View : 488 Download: 0

무용활동 (창작경험 및 연습경헙)과 자아성장의 관계에 관한 연구

Title
무용활동 (창작경험 및 연습경헙)과 자아성장의 관계에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the Correlation between Dancing (the Experience of Creative Dance & Exercise) and Self-develoment
Authors
方希宣
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용활동자아성장창작경험연습경험
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is purposed to manifest the correlations between dancing and self-development. With the experiences of creative dance and exercises, a dancer can be an expert dancer, and moreover achieve self-development and self-realization. For the purpose, it is studied by the method of a questionnaire. As the object of the questionnaire, there are 200 students who major in Dance in Ewha Womans University and Kyunghee University. According to their grades, they are divided into 40 students in each grade and 40 graduate students. And according to their majors, they are divided into 70 students majoring in Korear Dance, 74 students in Modern Dance, and 55 students in Ballet. The items of the questionnaire can be divided into three parts, such as the experience of performance, that of exercise, and the preparatory stage. In order to compare and evaluate these items according to their grades and majors, and to find out the correlations between significant responses, the x^(2)-examination is used in this study. Consequently the results are as follows. 1. According to their grades, it was revealed that they have achived the followings as the result of the experiences of the performances and exercises. First, with the experiences of the performances, they achieved the followings; a prudent attitude on their works and the evaluations, critical power on their works, ability to express their inner-world, improvement in technique, capacity to take account of the others' comments, spontaniety positiveness, adaptability to the group-dancing, human love, sociality, etc. Second, with the experiences of the exercises, the followings were achieved; the creative power, subjectivities on their works, impromptu ability, ability to act, self-confidence, awareness of participation, the spirit of team work, etc. 2. There were not any differences according to the majors with the except of some items. 3. The correlations between significant responses were as follows. First, as for the correlation between an appropriate expression of theme and a degree of contentment with the result of performance, it was revealed that the positive judgement of their own had an effect on the contentment with the result of performance. Second, as for their interests in sub-arts of dancing, such as music, stage setting, and stage costume, it was revealed that it had an important function to be aware of them as experts. Third, as for the correlation between spontaneity and ability to act, these were interdependent and inter developmental. And last, as for the correlation between audiences in performances and observers in exercises, these were profoundly related. In case that the dancers wanted the positive responses of audiences in performance, they identified observers in exercises with audiences and took care of the comments of observers positively.;本 硏究는 舞踊人의 創作經驗이 舞踊專門人으로서의 發展 뿐만 아니라 완전한 하나의 人格體로서 발전해가는 過程에서의 自我實現 혹은 自我成長과 어떤 관계인가를 알아보는데 그 目的이 있다. 이러한 目的에서 부터 本 論文에서는 大學校 1,2,3,4學年과 大學院生 各各 40名씩(專攻別로는 韓國舞踊 70名, 現代舞踊 74名, 발레 56名)을 硏究對象으로 삼았으며, 또 質問紙法을 使用하여 舞踊創作經驗을 公演經驗 및 練習經驗의 量的 側面과 質的 側面,그리고 準備度의 다섯 項目으로 나누고, 이것을 各 學年別, 專攻別로 比較하였다. 또한 主要 反應 間의 相關關係를 알아보기 위하여 χ^(2)檢證을 통해 評價하였다. 그래서 그 結果를 分析하여 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 學年別 調査에서는 公演經驗과 練習經驗을 통하여 다음과 같은점 들이 向上되었다. 첫째, 公演經驗에서 作品評價의 愼重性, 作品에 대한 反省과 分析을 통한 올바른 批判能力, 內面世界를 傳達하는 表現力, 熱練된 技術의 發展, 作品에 대한 沒入力, 作品을 대하는 眞實性, 他人의 批判을 收斂하는 程度의 向上, 自發性, 積極性, 集團에 대한 適應力, 따뜻한 人間愛 및 社會性이 向上되었다. 둘째, 練習經驗에서 創作能力의 向上, 作品에 대한 主體意識, 作品에 임하는 誠實性, 卽興力, 演技力, 作品 觀察力, 硏究力, 自信感, 參與意識 協同心 등이 향상되었다. 2. 傳攻別 調査에서는 전반적으로 有意한 差를 발견하지 못했으나 다음과 같은 점들에 대해서는 有意한 差를 보여 주었다. 첫째, 專攻別 獨舞公演回數 둘째, 群舞參與時 구성원간의 대화정도 셋째, 練習回數 넷째, 作品修正關係 다섯째, 練習過程에서의 自身感 여섯째, 作品構想時 靈感이 떠오른 정도 일곱째, 練習期間 中 VTR을 통한 他作品感賞정도 여덟째, 他藝術 분야에 대한 硏究 3. 主要 反應間 比較에서는 다음과 같은 점들이 밝혀졌다. 첫째, 主題表現의 適切性과 公演結果의 滿足度와의 相關關係는 主題表現에 대한 本人 스스로의 肯定的인 判斷이 公演結果의 滿足感에 影響을 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째, 音樂과 舞踊美術 그리고 衣裳의 選定 및 製作에 있어서의 栢關關係는 매우 밀접한 관계를 나타내고 있다. 이것은 舞踊에 수반되는 近接藝術에 대한 關心이며 自發的 參與이고 더 나아가 투철한 專門意識의 發展過程이라고 볼 수 있다. 셋째, 卽興力과 演技力, 그리고 基本 技術과 演技力의 相關關係는 相互補完作用을 하며 啓發되는 것으로 나타났다. 넷째, 評價會나 練習過程에서 他人의 意見 收斂程度의 相關關係 그리고 觀察者가 있을 때 觀察者의 意見 受容程度는 상호 매우 밀접한 관계를 띠고 있으며, 이것은 他人의 意見을 肯定的인 資勢로 收斂하는 傾向이다. 다섯째, 觀客反應에 대한 關心度와 觀察者의 有無 關係는 觀客의 判斷에 關心을 많이 갖거나 觀客에게 自身의 意圖를 傳達하려는 意欲이 높으면 높을수록 觀察者가 있는 상태에서 많은 作業을 한다는 結果로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE