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Robert Schumann의 Liederkreis에 대한 연구

Title
Robert Schumann의 Liederkreis에 대한 연구
Other Titles
(A) Research of Robert Schumann's song cycle, "Liederkreis op.24"
Authors
李京玉
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Robert SchumannLiederkreisOp.24음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
19세기 낭만주의 시대의 독일 Lied는 시와 음악이 혼연일체를 이루었고, 피아노 반주를 중요시하여 성악 선율과 동등한 위치에 두어 시의 내용을 풍부하게 살려주었다. 이 낭만주의 시대에 시의 서정성을 음악으로 잘 표현한 작곡가 중의 한 사람이 슈만(Robert Schumann 1810 - 1856)이라 볼 수 있다. 슈만 Lied의 특징은 어떤 시의 한 묶음(cycle)을 일련의 노래로 묶는데 있고, 'Liederkreis'라는 용어로 노래의 cycle을 만들었다. 최초의 연가곡집이 "Liederkreis Op.24 "이다. 이 연가곡집은 하이네(Heinrich Heine 1797 - 1856)의 "노래의 책(Buch der Lieder 1827)"의 시에 의한 9곡으로 이루어졌고, 슈만이 피아노 작곡에서 가곡 창작으로 전환했을 때 쓴 최초의 연가곡집이다. 본 연구는 "Liederkreis Op.24"에 대한 분석 연구로서 문헌을 통해 역사적으로 슈만에 이르기까지 연가곡을 중심으로 한 독일 Lied의 발달과 슈만 Lied의 특징을 알아보았으며, 그후 악곡을 분석하였다. 악곡 분석은 "Liederkreis Op.24"의 작곡 배경, 형식, 조성 및 화성 선율과 리듬, 반주를 중심으로 한다. 이 작품에서는 다음과 같은 결론을 지을 수 있다. 첫째, 시와 음악이 밀접하게 연관되어 시의 서정성을 잘 나타내었다. 둘째, 형식은 주로 통작 가곡 형식을 사용했으며 유절 형식과 변형 유절 형식이 있고, 세분하여 보면 대체로 2부분이나 3부분 형식으로 되어있다. 세째, 선율은 좁은 음역 내에서 순차 진행 하는 것이 많으며, 도약 진행과 반음계 진행으로 감정의 고조를 표현했다. 리듬은 단순하고 간혹 싱코페이션과 셋잇단음표를 사용하고 있으며, 피아노 반주의 리듬의 중요성을 보여준다. 네째, 조성 진행에 있어서 전조가 자유롭고 화음은 대체로 단순하나 부속화음 및 7화음등의 사용으로 전조하여 가사의 의미를 효과적으로 표현한다. 다섯째, 반주는 전주.간주.후주가 있고, 반주부의 최상성 선율이 노래 선율에서 반복되거나 중복되는 부분이 많으며, 반주와 노래 성부가 이중주로 대화를 나누는 것처럼 분리되거나 통합되는 다양한 역할을 한다. 이상과 같이 슈만은 독일 낭만주의 작곡가로서 시에 주관적 해석을 하여 음악의 섬세한 표현과 함께 반주부의 특징을 살려서 시와 음악의 조화를 이룬 작곡가임을 "Liederkreis Op.24"에서 볼 수 있다.;In the 19th Century German Romantic Lied, the poem was well intermingled with the music. The piano accompaniment had an unprecedented importance. It gave expression to the lyric feeling of the poem through music. The characteristics of the Schumann's Lied are as follows : First, a cycle of the poetry is related with a series of songs. Secnd, making the song cycle titled "Liederkreis," "Liederkreis Op. 24" is his first collection of songs published when he started to change composing Lied from piano works, and consists of nine songs based on the poetry of Heine (1797-1856) titled "Buch der Lieder (1827)." The purpose of this study on "Liederkreis Op. 24" is to understand Schumann's Lied and to help the performers express musically the technical difficulties when they perform. For t h e preparation of analysis on "Liederkreis Op. 24", t h e development of German Lied up to Schumann emphasised on song cycles, and the Characteristics of Schumann's Lied were studied. The background of "Liederkreis Op. 24", its form, tonality and harmony, melody and rhythm, and accompaniment of "Liederkreis Op. 24" are analysed. On the basis of these analyses, the following conclusions are drawn First, lyric feeling of the poetry was richly expressed. as the poetry and the music were very closely interrelated, the lyric felling of the poetry was richly expressed. Second, there were through-composed form, strophic form, and the modifiedstrophic form in "Liederkreis ' Op.24". Especially, through-composed form was used more often than the others. Generally, each form is composed of two parts or three parts, Third, its melodic lines moved in t h e narrow musical range. Melodic leaps and chromatic movement were utilized to express for the climax of feeling. Its rhythms were comparatively simple. The rhythms of the piano accompaniment had on important effects. On occasion, syncopation and triplet were used in its rhythms. Fourth, modulation was free from its tonality, and its chords were simple in general. The modulation by means of the dominant chords and the seventhchords expressed effectvely the meaning of words of a song. Fifth, there were prelude, interlude, and postlude in the accompaniment. Frequently the Soprano melody of the piano accompaniment was repeated in the melody of a song. As accompaniment and vocal melody had various roles to be separated or unified, it looked as if they had been duet dialogues each other. Consequently, Schumann was one of the major Composers in the Germann Romantic period. In "Liederkreis, op.24" he showed that he composed according to his own subjective interpretation of the delicated expression on the music and that he emphasized the characteristics of the accompaniment.
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