View : 20 Download: 0

CLASSIC BALLET에서 PAS DE DEUX의 역할

Title
CLASSIC BALLET에서 PAS DE DEUX의 역할
Other Titles
(The) Role of pas de deux in The Classic Ballet
Authors
朴貞姬
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
CLASSIC BALLETPAS DE DEUXSwan Lake
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍정희
Abstract
Pas de deux란 Primie´re damseuse와 Primier danseur에 의하여 추어지는 2인무로서 사랑의 감정을 토대로 하는 일련의 무용시(詩)이다. 이렇게 남녀무용수가 한쌍을 이루어 성립되는 Pas de deux의 구조와 성격은 Ballet의 발전과 더불어 많은 변화를 가져왔는데 즉 이러한 변화는 시대적인 Ballet의 양상이나 남녀무용수의 위치에 따라 Pas de deux의 역할도 결정되었던 것이다. 예를들면 유럽 Romantic Ballet 전성기의 Pas de deux의 역할은 환몽적인 세계로의 추구와 더불어 공기중으로 비상을 열망하던 시대적 성향에 따라, 남녀무용수가 비상하는 Ballerina의 예술을 높이 고양시키도록 보조하는 역할만을 수행하는 것으로 전락하였고, 그 결과 남녀무용수의 불균형적 지위와 연관되는 Pas de deux의 역할이 Romantic Ballet의 쇠퇴원인 중의 하나의 요인으로 결부되었다. Pas de deux에서 상호간의 친밀함과 풍부한 감정과 정서를 지닌 움직임을 통해 극적으로 표현되는 대화가 교류되어야 한다는 것과 두 무용수간의 일치된 움직임을 통해 창조되는 선들의 조화를 이루기 위해서는 완숙한 고도의 테크닉과 동작간의 확실한 균형이 수반되어야 한다는 것은 반드시 필요한 요인이다. 이러한 내적인 요인과 외적인 요인의 결합에서 Pas de deux의 진정한 예술적 가치를 발견할 수 있다. Pas de deux의 형식적인 체계는 러시아의 안무가 Marius Petipa에 의해 완성되었고, entre´e, adagio, 2개의 variation, coda등의 5개의 구성형식으로 성립되었다. 이렇게 형식적인 체계를 갖춘 Pas deux는 정교하고 화려한 고도의 테크닉을 요구하고 많은 Classic Ballet에 적용되면서 관중의 특별한 관심을 받았다. 따라서 Classic Ballet 작품중에서 Swan Lake를 선정하여 분석하였다. 부드럽고 우아한 앙상블을 이루면서 서정적 감정표현이 극적으로 나타난 2막의 Odette-Siegfried의 Pas de deux와 리듬미컬하고 화려하게 꾸며졌으며 형식적 체계에 맞추어 남녀무용수의 기량을 유감없이 발휘한 3막의 Odile-Siegfried의 Pas de deux가 대조적 특성을 이루면서, 위에서 언급한 Pas de deux에 필요한 내적인 요인과 외적인 요인이 충분히 표현되었다. Pas de deux의 분석을 통하여 작품중에서 Pas de deux 장면에 충분한 시간이 할당되어 작품 전체의 주제를 유추해낼 수 있을 만큼 풍부한 감정과 사상의 내용표현이 가능하였으므로 그 중요성을 인정할 수 있었고, 두 무용수간의 최고의 태크닉적 기량을 발휘함으로써 관객의 감정을 최고조로 끌어올리면서 절정을 이루도록 하는데 중요한 역할을 하였다는 점에서, Classic Ballet에서 Pas de deux는 중요한 위치를 차지하였다는 결론을 얻었다.;Pas do deux is a series of the dancing poem on the basis of the feeling of love as the two dance danced by the primie´re danseuse and primier danseur. The construction and character of pas do deux which is formed by the twin of male and female dancer have changed much in accordance with the development of the ballet, and such change made the role of pas do deux deter-minedaccording to the character of the ballet of the times and improvement of the position of male and female dancers. For example, the role of pas do deux in the zenith of the Romantic Ballet in Europe came to have the tendency of the times which searched for the fantastic world and eagered for flying in the air, and it acted the role of helping the male and female dancers fly high in the art of flying high in the flying-high Ballerina of male and female dancers, and as a result, the role of pas do deux related to the unbalanced position of male and female dancers was considered as one cause of the decline of the Romantic Ballet. In pas do deux, through the movement with the feeling and emotion of mutual kindness and affluence, it should be exchanged with the dialogue which is expressed dramatically. The sure balance should be reached between the technique of high and complete degree and motion to accord with the lines created through the consistent movement of two dancers, and this is the necessary factor. Such connection of the interior and exterior factors make the artistic value of pas de deux the more worthwhile. In the formal system of pas de deux, the Russian choreography was completed by Marius Petipa, and it was composed of entre´e and adagio, 2 variation. coda, etc. In the formal systematic pas de deux surely requires the ingenious and fine high grade technique and it is applied to many classic ballet and attracted the special interest of the audience. Accordingly, the Swan Lake with the character of pas de deux out of the classic ballets was analyzed in motion. The 2-act odette-siegfried pas de deux which expresses dramatically the lyric feeling on the basis of smooth and elegant ensemble and 3-act odil-sieafried pas do deux which was formed rhythmically and nicely, and reaches the climas by showing the primiere danseuse and primier danseur ability fully in accordance with the formal system were characterized comparatively, and the above stated interior and exterior factors need to pas de deux were fully expressed. Through the analysis of two pas de deux, the expression of contents was fully made so as to analogize the subject of whole of the works, Out of 2-act, for the expression of the affluent feeling and thought in odette pas do deux much time was allotted, and out of 3-act, in consideration of the point that the highest ability of technique of two dancers attracted the interest of the audience, the conclusion was that the role of pas do deux occupied the important position in the Classic Ballet.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE