View : 21 Download: 0

환경교육에 있어서 우리나라 각급학교의 과학교육과정의 연계성에 관하여

Title
환경교육에 있어서 우리나라 각급학교의 과학교육과정의 연계성에 관하여
Other Titles
ON THE INTERRELATIONSHIP OF THE ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE SCHIENCE CURRICULUM BETWEEN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL IN KOREA
Authors
송푸르나
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
환경교육과학교육과정우리나라각급학교연계성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄국백
Abstract
우리나라에 있어서 환경교육이 어떻게 이루어지고 있는가에 대하여 조사, 검토하기 위하여 1981년 12월 31일에 공포된 교육과정을 분석하여 환경교육의 내용을 살피고 초, 중, 고등학교의 각급학교의 수준에서 그 연계성에 대하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 초, 중, 고등학교의 교과목표는 대체로 학습자의 지적 발달단계를 고려하여 잘 편성되어 있다. 2. 초, 중, 고등학교의 학년목표도 대체로 잘 편성되어 있다고 생각 되지만 국민학교 5학년의 교과서에 「생태계」의 단원이 들어있는 것은 생태계의 이해를 위해 갖추어야 할 에너지의 흐름과 물질순환에 관한 기본개념이 서있지 못한 국민학교 5학년의 수준에서는 이해되기 어려운 단원으로 생각된다. 3. 교과내용 면에서 볼 때 초, 중, 고등학교의 순으로 연계성을 갖고 잘 편성되어 있다. 4. 초, 중, 고등학교의 교과서 내에서 환경교육의 내용만을 따로 분석하여 본다면 환경교육의 10가지 요소중 일부의 내용만을 다루고 있으며 그에 대한 난이도 역시 초, 중, 고등학교의 순으로 연계성이 이루어 지지 않고 있어서 보다 체계적인 환경교육의 컬리큐럼의 개발이 절실히 요구된다. 5. 이제까지의 환경교육의 내용은 인간이 포함되지 않은 환경 그 자체만의 교육이었으나 앞으로의 환경교육은 인간이 중심이된 환경교육으로 발전될 것이 요망된다.;The environment education, the subject of which is widely the relationship between human, and natural and artificial environments, is thought to be the education process of helping to understand how population, pollution, resources, industrialization, urbanization and development planning are related t o human environment. It is also of helping to develop the basic understanding on the balance of nature and the preservation of environment. In this thesis, 1 examined the contnets of the environment education being done in Korea by analysizing the School Curricula promulgated on December 31, 1981, and gained the following results as t o how the level of each elementary, middle and high schools is connected: 1. The teaching goals of each elementary, middle and high schools are established according to the degree of the intellectual development of learners. 2. The teaching goals of each grade of elementary, middle and high schools are thought to be relatively well established but I think the Unit Ecosystem included in the curriculum of the fifth grade of elementary school. is hard to understand for the students in that grade, who have no basic concept of energy and substance that are essential in understanding the unit. 3. The contents of the curricula are appropriately connected in the order of elementary, middle and high school. 4. To analysize the contents of the environment education in elementary middle and high school books, only a part of ten elements of environment education is dealt with. Furthmore, it is not connected appropriately in terms of the degree of difficulty. It is urgently required that the systemized curriculum of environment education should be developed. 5. So far the environment education has concerned just the environment without human. From now on, it is desired, the environment education is developing towards the place where human is centered.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE