. The frequency of the children's social behavior expressed according to the types of the play-materials, was represented the most highly when the were participating in games, whereas the frequency of the non-social behaviors was represented the most highly when they were participating in book. 2. When children were using the play-materials difference between the children's social behaviors and their sex, while there was not any significant difference according to the sex. ;본 연구는 유아들이 가지고 노는 놀이감의 유형에 따라 유아의 사회적 행동이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1 . 놀이감을 활용할 때 나타나는 유아의 사회적 행동은 놀이감의 유형에 따라 어떠한 차이가 있는가? 2. 놀이감의 유형에 따라 나타나는 유아의 사회적 행동은 성별에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시내D유치원의 만5세 유아 40명으로, 하였다. 연구방법은 유치원의 자유 선택활동 시간을 이용해, 놀이감을 매개로 상호작용하는 유아의 사회적 행동을 관찰기록표에 기록하였다. 시간표집법을 사용하여 각 놀이감당 10초씩 총 160회 관찰하였다. 수집된 자료는 놀이감의 유형을 행동별, 성별로 범주화하여 빈도 및 백분율을 계산했으며, 변인간의 차이를 보기 위해서는 x^(2)검증을 하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1 .놀이감을 활용할 때 나타나는 유아의 사회적 행동은 놀이감의 유형에 따라 유의한 ( P<.001)차이가 있었다. 놀이감의 유형에 따른 사회적 행동빈도는 게임에 참여할 때 가장높게 나타났으며, 개인적 행동빈도는 동화책을 볼 때 가장 높게 나타났다. 2. 놀이감을 활용할 때 나타나는 유아의 사회적 행동은 성별에 따라 의미있는 차이가 없었다. 한 사회의 새로운 구성원인 유아가 사회의 훌륭한 구성원으로 성장하여 타인과 원만한 관계를 유지하며 행복한 삶을 영위해 나가도록 하는 것은 유아교육의 중요한 과제이다. 유아가 성장발달해 간다는 사실은 곧 한 사람의 사회인으로 커가고 있다는것을 뜻하며 인간의 인간다운 특징이 타인과의 상호관계에서 형성된다고 볼 때, 사회성 발달은 인간 발달의 핵심이라 할 수 있다. 특히 인간 발달이란 계속적이며 역동적인 과정으로서 초기 인간관계에서 형성된 인성이나 사회적 행동은 성인기의 대인관계에도 큰 영향을 주고 있다. F.Elkin은 사회적 관계 속에서 발생하는 인간의 사회적 상호작용의 기능을 사회화라 보고 유아가 자기가 처한 사회나 사회적 집단 내에서 어떻게 행동하느냐를 배우는 과정을 사회화 과정이라 하였다. 이러한 사회화 과정은 유아기때 여러가지 놀이 행동과 상호작용을 통하여 그 기초가 형성되기 시작하는데 유아들이 나타내는 놀이행동은 거의 모두 놀이감과 관련되어 있으며 이를 통해 유아는 사회적 성숙을 도모하며 한 인간으로 성장해 나가는 것이다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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