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중학교 교훈과 교육과정과의 관련성 연구

Title
중학교 교훈과 교육과정과의 관련성 연구
Other Titles
(A) STUDY ON RELEVANCE TO MIDDLE SCHOOL PRECEPT (S.P.) AND CURRICULUM
Authors
김연옥
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
중학교교훈교육과정관련성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
학교의 교육이념, 교육목표라 할 수 있는 교훈의 내용이 이상적인 인간상 구현에 중점을 두고 있다면, 그것은 학생들에게 반영되어 교육적 효과를 나타냄이 가장 바람직한 일이다. 이에 본 연구의 목적은 중학교에서 교훈이 실제 교육과정 운영면에 에 어느 정도 관련되어 있는가를 파악하고, 교훈과 교육과정과의 관련성에서의 문제점을 찾아내어, 교훈과 교육과정과의 바람직한 관련성을 위한 시사점을 제시하는데 있다. 연구의 방법은 관계문헌을 기초로 교훈, 교육목표, 교육과정의 개념을 이론적으로 전개하고 또한 설정한 연구문제를 교훈과 교육과정 운영, 교육목표, 인식도, 교육적 효과 및 문제점의 네 측면으로 분류하여 설문조사한 결과를 분석한다. 조사대상은 서울시내 21개 중학교 학생 210명, 교사 63명이고, 자료분석은 백분율 통계처리로 순위를 표시하였다. 연구의 결과 분석에 의한 결론은 다음과 같다. 1. 중학교 교훈은 도덕적인 사람의 육성에 중점을 두고, 교육덕목으로나 학생 생활목표, 실천행동목표로 중요하고 또 적합하다. 2. 교훈은 교과활동 및 교과외활동에 비교적 반영되고는 있으나, 적극적으로 반영되고 있지는 않다. 3. 교훈의 뜻을 학생들은 이해하고 있고 적극적으로 필요하다고 느끼나, 평소 관심은 그렇게 높지 않다. 4. 교훈이 실생활에 미치는 영향은 높지 않지만, 교훈과 관련하여 더 자세한 설명을 바라는 학생들의 요구가 있음은 교육적인 측면에서의 무의식적인 효과를 기대해 볼 수 있다. 5. 이념으로서의 교훈이 지닌 추상적, 선언적, 구호적인 성격과 주지적 교육현실에 비추어 보아 그 실현에의 어려움이 있다. 그러므로 첫째, 교훈이 추구하는 이상적인 인간상을 교육목표라 할 때, 그것을 도달되어야 할 목표로보다는 그렇게 추구하도록 해야 할 과정으로 보고, 어떻게 학생들에게 의미있는 내용과 방법으로 전달할 것인가를 연구과제로 삼아야 한다. 둘째, 시대변천에 따르는 사고방식의 차이로 인하여 교훈의 의미가 다르게 인식될 수 있기 때문에, 시대와 사회의 변화를 이끌어 가야만 하는 주체자인 학생들이 공감할 수 있는 현대적인 의미로 되살릴 필요가 있다. 셋째, 다양한 국가교육목표의 강조로 인하여 학교 나름대로의 교훈에 관련한 개별적인 계획과 활동의 전개가 어려운 교육현실에서 있어 , 교훈에 관련한 교육프로그램의 개발과 교육과정에의 반영은 학교와 교사의 연구과제라 할 것이다. 넷째, 교과주의·입시위주의 교육실제에서 소홀하기 쉬운 교육본연의 고제인 전인교육에의 회복은 학교, 가정, 사회 전반적인 관심과 인식 및 노력이 함께 해야 한다. 마지막으로, 교훈을 통하여 남·여학생에게 기대하는 이상적인 인간상이 성역할 고정화에 영향을 주고 있는 것으로 보아지기 때문에, 이를 극복하기 위하여는 사회 인식의 문제도 있지만 남녀분리형태의 학교에서 오는 문제도 있으므로, 남녀를 구별하지 않는 내용의 교훈을 설정할 수 있는 남녀공학형태의 학교로 전환됨이 바람직하다.;School Precept as ideals/aims/objectives of school education is focused on embodiment of ideal human image. And so it is the best that it affects students and reflects on educational effectiveness. The purpose of this study was to clarify how much middle school precept had practically relevance to curriculum and find out some problems and so present suggestions for desirable relevance to S.P. and curriculum. This study attempted to answer as following questions. 1. How much middle school precept was relevant to school curriculum management? 2. To what degree S.P. was relevant to educational objectives? 3. How teachers, students were cognitive about S.P.? 4. What was educational aspects and problems S.P. owned? The method of study was to at first, theoretically evolve and after, analyze the results of questionnaire research. Subjects were middle school student, teachers in Seoul. Data was analyzed by percentage. The results of study were as follows. 1. Middle School precept was concentrated on moral being and so significant educational virtue item and life objective as well as practical behavioral objectives for students. 2. S.P. was widely reflected on subject matter activity and extracurricular activity, but not whole-heartedly. 3. Students understood the meaning of their own S.P. and positively perceived the necessity, but took not usually much interest. 4. S.P. had not daily much influence on students. But we could still expect educational effectiveness, because students would need more detailed explanation about their own S.P.. 5. S.P. had difficult to be realized in school curriculum, because S.P. as ideals has owned abstract, doctrinal character as well as educational situation has tended to intellectualism, subject-centered curriculum, entrance examination-centered curriculum. From the above-mentioned results, some problems were found out and suggestions were presented as follows. First, because S.P. as educational objectives is not goals attained but process searched for, school manager and teachers may as well work how communicate to students meaningful contents and methods on S.P.. Second, becuase the meaning of S.P. is changeable owing mainly to difference on the way of thinking through the change of times, S.P. needs to be developed into modern meaning students as leaders of times or society can be empathic. Third, school manager and teachers may as well work development of educational programs and reflection into curriculum about S.P,. in view of educational situation has been difficult to evolve idiosyncratic plans or activities according to emphasis of variable state educational objectives. Fourth, school, home and society must attempt to interest or effort to search for the whole-being education through S.P.. Finally, th. idea1 human image expected to male, female through S.P. has comparatively influence on sex-role stereotyping therefore co-education is to the point to not distinguish male from female.
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