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반복적 geste에 의한 회화공간 연구

Title
반복적 geste에 의한 회화공간 연구
Other Titles
(A) Study on Pictorical Space by Repeated Gesture
Authors
南好周
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
geste회화공간반복적 geste
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since Jeadle Meyer diagnosed the modem society as "An era with mental sickness", the situation of the times and history has brought hi an ultimate form of expression, called Abstract Painting, which is representing the modern times. After the World War Ⅱ, the abstract painting developed in two directions. One is the Literal Abstract followed by "Informal" and "Action painting" which puts emphasis on internal inevitability and voluntary impromptu of the picture. The other is Geometrical Abstract with intelligent character. In the sixties these movements led to "Pop Art", "Kinetic Art" and "Object Art" and in the seventies "Minimal Art" and "Monochrome" followed it as a plane picture and suggestive minimal restored form without any depth, composition and image. This synchronous and sporadical flow of Art resulted in support/surface group of new abstract movement who separate frame from cloth of canvas and therefore emphasized materiality. In this diverse situation of paintings, I would like to express my own inner world based on Involuntary gesture as an abstract of consciousness in which liberty of picture with inevitable special order added are pulled. On this dissertation, I tried to analyse the works of Mark Tobey(1890 ~ 1976), Robert Ryman(1930 ~ ) and Simon Hantai(1922 ~ ) in comparison with my working procedure as a theoretical basis from which accidental pictonality expressed through the act(behaviour) and the formative pictorical space in the position of internal inevitability Mark Tobey realized inner world through the study on Oriental Spirit, Robert Ryman worked on Monochrome with the nuance by the repeated brushing, emphasizing materiality and Simon Hantai reached new lyrical abstract concept with heavy materiality through its own way. The liberty of act shown on my work in the early stage has been gradually restained to be the formative picture by means overlapping. Through these procedures, I would like to pursue on various and compound techniques of expression, and therfore to be in a position of intense cognition and, broad and high dimentional outlook on the painting.;現代를 두고 '정신적으로 앓고 있는 한 시대'라 Jeadle Meyer가 진단한 이래 시대적 역사적 상황은 抽象美術이라는 궁극적인 표현 양식을 등장시켰으며, 現代의 대표적인 표현 양식이 되었다. 제2차 세계대전 이후 抽象美術은 內的 必然性과 畵面의 自發的 卽興性을 중요시하는 "Informal" 이나 "Action Painting"을 展開시킨 자유추상과 이지적성향의 幾何學的 추상으로 展開된다. 이들은 추상표현주의를 거점으로 60년대는 Pop Art, Kinetic Art, Object Art로 이어져 70년대에 이르러서 깊이도 구성도 Image도 없어진 평면화된 畵面과 함축적인 최소한의 還元된 형태를 제시한 Minimal Art, Monochrome으로 나타났으며, 캔버스의 틀과 천을 분리시킨 물질성을 강조한 신추상 운동의 Support/Surface Group으로 展開되는 동시적이고 산발적인 미술 흐름이 展開되어왔다. 이러한 繪畵의 다양한 상황속에서 本人은 無意識的 geste를 바탕으로 內面世界를 추상으로서 畵面의 자유로움과 거기에 부과되는 必然性에 의한 空間의 秩序를 意識世界로 끌어들여 表現하고저 한다. 本 論文은 行爲를 통해 表現되는 偶然的인 繪畵性과 內的 必然性에 입각한 造形的 繪畵空間을 表現하기 위한 理論的 기반으로서, 동양 정신의 硏究를 통해 內面世界를 구현했던 Mark Tobey(1890 ∼ 1976)와 물질감을 중시하여 단순한 붓의 反復에 의한 뉘앙스로 Monochrome작업을 한 Robert Ryman(1930 ∼ ), 독자적 방법으로 물질성이 우세한 새로운 서정 추상 개념에 도달한 Simon Hantai(1922 ∼ ) 作品을 本人의 作品 製作 過程과 比較 分析하였다. 本人의 초기 作品에서 보여지는 行爲의 자유로움은 점차 節制되어 反復과 투영적인 重疊을 통해 造形的 畵面으로 나타난다. 이러한 過程을 통하여 行爲의 다양하고도 複合的인 表現技法과 가능성을 硏究하여, 本人의 認識이 심화되고 보다 幅 넓고 次元높은 繪畵觀을 定立시켜 보고저 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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