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관계대명사에 관한 연구

Title
관계대명사에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of tge Relative Pronoun
Authors
최수옥
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
관계대명사영어교과서고등학교 영어
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
본 논문은 고교 학생들에 대한 쉽고 바른 관계대명사의 교육을 목표로 하여 관계대명사에 관한 선행 연구를 종합적으로 검토 정리해 보았다. 제2장에서는 관계대명사의 발달, 格과 일치, 종류와 기능, 제한적 용법과 비제한적 용법등에 관해 살펴 봄으로써 관계대명사에 관한 개관을 해 보았다. 고대 영어에는 관계대명사가 따로 없었고 불변화형 'pe'와 지시사 'se'(남성)' 'seo'(여성)' 'paet'(중성)이 관계대명사로 쓰였다. 'who' 'which' 'what'은 본래 의문사였으나 중세영어에서부터 관계대명사로 쓰이게 되었다. 관계대명사는 선행사와 性, 數, 格에 있어서 일치한다. 또한 관계대명사는 관계절 안에서의 문법적 기능에 따라 格을 가진다. 관계대명사는 제한적 용법과 비제한적 용법으로 나뉘어지는데 제한적 용법은 선행사를 다른 것과 區分된 특정한 것으로 규정지어주는 역할을 하고 비제한적 용법은 선행사에 관한 정보를 덧붙여 주는 역할을 한다. 제3장에서는 관계대명사의 용법에 관해 여러 학자들의 연구를 종합 검토하여 서술함으로써 관계대명사가 쓰여지는 경우들을 상세히 제시하여 보았다. 제4장에서는 고등학교 교과서의 분석을 해 보았다. 현행 인문계 고등학교 영어교과서 High School English Ⅰ(이맹성 황적륜 지음)에 나온 관계대명사의 분류 및 분석을 해 본 결과 who(whose, whom)가 38개(35.9%)로 가장 높았고 다음에는 which가 30개(28.3%), that이 17개(16.0%), what이 14개(13.3%), ψ이 7개(7.3%)의 순서로 높았다. 제한절과 비제한절의 비율은 각기 75%, 25%였다. 제5장에서는 고교학생들의 관계대명사에 관한 지식을 평가해 보기 위해 test를 해 보았다. 시험문제는 되도록 쉬운 문장을 택했고 교과서에 나타난 빈도수와 난이도에 따라 문항을 배정했다. 그 결과는 제한절의 평균 정답률이 35.4%, 비제한절의 평균 정답률이 17.9%였으며, 각각의 관계대명사의 정답율을 보면 who가 42.5%, whom이 37.3%, which가 32.5%, whose가 31.4%, that이 30.1%, what이 22.1%, but이 0.4%, as가 0.2%였다. 또한 같은 관계대명사라 할지라도 관계대명사절의 문법적 구조에 따라 정답율에 많은 차이를 보였다. Test 결과와 교과서 분석의 결과를 볼 때 교과서에서 다루어진 관계대명사구문의 빈도수가 높을 수록 정답율이 높은 것을 알 수 있었다. 따라서 관계대명사의 학습 지도시에 우선 관계대명사의 용법에 관한 충분한 설명 후에 많은 예문을 통해 충분한 연습을 하는 것이 필수적이라고 생각된다.;This is a study on the relative pronoun. The goal of this study is to provide a practical guide of teaching for Korean high school students. In chapter Ⅱ, the origin and development of the relative pronoun, its kinds and function, restrictive and non-restrictive uses of it were discussed to present a general view of the relative pronoun. In old English, there were no separate forms of the relative pronoun; the indeclinable article 'pe' and definite article 'se' 'seo' 'pæt' were used as the relative pronoun. In middle English, the interrogative pronouns 'what' and 'who' began to be used as the relative pronoun. The relative pronoun agrees with the antecedent In person, gender and number. And it has different cases according to the grammatical function in relative clauses. Relative clauses are divided into restrictive and non-restrictive; the restrictive clause has the identifying function, and the non-restrictive clause gives additional information about the antecedent. In chapterⅢ. I looked thoroughly into description by some grammarians such as Sweet, Curme, Jesperson, Zandvoort, Kruisinga, Poutsma and Quirk to present an accurate information about the actual usage of the relative pronoun. In charter Ⅳ. the relative pronous appearing in the textbook High School English I(1979) by Lee, Maeng-Sung and Hwang, Juck-Ryoun was Classified. The number of their occurence in the material was as follows 'who' 38 items, 'which' 30 items, 'that' 17 items, 'what' 14 items, and 'ø' 7 items. The percentage of restrictive and non-restrictive use was 75% and 25% respectively. In chapter Ⅳ, I have tested high school students about their understanding of the relative pronoun. The test consisted of 25 questions. The rate of the correct answers is as follows: 1. a. Restrictive Clause ; 35.4% b. Non-restrictive Clause ; 17.9% 2. a. Who ; 42.5% b. Whose ; 31.4% c. Whom ; 37.2% d. Which ; 32.5% e. That ; 30.1% f. What ; 22.1% g. As ; 0.4% h. But ; 0.2% I have noticed that the frequency of the relative pronoun in the textbook and the rate of the correct answers are closely related. Therefore, it is required that the relative pronoun be practiced as much as possible after acquiring the knowledge of its usage.
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