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Marketing 관점에서 본 Shopping Center 실내·외 환경 Design에 관한 연구

Title
Marketing 관점에서 본 Shopping Center 실내·외 환경 Design에 관한 연구
Other Titles
(A) RESEARCH ON THE DESIGN PROCESS OF THE SHOPPING CENTER ARCHITECTURAL FORM INTERIOR ENVIRONMENTAL DESIGN IN VIEW OF MARKETING ASPECT
Authors
정희연
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
MarketingShopping center실내·외 환경
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현재의 급속한 경제, 문화산업의 발전은 도시 내용의 질적 변화와 양적 팽창을 가져와 도시 공간 구조의 변화를 가져왔다. 이에 부응하여 대형 소매점은 환경 자체를 변화시켜 쇼핑센터를 통하여 유통구조의 진보와 상품의 다양화 시대를 맞게 되었으며, 오토메이션 (automation) 의 진전으로 질이 균질화 되고 동일가격화됨에 따라 상품의 차별이 힘들어 지게 되자 소비자의 구매 패턴은 기업의 이미지와 매점시점의 호소력에 의존하게 되었다. 이에 따라 쇼핑 센터는 건축과 실내외 환경을 통하여 그 자체의 메세지를 강하게 시각 연출하여 그 쇼핑센터만이 가질 수 있는 고유한 내용을 가지고 지역주민의 생활과 유기적인 관계를 가지면서 판매촉진을 꾀하여야 하나 현재 우리나라 쇼핑센터는 건축과 실내외환경 디자인을 통한 마아케팅 전략을 무시하고 있다. 그러므로 본 논문에서는 이러한 현상황을 인식하여 마아케팅 관점에서 쇼핑센터 건축과 실내외환경 디자인을 전개함으로써 유통경제적 측면과 도시 환경적측면에서 보다 나은 상업건축을 구성하기 위한 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이 디자인과정은 토탈디자인으로서 다학문적인 접근 방법으로 마아케팅 관점에서 다음과 같은 방법으로 전개하였다. 쇼핑센터의 디자인 방향설정 및 설립목적과 필요성을 명확히 하기위하여 쇼핑센터의 개념과 입지조건 그리고 경제적 환경적 측면에서의 기능을 고찰하고, 소비자 구매 심리 및 쇼핑센터의 물리적 환경요소의 방향을 계획하여 이것을 근거로 환경적 요소 및 이용자 분석등 현황 분석을 통하여 문제점을 도출하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 하여 인간이 생존하는데 있어서 환경 적응을 하기 위한 수단으로서의 도구로 적응이 용이한 쇼핑센터 건축과 실내·외 환경을 마아케팅 관점에서 디자인 과정을 전개하였다. 이러한 디자인 과정은 쇼핑센터의 건축적 형태의 도출을 랜드 이미지 (land Image) 와 주변환경과의 조화, 기능성을 종합적 큐브 ( cube ) 형태로 하였으며, 이러한 형태적 특질을 가진 이 건축물은 녹지공간과 주차장등 건축 외부환경과 조화를 이루어 부지에 적합하게 배치하여 실내공간과 통일된 이미지를 표현하고자 하였다. 또한 실내환경 디자인은 행태분석에 따른 시각구조의 분석을 바탕으로 공간구성을 하였는바, 그리고 이러한 공간구성을 바탕으로 통일된 테마인 고객에 대한 신용과 지역사회의 발전에 기여라는 기업의 메세지를 표현하는 방법으로 상품에 따라 인테리어 디자인을 시각연출하여 전개하였다. 이 실내환경 디자인은 이 쇼핑센터만의 고유한 퍼블릭 스궤이스인 로비에 주된 시각연출인 메인 비쥬얼 프리젠테이션 (main visual Presentation) 을 표현하였으며 이와 같은 통일된 테마로 상품에 따라 인테리어 디자인(Interior Design)을 함으로써 통일된 기업의 메세지와 이미지를 실내,외 환경전체를 통하여 강하게 시각적으로 연출 표현되도록 꾀하였다. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요);The rapid development in economy culture, and industry changed the city in its quality and its expansion, which brought the change in the structure of the urban space. On the account of this fact, the large retail shops varied their circulation system and increased the variety of their products. The progress in the automation also equalized quality and cost of their products. These transition encouraged consumer to depend on the corporation identity. In accordance with above facts, a shopping center should express its visual image through its architecture and interior design, thus expediting sales while having close relations with its consumers and retaining its original, unique image. Unfortunately most shopping centers in our country ignore the marketing strategy through architectual and interior design. Therefore the purpose of this thesis is to produce a better commercial architecture in circulative, economic aspect, by laying but shopping center architecture and interior environment design, in view of marketing. The design process is theorized as below; Chapter Ⅰ : An introduction. The purpose, scope and method of this research. Chapter Ⅱ : To theorize the point of this thesis, the principle, foundation purpose and the necessity of shopping center are clarified by examining below ; ⅰ) the conception and the conditions of location of the shopping center, and ⅱ) the function of the shopping center in circulative economic, and urban environmental aspect. Chapter Ⅲ : The problems are sought out by analyzing the physical environmental factors of the shopping center and also, examining consumer's psychological purchasing behavior. Chapter Ⅳ : Based with theoritical background of chapter Ⅱ and, the analization of physical environmental factors of Chapter Ⅲ, shopping center architecture and interior are laid out in view of marketing, which fulfill the human needs of environmental adaption. Chapter Ⅴ : In conclusion, a shopping center design should serve and closely relates to regional consumers by visualizing its own, unique massage in view of marketing.
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