View : 27 Download: 0

과잉행동증과 관련 변인의 상호 연관성에 관한연구

Title
과잉행동증과 관련 변인의 상호 연관성에 관한연구
Other Titles
Interrelation of hyperactivity and its related factors : SES : Academic performance : developmental history factor
Authors
김명희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
과잉행동증SESAcademic performancedevelopmental history factor교육심리학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 주위산만성(Inattention), 충동성(Impulsivity), 과다활동성(Overactivity)이 주특징인 과잉행동증(Hyperactivity)과 이에 따른 관련 요소, 즉 사회경제적 지위(SES), 학업성적(Academic performance), 발달력 요소(Developmental history factor) (가정의 양육방식(Child rearing), 아동과 부모의 X-Ray촬영경험, 임신중 질병, 출생후 병력)와의 상호 관련성을 알아보는데 있다. 본 연구의 문제는, 첫째 아동의 과잉행동증 정도와 부모의 SES는 서로 상호 관련이 있는가? 둘째 아동의 과잉행동증 정도와 학업성적간에는 서로 상호 관련이 있는가? 셋째 아동의 과잉행동증 정도와 발달력(가정의 양육방식, 병력, X-Ray여부)은 서로 상호관련이 있는가? 이다. 본 연구의 피험자는 인천시내 Y 국민학교 1학년(110),2학년(85), 3학년(93) 아동 총 288명으로서 과잉행동 진단 검사와 아동의 발육력 및 환경 조사지를 실시하였고 각 담임교사들로부터 학업성적을 5단계로 평정하도록 하였다. 자료처리는 각 변인들마다 t검증과 변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 아동의 과잉행동 점수와 SES와의 관계 비교에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그러므로 아동의 SES는 아동의 과잉행동증 정도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째 아동의 과잉행동 점수와 학업성적과의 관계 비교에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그러므로 아동의 학업성적은 아동의 과잉행동증 정도의 예측요소임을 알 수 있다. 셋째 아동의 과잉행동증 점수와 발달력 요중 가정 양육방식과의 비교에서, 가정의 분위기가 화목한 정도, 가정의 스트레스 여부, 부모의 강요 여부에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다.;This study is purposed to figure out the interrelation of hyperactivity and its related factors, such as SES(Socioeconomic Status), academic performance, developmental history factor(Child rearing, X-Ray, Disease). The main factors of hyperactivity are attention deficit disorder(ADD), impulsive behavior and high activity level. 288 samples of this study were drawn from Y elementary school in Inchon. 110 1st, 85 2nd and 93 3rd grade students were selected. The teacher's rating scales for hyperactivity test, the developmental history research of children, environmental survey form and 5 rating performance from judgement of teacher were considered for evaluating this study. The main research problems are as follows ; (1) Does the SES of parents have an effect on the degree of hyperactivity? (2) Whether the academic performance of children has something to do with the degree of hyperactivity? (3) Does the developmental history factor have an influence upon the degree of hyperactivity? Analysis of variance, Tukey-Kramer method, scheffe method and T test were employed for statistical treatment. The results of this study are summarized as follow ; (1) There was significance between the SES and the score of hyperactivity. Therefore, the SES gives an effect on the degree of hyperactivity. (2) The significance of the academic performance and the score of hyperactivity is essential. So the academic performance of the children is a good estimator for checking the level of hyperactivity. (3) There was significant interaction effect between the score of hyperactivity and the developmental history factor. The meanings of this study are to screen hyperactivity children from SES, academic performance and developmental history research and to help their education and guidance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE