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奬學指導의 效果에 관한 敎師들의 認識

Title
奬學指導의 效果에 관한 敎師들의 認識
Other Titles
(The) Investigation of Teachers' Opinions on the Effect of Supervision
Authors
趙南姬
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
장학지도교사인식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이형행
Abstract
For the best accomplishment of formal education, supervisory activities are to be done as they are in order to encourage and help it. In fact, however, most teachers show repulsive feeling against them. Besides, there have been many problems to be solved for improvement of supervision. From this point of view, the purpose of the study is to present its improvement by analizing and understanding the problems after investigating the opinions of teachers concerning the effects of supervision. In order to achieve this purpose, the questionaire methods were employed after the observation of related literatures to understand concepts, functions and roles of supervision, and techniques, types and methods of the supervisory guidance. Twenty-eight questions were conclusively made. They were covering the situations of teaching-learning such as educational environment, teaching-learning method, student discipline, in service education for teachers and school organizational climate. The questionaires were distributed to eight middle schools in Seoul dividing northern versus southern district of Han river and private versus public schools into two equal parts. They were distributed to 320 teachers. The teachers were required to indicate the degree of effects on a five-point scale from negative(scale score 1) to positive (scale score 5). Among them, 283 teachers replied. The completed questionaries were classified according to sex, district, career, and establishment. After factor analysis was done tp 27 questions, they were categorized into five groups. The effects of these categories could be shown by calculating means, and through ANOVA (analysis of variance) the significant value was checked in the level of 1 to 5 percents. The improvements which teachers wished to be improved were arranged after analizing them. As the results, the following conclusions were drawn. 1. The teachers denied the effects of supervision generally. The teachers who worked at the northern district schools, who worked in public schools, who have worked less than ten years, and woman teachers denied slightly more than the teachers who worked at the southern district schools, who worked in private schools, who have worked more than eleven years, and men teachers. There were significant difference in the level of 1 to 5 percents. 2. As the results analizing the effects of categorial supervisory activities, the effects of supervision for the guidance of students' activities showed the most negative reaction, on the other hand, those of instruction method showed the least. Therefore, to solve the current problems of the juvenile delinquency, the supervisory activities have to be accomplished in the categories for the improvements of guidance for students. 3. The teachers indicated many problems in the existing supervision. The most indicated problems are temporary, formal, authoritarian, and inspective guidances which are too dependent upon documents. In addition to these, the lack in nature of supervisors is a problems also. Therefore, the system of supervision has to be improved to solve the problems like the shortage of numbers of supervisors, their authoribarian attitudes, unpreparedness of their qualification essentials, the lack in teacher's positive receptional attitudes to the supervision, and the troubles of supervisory methods.;敎育活動이 원활히 遂行되기 위하여는 교육활동을 奬勵하고 도와주는 奬學活動이 제대로 수행되어야 한다. 그러나 현실적으로 현행 장학지도는 전통적인 視學的 槪念으로서의 장학활동으로 일선교사에게서 거부감을 느끼게 하며, 개선되어야 할 많은 문제점이 있다. 따라서 本 硏究는 장학사들이 학교를 방문하여 수행하는 장학지도가 敎授·學習의 與件改善에 얼마나 효과를 주었는지에 관해 교사들의 반응을 조사하여, 문제점을 분석·파악하여 그 改善方案을 提示하는 것을 目的으로 하였다. 이 목적을 달성하기 위하여 관련문헌을 통해 奬學의 개념, 기능, 업무 및 역할, 장학지도의 技術, 類型, 方法 등을 알아본 후, 장학지도의 효과를 묻는 질문지를 작성하였다. 이 질문지는 서울시내 중학교를 지역별·설립별로 구분하여 8개교만을 대상으로 총 320명에게 배부하였고, 標集된 人員數는 총 283명으로 회수율은 88.4%였다. 資料處理는 질문지의 문항을 要因分析 (factor analysis)을 하여 5개 領域으로 묶어 남녀별, 지역별, 경력별, 설립별로 장학지도 효과에 대한 반응을 평균값을 구하여 알아보았고, 有意度는 ANOVA 분석법으로 살펴보았다. 그리고 일선교사들이 지적해 준 장학지도의 문제점과 개선되기를 바라는 개선방안은 많이 지적된 순으로 분석·정리하였다. 이렇게 하여 얻은 결과를 結論的으로 要約하면 다음과 같다. 1. 장학지도가 교수·학습의 諸般 與件改善에 주는 效果에 대해 전반적으로 부정적 반응이 나타났으며, 배경변인별로 보면, 여자 교사가 남자 교사보다 강북 지역의 교사가 강남 지역의 교사보다, 공립학교의 교사가 사립학교의 교사보다, 10년 이하의 경력을 가진 교사가 11년 이상의 경력을 가진 교사보다 좀 더 부정적으로 반응하였고, P<.001∼P<.05수준에서 有意한 差가 있었다. 2. 장학지도의 효과를 영역별로 조사한 결과, 다른 영역에 비해 학생생활지도개선에 주는 효과는 가장 작게, 교수·학습방법개선에 주는 효과는 가장 크게 나타났다. 따라서 현실적인 청소년 非行의 문제로 보아 교수·학습방법개선보다 학생생활지도개선에 보다 더 많은 장학 활동이 요구된다. 3. 일선교사들이 지적한 현행 장학지도의 문제점 중에서 가장 큰 비중을 차지하는 것은 一時的·形式的 奬學, 權威主義的·視覺的 奬學, 書類奬學, 장학사의 資質缺加 등의 순으로 나타났다. 따라서 장학요원의 부족과 관습적인 관료주의적 태도, 장학사의 資質要件 未備, 장학지도에 대한 교사들의 적극적 수용태세 미비, 장학지도 방법상의 문제 등을 解消하기 위해 전반적인 奬學制度의 改善이 要求된다고 하겠다.
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