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중학교 영어교과서의 문장구조분석

Title
중학교 영어교과서의 문장구조분석
Other Titles
(A) STRUCTURAL ANALYSIS OF SENTENCES IN THE MIDDLE SCHOOL ENGLISH
Authors
김혜순
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어교과서문장구조
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
The major language acquisition controversy has been that of the linguistic theory based on behaviorism vs. the linguistic theory based on rationalism. The former insists that language is a set of habits and proposes the imitative methods of mimicry and memorization with pattern drills as its language teaching methods. The latter asserts that man is biologically built to learn languages, that he learns the internalized rules of the language he uses, and that the rules generate the infinite new sentences. We can not remember all the sentences we use and this means it is very important to teach the students the finite rules that enable them to make infinite sentences. Well designed text books can furnish the learner with not a simple knowledge but language competence that makes him use the language efficiently. In this sense we estimate the meaningful learning highly. A text book must be systematic. It must be on the basis of meaningful generalization. Considering that a systematic tort book plays an important role in the second language learning, It is desirable to examine the present middle school English text books. Oral Practice and Further Study sections of the text books, in particular, are examined, The analytical criteria employed in the paper are as follows; 1. Whether they present structures from easy ones to more complicated ones; 2. Whether they relate underlying identical structures. In conclusion this paper has found the following points for improvement of teaching English grammar at middle schools in Korea. 1. The present middle school English text books, which adopt the theory of structural grammar as their theoretical foundation, are inefficiently organized in some points and need to be reorganized. 2. For the improvement of teaching English grammar, it is necessary to introduce other grammatical theories into the present grammar study. 3. Considering that the learners reason logically, systematic text books on the basis of meaningful generalization will promote their learning.;언어학습이론의 커다란 두 흐름은 행동주의 심리학을 근거로 하는 이론과 이성주의 심리학을 근거로 하는 이론으로 갈라진다. 전자가 언어행위를 습관으로 보고 모방과 암기를 그 학습방법으로 제안한다면, 후자는 인간의 언어습득 능력이 선천적이며, 후천적인 언어환경에 의해 그 언어에 대한 규칙체계가 내재화되고 이 내재화된 법칙이 무한한 새로운 문장들을 생성케 함을 주장한다. 우리의 언어생활을 생각해 볼 때, 우리가 무한한 문장들을 다 기억할 수 없음을 받아 들인다면, 언어를 교육한다는 문제는 단순한 모방과 암기의 범주를 벗어나 학습자에게 무한한 수의 새로운 문장들을 생성할 수 있는 유한한 수의 규칙체계, 즉 언어능력을 효과적으로 습득케 할 필요가 있다. 효율적인 교육성과를 기대하기 위해서는 외국어 학습에서의 교재의 중요성이 커다란 비중을 차지한다. 잘 정리된 교재의 구성은 곧 학습자로 하여금 단순한 지식으로서의 학습이 아닌, 실제 운용의 언어 능력을 길러 주게 하기 때문이다. 이점에서, 학습에서의 유의적(meaningful)연습이 필요하게 된다. 영문 교재에서 유의적 일반화(meaningful generalization)에 의한 교재의 구조화란 기본적 사상을 토대로 학습하게 될 내용을 선택한 다음, 문장 상호간의 관련성에 따라 편성 나열하는 것이다. 외국어 학습의 효율성이 교재의 구조화에 큰 영향을 받고 있음을 살펴 볼 때, 현재 사용되고 있는 중등 영어 교과서의 그 전개 구성이 바르게 되어 있는지 살펴 보는것은 지극히 바람직하다. 이때 그 검토 기준은 유의적 일반화(meaningful generalization)를 염두에 두어 다음과 같이 살펴본다. 1. 간단하고 쉬운 문장부터, 차츰 복잡하고 어려운 문장구조를 학습할 수 있도록 배열되어 있는가? 2 .동일한 내면구조의 문장을 분리하여 가르치고 있지 않은가? 효과적인 학습 성과를 이루기 위해 현재 사용되고 있는 중학교 영어교재는 다음과 같은 몇 가지 점을 고려해야 될 것이라고 제안해 본다. 1 .구조문법을 바탕으로 표면적 구조에 의거, 문장 구조의 학습단계를 결정하는 방법은 때로 학습과정의 개선점을 요구한다. 2. 이러한 모순을 해결하고 효율적인 학습 결과를 기대하기 위해서는 다양한 문법이론의 도입이 필요하다. 3. 논리적 이성력을 갖추게 되는 시기의 영어 학습 대상자를 고려한다면, 여러 문법이론을 응용한 문형의 유의적 일반화에 의한 교재의 구조화는 학습효과를 높일 수 있다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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