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국민학교 국어교과서에 수록된 위인들의 잠재적 의미

Title
국민학교 국어교과서에 수록된 위인들의 잠재적 의미
Other Titles
(A) STUDY OF HEROES ADOPTED IN TEXTBOOKS OF IN GRADE KOREAN LANGUAGE
Authors
김인전
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
국민학교국어교과서위인전기문
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
우리 나라의 경우 학교에서 가르치려 하는 교육내용은 교과서를 통해서 구체화 된다. 그리고 지배집단은 사회 통제를 위한 효과적 수단으로 교육에 대한 통제, 특히 교과서 내용에 대한 통제를 상정한다. 본 연구의 목적은 국가의 지배 이데올로기가 교육내용에 어떻게 개입, 또는 은폐되어 있는가를 살펴보고자 하는데 있다. 이를 살펴 보기 위하여 교과서의 내용중 국민학교 국어 교과서에 수록된 전기문을 분석함으로써 선택되는 위인은 어떤 사람이며, 배제되어 있는 위인은 어떤 사람인가 알아 보았다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 국민학교 국어 교과서에 수록된 위인과 배제되어 있는 위인은 어떤 사람들인가? 1) 소속집단의 영역에서 보았을 때, 선택되고, 배제되어 있는 위인은 어떤 사람들인가? 2) 시대적 특징 및 사회적 상황의 영역에서 보았을 때, 어떤 위인이 선택되고, 어떤 위인이 배제되어 있는가? 3) 성(性)의 영역에서 보았을 때, 선택되고, 배제되어 있는 남·녀 위인들은 어떤 사람들이며, 그들의 강조되는 역할은 무엇인가? 2. 선택되고, 배제되어진 위인을 통해 암시되는 이념은 무엇인가? 본 연구의 조사 대상은 우리 나라 국민학교 3학년에서부터 6학년까지의 국어 교과서의 전기문에 수록된 위인들이며, 이들을 소속집단, 시대적 특징 및 사회적 상황, 그리고 성별의 영역별로 분석하였다. 분석을 통해 얻은 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 국민학교 국어 교과서에 수록된 위인들중 다수는 왕을 비롯한 군인, 학자집단과 같은 지배집단으로서, 지배집단을 우리 나라 역사발전의 주체로서 학생들에게 암시하고 있다고 볼 수 있다. 2. 국민학교 국어 교과서에 수록된 위인들중 다수를 전시나 건국 초기, 식민치하와 같은 위태롭고 혼란스러웠던 상황에서 나라를 위기에서 구한 자들중에서 선택함으로써 다른 어떤 가치보다도 국방의 정비가 최우선이라는 점을 강조하고 있다고 볼 수 있다. 3. 국민학교 국어 교과서에 순종적이고 보조적인 역할을 주로 한 여성위인들을 수록함으로써 남성과 여성간의 위계적 관계로 특징지워지는 가부장적 사회에서의 봉건적 이데올로기를 강조하고 있다고 볼 수 있다.;The School Curriculum is embodied in textbooks, and the ruling group regulates education, particularly textbooks, in order to control society effectively. This is particularly true in Countries like Korea where the textbooks are controlled by the government. The Purpose of this study is to find out how the ideology of the ruling class intervened and concealed itself in school curriculum. Through examining the biographies of heroes adopted in Korean Language Textbooks of grade 3-6, and try to find out who had been selected and who had been excluded. Questions set up for this study are as follows; 1. Who were selected in textbooks of in grade Korean Language, and who were excluded? 1) From the perspective of 'Groups' to which they had belonged who had been selected or excluded? 2) From the perspective of 'Characteristics of their period and their social situations' which social group had been selected or excluded? 3) From the perspective of 'sex', what sort of heroes and heroines had been selected or excluded, and which roles of theirs had been stressed? 2. What this selection of particular heroes mean? In this study, the biographies of heroes adopted in Elemantary Korean Language Textbooks for the third grade to the sixth grade students were examined and analyzed according to 'Groups', 'Characteristics of their period and their social situations,' and 'sex'. The Results of this study are as follows; 1. A large number of heroes in Elementary Korean Language Textbooks belong to the ruling class such as kings, military officers, scholars, which suggests to the students, that it is the ruling class who have dominated our historical progress. 2. A lot of heroes in Elementary Korean Language Textbooks are those who save the Country from crisis when the Country is in danger such as during wartime, in an early stage of national foundation or in a colonial period. This suggests the consolidation of national defense is the most important matter.
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