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dc.contributor.advisor김병서-
dc.contributor.author이명선-
dc.creator이명선-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015422-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196622-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015422-
dc.description.abstractThis study attempts to examine the relationship of religiosity of new religion and social status, of that and social attitudes of the members of the religious group called "Keum Kang Dae Do." This study has focused in detail on social status of the members which are closely related to two demensions of religiosity-ritual obserbances and organization participation. It further attempts to analyze the impacts of the religion on economic, political attitudes. For the empircial part of this study, a set of data was collected. A total of 192 eases among believers in "Keum Kang Dae Do." with standardised questionnaire were included in the data. Keum Kang Dae Do is a new religion which was founded by Lee Seung Yo (李承如, 1874-1934). According to the basic doctrines of the Religion, Heaven, Earth, and Man are originally dreived from the oneness. - the unity of three traditional teachings (Confucism, Buddhism, Taoism). Man should realize the unity of the three teachings, and cultivate his mind and nature in terms of practicing the Morality (道德) - Righteous Sincerity (義誠) from the oneness. The findinges of this study may be summarized as follows: First, as for the ritual observances, people in the lower social status are more highly involved than those in the higher social status. To clarify this original relationship, sex, age, and the length of affiliation in Keum Kang Dae Do were controlled. Among these background variables, sex, yonger than 46 years of old and shorter than 32 years of affiliation were shown significant in their relationship between ritual and social status within the group. Second, social status within the group does not independently impacts on the degree of organizational participation. But among the background variables, only male specified the relationship between organizational participation and social status within the group. Third, the higher the degree of ritual observance, the stronger affect upon the coventional economic and political attitudes. Here, sex did not influence on this orginal relationship. But when age and the length of affliation were controlled, the relationship was spurious. Fourth, the higher the degree of organizational participation, the stronger affect on the conventional economic, political attitudes. The relationship between organizational participation and economic, political attitudes was spurious, when age and the length of affliation were controlled. But only male specified the relationship. In summary, this study partly supported a theory which asserts the significant relationship between a new religion and society. It further revealed that a new religion has a considerably significant function of societal maintenance.;본 논문은 신흥종교와 사회와의 상관성을 특정의 신흥종교에 적용하여 규명해 보려는 시도이다. 구체적으로는 「금강대도(金剛大道)」 도인들의 의례준수, 조직에의 참여 정도가 집단내 사회적 지위에 따라 어떻게 나타나며, 그것이 신봉자들로 하여금 어떤 사회적 태도를 갖게 하는지를 파악함으로써 신흥종교가 신봉자에게 차지하는 위치를 밝히는데 목적이 있다. 조사대상으로는 금강대도 도인 192명을 분석대상으로 선정하였다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 집단내 사회적 지위가 낮을수록 의례준수의 정도가 높게 나타났다. 집단내 사회적 지위와 의례준수와의 관계를 명확히 규명하기 위해 성, 연령, 신봉기간을 통제하였다. 그 결과 성별과 무관하게, 연령이 46세 미만, 그리고 신봉기간이 32년 미만인 경우에만 그 관계가 의미있는 것으로 나타났다. 단 46세 이상과 32년 이상의 신봉기간인 경우에 그 관계는 사라지고 있다. 둘째, 조직에의 참여는 집단내 사회적 지위에 영향을 받지 않는 것으로 나타났다. 이것은 연령, 신봉기간이 통제될 경우도 마찬가지이다. 단 성별을 통제할 경우 남자에 한해서 조직에의 참여와 집단내 사회적 지위는 의미있는 상관관계를 나타내고 있다. 세째, 의례준수의 정도가 높을수록 경제·정치의식이 보수적이다. 이 관계는 성별에 관계없이 의미있는 관계에 있는 것으로 나타났다. 단 연령, 신봉기간이 통제될때 그 관계는 의미가 없는 것으로 나타났다. 네째, 조직에의 참여 정도가 높을수록 경제·정치의식이 보수적이다. 이 두 관계는 신봉기간이 통제될때 사라지고 있다. 단 성별을 통제할 경우 남자에 한해서 경제·정치의식은 조직에의 참여와 의미있는 관계에 있다. 이상의 결과들로써 신흥종교 신자들의 종교성, 그리고 그들의 사회적 태도를 설명하기 위해서는 신흥종교의 특성을 고려해야한다는 것을 시사해 주고 있으며 그렇게 함으로써 신흥종교가 사회에 어떤 영향을 주고 받는지를 명확히 설명할 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문의 개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 종교성의 의미 = 4 B. 사회적 지위와 종교성 = 8 C. 종교성과 사회적 태도 = 11 Ⅲ. 신흥종교의 종교성 = 15 A. 신흥종교의 개념 = 15 B. 신흥종교의 발생배경 = 17 C. 신흥종교의 특성 = 20 D. 금강대도(金剛大道)의 연혁 및 개요 = 24 Ⅳ. 조사설계 = 29 A. 종교성의 경험적 지표 = 29 B. 변수의 개념정의와 지표 = 33 C. 연구가설 = 37 D. 자료수집 및 분석방법 = 37 Ⅴ. 결과분석 = 39 A. 조사대상자의 일반적 성격 = 39 B. 집단내 사회적 지위와 의례준수 = 45 C. 집단내 사회적 지위와 조직에의 참여 = 50 D. 의례준수와 사회적 태도 = 54 E. 조직에의 참여와 사회적 태도 = 62 Ⅵ. 결론 = 71 참고문헌 = 77 부록 = 82 ABSTRACT = 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2437198 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject신흥종교-
dc.subject종교성-
dc.subject금강대도-
dc.subject.ddc300-
dc.title신흥종교 신자들의 종교성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle금강대도를 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE RELIGIOSITY OF THE MEMBER OF A NEW RELIGION : KEUM KANG DAE DO-
dc.format.page98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회학과-
dc.date.awarded1988. 2-
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일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
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