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선묘의 추상성과 표현성 연구

Title
선묘의 추상성과 표현성 연구
Other Titles
(A) Study on Abstraction and Expression of the Drawing
Authors
尹貞順
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
선묘추상성표현성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이수재
Abstract
Abstract Arts Which is one of the important styles of the 20th Century arts is divided into two schools in the process of its formation: One is the school of free style arts originated from the Expressionism and has W. Kandinsky as its master. Abstract Expressionism and nor-figuratif Arts has derived from Art Nouveau or Jugendstil to which first great artist, M. K. Ciurlionis and H. Obrist belong. Another school has produced the Art group which finds its origin in the Cubism and M. Larionow, F. Kupka, R. Delaunay, and K. Malewitsch are the Art ist's of this group. Form this particular group, Constructivism and Concrete Art has developed. Kandinsky was influenced by the painters of the Jugendstil thanks to the studies he has during his exile in Mu¨nchen and Murnau. In general, the style of Jugendstil consists of a part of the intellectual basis of the 20th. Century Arts through qualities of unique, inividualistic craftsmanship which transced history. The paintings and graphics developed by the artists of Jugendstil with the plant motive,-the flat ornamental designs of leaves or blades of grass,-find the similarities of their basic nature In Korean Arts and the Oriental Arts as well. The ornamental plant motive detected in the lacquer wares and the celadons of Yi Dynasty represent Korean tradition crafsmanship which not only transcend history but also proceed the school of Jugendstil in practice. In this thesis, I hare examined the inter relationships among three important elements which have great influece on my paintings, the Art style of Kandinsky, the graphic arts of Jugendstil and the ornamental motive of the celadons of Yi Dynasty. And in turn, I have analyzed my paintings on the basis of this examination.;20세기 미술의 한 主流를 형성하고 있는 抽象繪畵는 그 成立과정에서 두 가지의 큰 줄기로 大別되고 있다. 하나의 줄기는 표현주의에서 유래한 자유로운 회화 유파로서 칸딘스키( W. Kandinsky 1866 - 1944)가 그의 定礎者였고 취울리오니스( M. K. Ciurlionis 1875-1911), 오브리스트(H. Obrist 1863-1927)등의 아르누보(Art Nouveau) 혹은 유겐트슈틸(Jugendstil)화가들이 그의 선구자였다. 이 유파에서 抽象表現主義(Abstract Expressionism)와 非형태적 예술이 전개되었다. 또 다른 하나의 줄기는 큐비즘에서 출발한 회화유파로서 라리오노브(M. Larionow 1881-1964), 쿱카(F . Kupka 1871-1957), 들로네(R. Delaunay 1885-1941), 밀레비치(K . Malewitsch 1878-1935)등이 이에 속했다. 이 유파로 부터 뒤에가서 構成主義(Constuctivism), 具體藝術(Concrete Art)등이 전개되었다. 칸딘스키는 그의 뮌헨(Mu¨nchen)과 무르나우(Murnau)에서의 繪畵修業과 亡命生活을 통해서 일찍부터 南獨을 中心으로한 유겐트슈틸 화가들의 영향을 받고 있었다. 일반적으로 유겐트슈틸의 畵風은 그의 非歷史的, 個人主義的, 匠人氣質的 성격을 통해서 20세기 예술의 정신적 基台의 한 모퉁이를 이루고 있다고 평가된다. 동시에 유겐트슈틸의 화가들이 발전시킨 植物的인 모티브에 依한 그림과 그라픽, 각종의 나무 이파리와 풀잎 紋樣의 평면화법 장식술(Ornament)은 그의 本質에 있어 동양적 내지는 한국적인 예술의 특성과도 脈이 相通한다고 볼 수가 있다. 특히 朝鮮朝의 漆器나 白磁에 그려진 紋樣의 非역사적 혹은 超역사적 匠人기질의 植物性 主題의 裝飾은 유겐트슈틸의 화풍에 先驅했던 우리들의 傳統藝術이다. 이 論文에서는 本人의 작품제작과정에 內而的으로 가장 큰 영향을 미쳤던 세개의 造型的 要素 곧 W. Kandinsky의 繪畵와 Jugendstil의 Graphic Arts, 그리고 朝鮮朝 陶磁器畵의 相互聯關性을 해명하고 그러한 分釋의 土台위에 本人의 작품을 分釋하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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