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박재열 창작 OPERA "초분"에 관한 연구

Title
박재열 창작 OPERA "초분"에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on "CHO-BOON" Composed by Park Chai-Yol
Authors
宋順鎬
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
박재열창작 오페라초분CHO-BOON
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남덕순
Abstract
우리나라에서 Opera운동이 본격적으로 펼쳐지기 시작한 것은 해방이후였는데 그동안 상연되어진 100여 편의 Opera작품 중 80여 편이 외국의 작품이고 우리나라 창작 Opera는 20여 편에 지나지 않는다. 공연횟수도 외국작품의 경우 한 작품에 대해 수회에 걸쳐 공연되는데 비해 창작 Opera의 대부분이 1, 2회에 그치고 마는 실정이었다. Opera의 내용에 있어서도 19세기 낭만주의의 Italy Opera의 아류라는 반성이 일게 되었다. 이러한 상황에서 박 재열 창작 Opera "草墳"은 20세기의 Opera의 조류를 타고 대본이나 소재에 있어서 신화, 영웅을 다루기보다는 현실적인 사건을 취급하고 있고, 작곡기법에 있어서는 Atonal Music으로써 현대적 감각을 지니고 있다. 더불어 우리나라 전통음악의 요소를 적절히 배합하므로써 양자 사이에 중용과 자유로움을 확대하고 있다. 음악외적 요소로는 조명, 의상, Action, 무대장치 등을 대담하게 이끌어 나가고 있다. Opera의 전반적인 성격을 살펴볼 때 음악적 표현에 치우치지 않고 연극적 요소를 강조하므로 극적인 분위기를 연출시켜 주고 있다. 또한 청중과의 밀착된 감정의 교류가 용이한 Chamber Opera의 場을 열어 주었다. 이와같이 실험정신이 시도된 "草墳"의 작품이해를 돕고 한국 창작 Opera의 흐름과 방향을 감지하고자 함이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 연구의 방법으로는 문헌연구와 악극분석 및 작곡자의 증언, 연주실황을 담은 Video Tape를 통해 연구한다. 본 논문에서 연구하고자 하는 내용은 Ⅱ장에서 우리나라 Opera의 개요와 약사를, Ⅲ장에서 박재열과 그의 대표작에 대해 알아보고, Ⅳ에서 박재열 창작 Opera "草墳"의 창작동기와 배경에 대해서, Ⅴ장에서는 Opera "草墳"의 등장인물, 줄거리에 대해서, Ⅵ장에서는 구성, 관현악편성, 중요 Melody, 개성있는 화성, 특징있는 Rhythm, 합창의 역할에 대해 분석한다. 1. Melody에서는 A, D, E음을 주로 사용하였고, 반음계적(Chromatic)으로 상향 진행되는 경우가 많다. Solo Part의 Melody는 Legato이고 성악적인 반면, Chorus Part의 것은 Sprechstimme를 통한 기악적 음향을 창출해 내고 있다. 또한 "淸聲"이나 "退聲"같은 느낌에 들게 하고 있는 앞꾸밈음 등은 전통 성악곡의 응용으로 보인다. 2. Rhythm에 있어서는 낱말의 고유 Rhythm, 셋잇단음표, Accent, 변박자들로 하여금 음악적 표정이 Dynamic한 맥을 잇게 하였다. 3. Harmony에 있어서는 의도적인 2도, 7도, 9도 화음의 사용으로 현대적인 감각을 부각시켰고 4도, 5도 화음의 도입으로 안정감을 부여하는 동시에 우리나라 전통적 음계의 위치를 잡아주고 있다. 모방대위법 형태의 Harmony는 Heterophony나 시나위가락에서 빚어지는 즉흥적 불협화음을 연출해 내고 있었다. 화성의 진행은 느리지만 논리적이다. 4. 합창은 대위법적인 수법과 Unison, 사진행 형태의 울림을 통해 양립되는 힘, 즉 지키는 자와 버리는 자의 대립에서 빚어지는 갈등을 선명하고 굵직하게 묘사하고 있다.;The Opera Movement began in Korea following the 1945 liberation. Among the approximately one hundred opera works which have been performed until now, eighty works or so were foreign opera and only twenty or so were composed by Koreans. Furthurmore, in terms of performance frequency, foreign operas have been performed many times, while most of ours have been performed only once or twice. Therefore, the concept that the contents of our operas were outgrowth of Italian opera during the Romantic period started to occur. In contrast to the situation above, the Opera "CHO-BOON," composed by Park Chai-Yol, was influenced by the tide of 20th century opera. This is its scripts and materials are not about heros and myths, but real incidents. Park's composition method is Atonal Music which harmonizes mordern feeling with elements of Korean traditional music, allowing booth to spreads freely throughout the work. With the exception of music, of illumination, costuming, action, setting, etc were boldly represented. In searching the whole contents of the opera, it appears that Park exalts dramatic atmosphere highly by emphasizing dramatic factors possibly to the neglect of musical representation. Also his work "CHO-BOON", as one of the opening example of Chamber opera brings mutural responses between audiences and opera. The purpose of this study was to examine the history of Korean opera its direction, and to understand "CHO-BOON", which contributed to the advancement of Korean opera as tapes wer used. The following is the procedure of this study : Chapter Ⅱ is about a summary of the history of Korean opera. Chapter Ⅲ is an examination of Park Chai-Yol and his work. Chapter Ⅳ is focused on the creative motivation and the background of "CHO-BOON". Chapter Ⅴ centers on the charactors and the action of opera "CHO-BOON". Chapter Ⅵ alnalyze its melody, harmony, rhythm and chorus of opera "CHO-BOON". The following characteristics of "CHO-BOON" were discovered through its analysis. 1. "A", "D", "E" is mainly used in melody and chromatic upward motion and occurs many times. The melody of the solo parts is legato and vocal. The chorus part makes instrumental sounds through sprechstimme, and appoggiatura also sounds like "Chong-song" or "Toi-song" in the traditional vocal music. 2. The Original rhythm, triplet, accent and irregular time make musical representation dynamic in rhythm. 3. The tempo of harmony is slow but logical and hightoned. Modern and heterophonic harmony sounds simultaneously by using the second chord, seventh, the ninth purposely. The use of the fourth and the fifth gives stable feelings and firms the Korean traditional scale. 4. Chorus is used to remove the abstruse and boring modern music. It is divided into imitative counterpoint, unison, and chorus with oblique motion.
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